De val van Magic Minds

Partyscene Redactie | 16 april 2002
headlines



Met een stortvloed aan publiciteit ging in het najaar van 2000 het Amsterdamse experience-marketing-communicatie-internet bedrijf Magic Minds van start. Het oude Oibibio pand (failliet gegaan onder de bezielende leiding van Ronald Jan Heijn) aan de Prins Hendrikkade werd van boven tot onder omge-Jan des Bouvrie-t. Kantoren, een restaurant, café, sauna en theetuin; het kon niet allemaal niet op met de risicokapitaalcentjes. Magic Minds moest een totaalervaring zijn. Je zou bijna vergeten dat er ook nog geld verdient moest worden.
En dat gebeurde.
Na de vliegende start stortte het kaartenhuis met een daverende klap in mekaar. Vanaf vanavond is te zien hoe het zo ver kwam. Om 20.58 uur begint op Ned. 3 het eerste deel van de vijfdelige serie ‘It’s Magic Time’, over de opkomst en ondergang van Magic Minds. Hieronder alvast een overzicht van alle afleveringen.

It's Magic Time: Afl 1: De Wereld Veroveren

In september 2000 verhuist MagicMinds van een kelder aan de Prins Hendrikkade 100 in Amsterdam naar het voormalige Oibibio
gebouw van Ronald Jan Heijn. Investeerder Nesbic heeft 33 miljoen toegezegd om het veelbelovende experience-marketing-
communicatie-internet bedrijf uit te bouwen tot een multinational. Het bedrijf heeft een bijzondere bedrijfsfilosofie, in het Oibibio
gebouw zal een volledige integratie plaatsvinden van werken, eten, drinken, dansen enzovoort, kortom de scheidslijn tussen werk
en prive moet vervagen. Het personeelsbestand wordt in rap tempo opgevoerd van 20 naar 125 man.

It's magic time: Afl 2: Groeistuipen.

De CEO van MagicMinds, Eric Bartels, krijgt kritiek van de investeerders: 'je hebt 11 miljoen weggepist'. Het personeelsbestand is te snel gegroeid en door de omslag in de economie is de omzet achter gebleven. Er vallen ontslagen. Bartels: 'het is een Griekse tragedie'

It's magic time: Afl 3: Het Roer Moet Om.

Na de ontslagen moet er gereorganiseerd worden. Het bedrijf wil zich terugtrekken op de kernactiviteiten, en probeert het beheer over het gebouw en de horeca af te stoten. Dat moet 2 miljoen gulden opleveren. De bodem van de schatkist is in zicht. Er is haast bij. Het personeel verwacht dat alles goed zal komen: 'het bedrijf is top,
de mensen zijn top, de locatie is top'. Directeur Eric Bartels: 'ik wil winnaars om me heen, wie niet in mij gelooft kan gaan'.

It's magic time: Afl 4: Geen Salaris.

De verkoop van de horeca lukt niet. Er is geen geld meer voor salarissen. Ondertussen onderhandelen de directeuren Joris Kniep en Eric Bartels met potentiële investeerders om het bedrijf te redden. Nog meer ontslagen. Het personeel begint te morren.

It's magic time: Afl 5. Failliet?

Het is voor MagicMinds erop of eronder. Het personeel heeft al een maand geen salaris gekregen, de telefonistes worden gek van de boze crediteuren. Eindelijk lijkt er een deal in de maak met nieuwe investeerders. Hoofd verkoop Hans Huntelaar: 'we lopen allemaal op ons tandvlees, maar we blijven gemotiveerd, dat maakt dit bedrijf zo bijzonder'.

Regie en geluid: Marco Zuilhof / camera: Willem van der Linde / montage: Hans Dunnewijk.

Meer lezen over Magic Minds?

(toegevoegd:16-04-2002/11:45)

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws