Lenzman kennen we van de drum & bass producties van het diepere soort. Faam heeft hij verworven met releases op vermaarde labels als Metalheadz en Soul:r. In het eerste decennium van deze eeuw organiseert hij de populaire Fever-avonden in het LVC. Na drie jaar afwezigheid keert Lenzman aanstaande zaterdag terug in het Paard met Fever. Interview met de talentvolle dj/producer.
Lenzman: “Iedere DJ heeft er behoefte aan om muziek die hij of zij goed vindt te delen met anderen. Dat was de reden waarom we überhaupt ooit met Fever zijn begonnen. Maar het werd dankzij mijn eigen succes als producer en dj een beetje te veel werk om te blijven doen. Daar nam mijn vriendin alleen geen genoegen mee. Ze probeerde mij al jaren te overtuigen om Fever een doorstart te geven. Gelukkig is ze een doorzetter, want het is haar gelukt. Deze Fever is dan ook aan haar te danken en een behoorlijk uit de hand gelopen verjaardagsfeestje voor haar.”
Fever stond bekend als podium voor soulful d&b. Is daar nog plek voor anno 2012?
Lenzman: “Zeker wel. In principe heb ik mijn carrière als artiest gemaakt met die sound en dat gaat mij goed af. Ik realiseer me dat het een sound is die misschien wat ondergewaardeerd is in Nederland en misschien zelfs binnen drum & bass in het algemeen, maar juist omdat het zo ondergewaardeerd is, denk ik dat een feest als FEVER x AUDIO CULTURE een hoop mensen erg enthousiast maakt.”
Het heeft even geduurd maar eindelijk staan Marcus Intalex en Calibre weer samen op het podium in Nederland. Wat spreekt je aan in beide artiesten?
Lenzman: “Marcus Intalex en Calibre zijn artiesten die muziek maken die uit het hart komt: ze staat voor hun sound doen geen concessies om te voldoen aan trends. Voor mij is dat echt het verschil tussen een producer en een artiest. Waar je tegenwoordig veel overgeproduceerde tracks hoort op de radio en in het clubcircuit, brengen deze artiesten juist iets waarbij de essentie, ‘de groove', het belangrijkste is. Muziek met gevoel, dynamiek, en met imperfecties, waardoor de tracks een heel uitgesproken karakter hebben.”
Zijn ze als producers een inspiratiebron voor je? Zo ja hoe uit zich dat?
Lenzman: “Absoluut! Voor mij zijn Marcus Intalex en (vooral) Calibre twee van de belangrijkste drum & bass-artiesten ooit. Ik weet nog goed dat ze, vlak voor het jaar 2000, doorbraken. In die tijd was drum & bass een behoorlijk duistere aangelegenheid. Hoewel er in die tijd ook zeker hele goede muziek gemaakt werd, was het voor mij toch altijd meer de muzikalere drum & bass die het echt voor mij deed. Hun doorbraak zette de hele scene op z'n kop en opende de deur voor een hele hoop artiesten.”
Hoe word je van lokale dj en organisator een internationale dj en producer?
Lenzman: “Daarvoor heb je veel passie en doorzettingsvermogen nodig en ook een beetje talent en geluk. Mijn focus lag in eerste instantie op het dj-en. Ik produceerde wel maar dat kreeg pas een serieuze wending toen LTJ Bukem en Fabio een track van mij oppikten. Dat gaf mij de nodige impuls om op een ander niveau te komen. Na een aantal releases op kleine labels kwam ik in contact met Goldie. Ik heb met Metalheadz een thuisbasis gevonden waar ik mijn muzikale ei kwijt kan. Het lijkt allemaal alsof het vanzelf gegaan is. Ook ik heb weleens getwijfeld. Maar uiteindelijk wordt hard werken en focus beloond.“
Wat is de volgende stap voor Lenzman als producer? Album, eigen label?
Lenzman: “Ik ben momenteel bezig met het afronden van mijn debuutalbum voor Metalheadz. Dat komt, hoop ik, in de lente van 2013 uit. Een eigen label is het ultieme platform om je muzikale visie te uiten. Echter is het in deze tijd moeilijk je te onderscheiden en succesvol te zijn. De waarde en levensduur van muziek wordt steeds minder. Het is heel belangrijk een label te ‘branden’. Dat kost heel veel tijd en energie welke ik nu beter in mijn album kan steken.”
In de kleine zaal (gehost door Audio Culture) is er een speciaal optreden van Trevino, kun je daar wat meer over vertellen?
Lenzman: “Trevino is het alias van Marcus Intalex voor zijn house- en technoprojecten. In korte tijd is hij al erg succesvol met releases op een hoop frisse, forward thinking labels als Hotflush, Applepips, 3024 en Naked Lunch. Wat het mooie is aan Trevino, is dat zijn sound echt herkenbaar is als die van Marcus Intalex, maar dan op een ander tempo. Het is het eerste optreden van Trevino in Nederland en we zijn daar erg blij mee.”
Heb jij zelf ambities om buiten de comfort zone van drum & bass te treden? Ben je al met andere stijlen aan het experimenteren?
Lenzman: “Op mijn album komen een aantal non drum & bass tracks. Ik vind het juist verfrissend om af en toe iets anders te proberen. Het lastige is alleen dat je dan niet altijd weet wat werkt in een genre waar je niet helemaal thuis in bent. Wat doe ik dan als ik geen drum & bass doe? Denk aan hiphop, soul en house. In ieder geval muziek maken met een soulvol randje. Dat blijft moeilijk voor me om los te laten.”
In 2012 kun je spreken van een d&b-revival. Wat gaat 2013 ons brengen?
Lenzman; “Wat mij opviel in 2012 is dat er steeds meer vocale drum & bass-tracks werden gemaakt, en dan niet alleen op een puur commerciële manier. Denk aan “Marka” van Dub Phizix & Skeptical. Dat was een van de grootste drum & bass tracks van de laatste jaren. Die track heeft vocals, maar juist vanuit de underground is deze track groot geworden. Ik denk dat we in 2013 daar meer van gaan zien. Ook denk ik dat er een hoop labels verdwijnen. Ook grote labels gaan omvallen. Dat is niet iets wat ik hoop, maar wel verwacht. Muziekverkopen hebben echt een all time low bereikt. En dat is vooral voor zo’n kleine scene funest. Recentelijk ging Nu-Urban, één van de grootste drum & bass-distributeurs, failliet. Dat zegt wel wat natuurlijk. Tegenwoordig moet je je echt concentreren op de meerwaarde van een label. Een merk creëren met artiesten, labelavonden, podcasts, merchandising etc.”
Aanstaande zaterdag host Lenzman samen met Marcus Intalex en Calibre de grote zaal in het Paard. De kleine zaal staat in het teken UK Bass met een housetwist. Marcus Intalex zal daar als Trevino samen met de Audio Culture de honneurs waarnemen. Meer info op de Facebook-page van het feest.