Interview: Billy the Kit

Peter Güldenpfennig | 11 maart 2013
interviews


Geef never, ever, je publiek de schuld!

 

illy the Kit (voorheen Billy the Klit) werkt nog altijd hard aan zijn carrière, terwijl hij toch al tien jaar professioneel draait. 'Maar ik weet niet of we het daarover gaan hebben...', zegt Billy met een half gemeende glimlach. Voor hem voelt het alsof hij een jaartje bezig is.

Dat hij zichzelf oud voelt is hem niet aan hem te zien. We treffen een lachende dj en producer die weet wat hij wilt, doet wat hij wilt en bovenal, respect toont voor zijn publiek en zijn collega's. 'Alles wat ik zeg vind ik, wat anderen doen moeten zij weten'.

Experimenteren

Het dj'en zat er bij hem al vroeg in. 'Voor mij begon het met met het kijken naar TMF The DJ's. Toen was ik 13, 14 zoiets. Van daaruit ben ik gaan experimenteren met de platenspelers van mijn vader, mixtapes gaan maken, feestjes organiseren en dj geworden', vertelt Billy.

Feestjes organiseren? Billy: 'Toen ik 17 was ben ik met vrienden zelf feestjes gaan geven in Leidschendam en Den Haag. Eigenlijk waren we toen redelijk vooruitstrevend bezig. We maakten een mixtape, zetten deze op Minidisc en brandden daar een cd'tje van. Vervolgens verkochten we deze op het schoolplein. Het geld gebruikten we voor het huren van een zaaltje en de organisatie van een feest.'
'We werden echter altijd genaaid door de eigenaren van die zaaltjes', vertelt hij lachend. 'Maar op een gegeven moment kwam ik in mijn studententijd Erick E. tegen. Ik trok toen veel met hem op en kreeg ook mijn eerste officiële dj-gig op een feestje van hem, “Loveboat”, in september 2003.'

Het draaien

The Kit is dus niet bepaald van gisteren. We vragen hem hoe het met de soorten muziek zit die hij de dansvloer op jaagt. 'Mijn stijl wordt nog steeds eclectisch genoemd, dat terwijl ik toch echt 95 procent house draai op dit moment', zegt Billy. 'Dit is wel met edits, bootlegs, rock-vocals enzovoort, maar de basis is gewoon house. Ik ben altijd een house-liefhebber geweest en dat is gewoon echt mijn stijl.'

Maar draait hij dan voor zichzelf? 'Niet meer.' Hij verduidelijkt: 'Dj'en is echt voor het publiek, maar naarmate je ook zelf produceert en een eigen stijl ontwikkelt, creëer je je eigen publiek. Zodra je een beetje een fanbase hebt opgebouwd komen mensen voor wat jij doet. Natuurlijk kun je daar enigszins afslagen in maken, maar ik kom niet meer aan op een feest waarbij mensen skihut-muziek willen horen. Ze weten wat ze kunnen van me kunnen verwachten, het publiek weet wie ik ben.'

Dat betekent niet dat het een voorspelbare bedoening is wanneer Billy the Kit ergens draait. Zo heeft hij solo-avonden georganiseerd in het Paard van Troje in Den Haag. Hier nodigde hij ook artiesten uit zoals Dennis Weening (o.a. presentator van So You Think You Can Dance) en de jongens van Di-rect. 'Dat soort dingen vind ik wel leuk om het publiek extra mee te verrassen', zegt Billy. 'Mijn eigen sound is toch wel een beetje een rock 'n roll house-sound, dus daar gebruik ik graag live-instrumenten bij. Ik ben wel weer bezig met een soort solo-avond. Ik ga een wekelijkse radio-show doen, Rock 'n Raving, en daar wil ik ook een clubavond bij organiseren. Dat vind ik het tofste. Als je ergens een uurtje of anderhalf komt moet je teveel informatie in die tijd proppen, terwijl je een eigen avond helemaal zelf kunt invullen.'

 

Billy The KitEen show zonder regie

Je zou denken dat zijn solo-avonden met live-instrumenten goed geregisseerd zijn, maar het tegendeel is waar. Billy: 'Hoewel we wel soundchecken laten we het vooral over aan het moment. Het moet geen geregisseerde show worden. We laten bijvoorbeeld ruimte over in onze sets voor vrije creatieve invulling op de avond zelf. Dat komt ook het beste over op het publiek. Anders is het wel live, maar eigenlijk toch ook niet. Het mag gerust wat rammelen.'

Hij rekent het andere dj's en producers echter niet aan wanneer die wel braafjes een voorspelbare set afdraaien. 'Het is persoonlijk. Je hebt voetballers die altijd zonder risico spelen en je hebt mensen die vaak een 7, soms een 6 en soms een 9 spelen. Ik speel af en toe een 9 en af en toe een 6, en dan valt het niet goed', zegt hij lachend. 'Ik neem dus wel risico. Ik kan er wel eens naast zitten qua sfeer, of ergens naar uitkijken dat het vervolgens ontzettend tegenvalt. Dat vind ik als dj wel heel moeilijk. Je hebt toch bepaalde verwachtingen. Je bent twee uur onderweg naar een tent en je hebt al helemaal in je hoofd hoe het gaat worden. Als je dan na twee platen merkt dat het compleet anders is dan je had bedacht, dan moet je wel leren om de avond tot een goed einde te brengen en er niet met de pet naar te gooien door je teleurstelling. Met mijn ervaring kan ik dat nu wel.' Billy vervolgt: 'Een bandje draait een set af, wat het grote verschil is met een dj. Die hebben al helemaal een eigen publiek. Wij als dj's hebben zoveel mogelijkheden, misschien wel teveel. Je moet dus wel een selectie kunnen en willen maken uit die keuzes om een avond goed te laten verlopen. Dit houdt ook in dat je soms over je eigen ding moet stappen.'

Binnen de lijntjes

Toch kunnen we het niet laten om te vragen of en hoe hij tijdens een dj-set of live-set, in ieder geval in bijzijn van publiek, de grens niet zou willen opzoeken en oprekken. 'Toch nog wat meer rock 'n roll!', zegt hij overtuigend. 'Met echte gitaren en drums, een perfecte combinatie tussen live-instrumenten en house.' Voorzichtig laten we de naam van Steve Aoki en de Bloody Beetroots vallen, die ook niet vies zijn van een beetje rock 'n roll op het podium. Hij knikt onmiddellijk: 'dat is wel een goed voorbeeld! Of 2 Many DJ's, die zijn vanaf het eerste moment een grote inspiratiebron geweest. Het is gewoon cool, rockey, stoer, het is gewoon tof, toch? Het is credible, ik hoor ook niemand over dat het afgezaagd is. Zelf kan ik ook wel ver gaan, mits de vibe goed is. Ik hou niet van “binnen de lijntjes”. Maar, het moet wel het juiste moment zijn om dat te kunnen doen. Zoiets kan niet avond na avond met eenzelfde overgave.'

Door het vele dj'en zou je bijna vergeten dat hij ook nog zelf tracks produceert. Als je avond na avond dj'ed, klinkt 'vroeg je bed uit en de studio in' toch een beetje als vloeken in de kerk. Maar Billy is behoorlijk gedisciplineerd. 'Ik heb nu echt vaste dagen in mijn schema om te produceren. Van dinsdag tot vrijdag zit ik in mijn studio. Opzetjes maak ik het beste 's avonds na het eten, en de basisdingen doe ik van 10.00 uur tot 17.00 uur. Dat kan het uitwerken van tracks zijn, maar bijvoorbeeld ook promotionele dingetjes of interviews zoals dit. Overdag ben ik scherp, 's avonds ben ik creatief. Maar dat komt natuurlijk ook door het ritme waar ik al tien jaar inzit. In ieder geval ben ik nu keihard aan het werk om ervoor te zorgen dat zestig procent van de tracks die ik draai nieuw, eigen werk is.'

Publiek

'Als dj wil je een eigen set hebben anders word je zo'n zeikerd: “het publiek gaat niet los”. Dan moet je zelf zorgen voor een goede set, een goed concept of een voorraad hits, zodat er publiek op af komt en losgaat. Je mag never never ever je publiek de schuld geven!', drukt hij ons op het hart. 'Dat is het domste wat je kan doen. Zorg anders dat je zoveel fans hebt dat die voor jou Ahoy vullen, zoals Kane bijvoorbeeld. Zorg dat je je eigen crowd hebt. Ze moeten naar jou komen en naar jou willen komen. Ik ben er al tien jaar mee bezig.'

Het publiek bij Billy the Kit krijgt wat ze verwachten en waar ze voor betaald hebben, en dat geldt ook voor de organisatoren. 'Wat ik jonge dj's wel eens vertel die vragen hoe ze moeten doorbreken: Ik zie de dj-markt als een taart. Zo heb je Vato Gonzales met zijn Dirty House, Party Squad is dat eclectische, en ik ben de dj met de gekke dingen tussendoor die veel met het publiek bezig is. Iedereen heeft zo zijn stukje, en daar kan jij wel op gaan zitten maar dat stukje is al bezet. Zoek dus een eigen ding om te doen.' En dat is niet de enige tip die hij heeft: 'geef tracks de kans om zich te bewijzen en mix ze niet weg toevallig omdat jij een track al 20.000 maal hebt gehoord. Hou rekening met de mensen, die willen de track misschien nog wel horen. Heb respect voor je publiek.'

[tabs tab1="Personalia" tab2="Wat staat er op stapel?" tab3="Tips, tricks en skills"]

[tab id=1]

Billy The KitArtiesten naam : Billy The Kit
Naam: Joost Seilberger
Woonplaats: Voorburg
Leeftijd: 32
Label: Universal voor de radio-releases; Mixmash, Musical Freedom en Flamingo Recordings voor Beatport releases
Eigen label: Nee
Begonnen in: 1994 begonnen met draaien; vanaf 2003 professioneel
Favoriete gerecht: Kippenpoten
Beste Land om te draaien: Engeland en America ('Die mensen zijn open-minded!')
Beste Feest / Club: Castle of Love, Kerkrade
Favoriete collega: Joop Junior, 'mijn favoriete EDM collega!!!!'
Beste Plaat: Ultra Naté – Free (1997)
Tv programma: De Wereld Draait Door
Langste trip/vlucht: 28 uur
Vliegt Privé: nee
Langste tijd van huis: 5 weken
Automerk: Alfa en Audi
DJ merk / Apparatuur: Pioneer (CDR 2000 en CDJ 900)
Favoriete kleding: Tenue de Nimes, Amsterdam
Favoriete cocktail: Wodka. 'Met ijs, is ook een soort cocktail, toch?'
Kids: nee. 'Niet dat ik weet tenminste.'
Relatie: nee
Hoe ziet een dag eruit? Van dinsdag tot vrijdag vanaf 10.00 uur in de studio samen met Eelco. Om 18.00 uur weg, om 20.00 uur terug tot een uur of 0.00 uur[/tab]
[tab id=2]'Er komt een release uit bij Fedde Le Grand, ik heb een release op stapel staan bij Steve Aoki, een radiosingle bij Universal, en er komt een release uit bij Musical Freedom. Daarnaast kun je nog veel meer verwachten maar dat staat nog niet vast.'[/tab]

[tab id=3]Top 3 beste feesten: 

'Koninginnenacht en -dag, de tour deze zomer door Europa en Oud en Nieuw. Zo stoot ik niemand tegen het hoofd haha!'

Aanstormend talent:
'Blasterjack en Saint Liz'

Top 5 beste nummers:

– '"Burn it Down" van mezelf
– Calvin Harris – We'll be Coming Back
– Mark Knight – Alright
– W & W – The Code
– Swanky Tunes – Here We Go

5 DJ tips:

– Leer draaien! De basis moet je weten!
– Geef nooit het publiek de schuld
– Maak zoveel mogelijk platen
– Blijf andere dj's in de gaten houden, ga op stap, kijk wat er op de dansvloer gebeurt en wees open minded
– Geniet van wat je doet!!

Eigen verbeterpunten:
– Meer leren in de studio
– Beter om leren om te gaan met teleurstellingen

Gadget van het jaar: iWatch, als die komt
Ik heb in mijn tas...: telefoon, sigaretten en een CO2-kanon
Mixing gear in studio: Din Audio's 15a, Fireface 400 geluidskaart en Ableton
Plugins: Fab Filters: 'een bizar goed bedrijf, alles is harder, beter, en is Nederlands, check it out!'
Software tip: Ableton
Beste tool ooit: Glitch VST
Slechtste tool ooit: De hele Nexus-serie van Pioneer

[/tab]

[/tabs]

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws