Interview: Martin Garrix

Peter Güldenpfennig | 24 juni 2013
interviews


Hij mag dan wel een jonkie zijn, draaien en producen is zeker niet nieuw voor Martin Garrix. Al jaren timmert hij hard aan de weg, met succes. Vandaag is het hem gelukt zijn allereerste nummer 1-hit te scoren. 'Animals' prijkt op de nummer 1-positie van de Beatport top-10. Hij raakte bij het grote publiek bekend met zijn remix van Christina Aguilera's 'Your Body'. Hij is de jongste dj ooit die in Privilege op Ibiza draaide en in 2012 stond hij op Mysteryland. Maar er is nog veel meer wat we van hem kunnen verwachten.

Martin GarrixOndanks zijn jonge leeftijd moeten we negen jaar terug in de tijd om te ontdekken waar het allemaal begon. Het is 2004, de zevenjarige Martijn zit met zijn moeder op de bank en ziet DJ Tiësto de Olympische spelen knallend inluiden. ‘Ik vond dat zo vet, ik heb de dag daarna meteen de cd van Tiësto gekocht. Nummer vier was Traffic’, kan Martijn zich nog herinneren. ‘Ik vond het zulke vette tracks, vanaf toen ben ik echt wat gaan doen.’ Dat is voor Martijn overigens niet de eerste serieuze aanraking met muziek. In huize Garritsen is altijd wel muziek te horen: ‘Mijn moeder speelt piano, Mozart, allemaal van die hele moeilijke dingen. Mijn vader heeft gitaar gespeeld en mijn zusje speelt viool en piano en zingt.’ Ook Martijn werd muzikaal opgevoed, jarenlang speelde hij klassiek Spaans gitaar. Iets waar hij zijn ouders nu nog dankbaar voor is: ‘het helpt mij in mijn producties qua melodieën. Soms als ik muziek maak en ik vastloop pak ik de gitaar en ga ik een beetje klooien.’

Terug naar 2013. Martijn heeft inmiddels al heel wat van zijn dromen waargemaakt. Zo werd in februari de track ‘Torrent’ uitgebracht op het label van DJ Tïësto, een samenwerking met Sidney Samson. In 2012 draaide hij op Mysteryland en in de wereldberoemde club Privilege op Ibiza. Bovendien maakte hij niet alleen een officiële remix van Christina Aguilera’s single ‘Your Body’, zijn versie verscheen zelfs op het album. Iets wat voor weinig remixen is weggelegd.

School

Maar hoe ziet de week van een zestienjarige dj/producer er eigenlijk uit, vragen we ons af. Je zal toch ook naar school moeten gaan? ‘Ik zit nu op de Herman Brood Academie, in een klas speciaal voor opkomende producers’, legt hij uit. ‘Toen ik in 5 VWO zat, begon Julian Jordan (eveneens een jong talent en goede vriend van Martijn, red) op deze Academie. Ik kreeg overdag wiskunde en algemene natuurwetenschappen, ‘s avonds hoorde ik dan van Julian wat hij allemaal geleerd had over compressors.’ Zo’n lespakket had Martijn ook wel oren naar. Hij zocht op hoe het zat als hij zou stoppen met school en besloot samen met zijn ouders om zijn VWO op 'hold' te zetten. Met deelcertificaten kan hij zijn VWO eventueel later afronden.

Deze track vond je slecht? Dan ga ik de volgende zo ziek maken dat je niet eens meer durft te reageren!

Speciaal programma

Sinds begin februari krijgt Martijn vijf dagen in de week een speciaal lesprogramma dat helemaal afgestemd is op jonge artiesten. ‘We hebben studio-uren, iedereen werkt dan in een eigen studio aan tracks. Eerst leren we over de theorie achter muziekproductie: belangrijke dingen over compressie, techniek, samples en geluidsgolven. Daarna gaan we zelf aan de slag. In het vak Promo legt rapper Jiggy Djé uit over contracten, waar je genaaid kan worden en zo. Ook hebben we Muziektheorie, een uur lang onderzoeken we diep de theorie achter akkoorden. We leren hele vette dingen, zoals akkoorden die je anders nooit zou gebruiken.’ Ook is er aandacht voor planning, want in de hoofden van muzikanten is het één en al chaos, aldus Martijn. Helemaal verlost van ‘gewone’ lesuren is Martijn niet. Zo krijgt hij ook Engels, maar ook dat soort vakken zijn helemaal toegespitst op een artiestencarrière: ‘We krijgen bijvoorbeeld de opdracht een Engelstalige biografie van onszelf te schrijven. Dat kan je dan weer gebruiken voor je carrière. Het maakt deze school superchill.’

'Vrijdag is de langste studiodag, dan zitten we van één tot zeven tracks en bootlegs te maken. Als je vastloopt ga je even bij je buurman langs om te vragen om een vet geluidje’, vertelt Martijn. Dat de school carrièregericht denkt blijkt ook uit het vak ‘stage’, dat elke woensdag gegeven wordt. Martijn: ‘Je kunt dit op school volgen, maar ik geef mijn optredens op als stage-uren.’ Handig, want onlangs was Martijn bijvoorbeeld in Miami voor drie optredens en ook die uren mag hij dus opgeven. Niet alleen het lesprogramma is speciaal afgestemd op talentvolle muziekmakers. Martijn zit ook bij gelijkgestemden in de klas. ‘Allerlei dubstep-gasten, anderen maken weer hardstyle, techhouse, techno of drum and bass. Er zijn allerlei verschillende invloeden, dat maakt de klas zo leuk. Je leert van elkaar, elk genre gebruikt andere geluiden.’

Progressie

We vragen ons af of Martijn door zijn opleiding nu anders kijkt naar de muziek die hij maakt. Dat blijkt zeker het geval: ‘een half jaar geleden deed ik eigenlijk maar wat. Nu weet ik veel beter wat ik eigenlijk aan het doen ben en wat voor dingen ik kan toepassen om mijn sound nog groter en breder te maken. Dat hoor je ook echt.’ Als voorbeeld noemt Martijn zijn nieuwe track met TV Noise, die 31 mei uitkomt bij Spinnin’ Records. ‘Als je gaat vergelijken hoe die track klinkt qua volumes en laagfrequenties, dan is er zoveel vooruitgang met wat ik een half jaar geleden deed.’ Met zijn nieuw opgedane kennis kijkt Martijn ook nog eens met een frisse blik naar wat hij in het verleden heeft gemaakt: ‘ik ben al mijn oude projecten terug aan het luisteren om te kijken of er nog dingen tussen zitten waar ik verder mee kan. Ik heb nu zo’n vier à vijf projecten die ik twee jaar geleden heb gemaakt en in een nieuw hoesje stop met meer de sound van nu. Bijvoorbeeld mijn nieuwe track met DJ Carnage; de hele break is een melodie die ik drie jaar geleden heb gemaakt.’

Als ik vastloop pak ik de gitaar en ga een beetje klooien

Leeftijd

In vrijwel alles wat je leest of hoort over Martijn, gaat de aandacht snel naar zijn leeftijd. Niet verrassend, want er zijn weinig zestienjarige dj’s/producers die op deze leeftijd zoveel bereikt hebben. Op zijn leeftijd beoordeeld worden, daar heeft Martijn een hekel aan: ‘ik word er doodziek van’. Zo’n jonge leeftijd is voor de media natuurlijk wel interessant, je komt waarschijnlijk eerder in de schijnwerpers te staan. Dat is wel positief, maar er moet wel een goede middenweg gevonden worden. Niet alles is alleen maar bijzonder omdat ik zestien ben’, antwoordt Martijn. De jonge leeftijd van de dj/producer roept ook de nodige praktische vragen op. Mag je überhaupt wel in de nachtelijke uren draaien in een club waar je als bezoeker niet naar binnen komt als je jonger dan 18 of 21 bent? Dat blijkt niet zo’n probleem, vanaf je zestiende heb je in Nederland eigenlijk vrij spel. ‘Voordat ik zestien was, had ik een maximum aan optredens. Je mag er 24 per jaar doen, maar dat is inclusief radio en tv. Vanaf zestien zijn er geen limieten meer.’ Dan nog is het zo dat Martijn de feesten waar hij draait als bezoeker niet eens binnen zou komen. Is dat niet gek? ‘In het begin was het wel wennen voor de zaal. Als ik onaangekondigd draaide op feesten dachten mensen: ‘Wtf, hoe kan hij daar in vredesnaam staan draaien?”, maar de reacties zijn meestal wel leuk.’ Toch zijn er volgens hem ook negatieve reacties. ‘Er is altijd een groep die het je niet gunt. Hoe beter het gaat, hoe groter die groep wordt. In het begin had ik wel moeite met bijvoorbeeld de reacties op YouTube. Maar daar leer je ook van en aan de andere kant motiveert dat ook gewoon weer. Deze track vond je slecht? Dan ga ik de volgende zo ziek maken dat je niet eens meer durft te reageren!’

martin2

Opvallende titels

Kijken we naar het lijstje recente producties van Martijn, dan vallen de namen op: ‘Torrent’, ‘Error 404’, ‘Keygen’. Allemaal zaken uit de wereld van het internet. We zijn benieuwd wat daar de reden achter is en of de titel ‘Torrent’ een soort van statement is richting de muziekindustrie. Vraag je er dan niet een beetje om dan mensen je muziek gaan downloaden? ‘Het leek mij leuk om de namen van mijn tracks computergerelateerd te houden, zodat mensen gaan speculeren naar de naam van het volgende nummer’, legt Martijn uit. ‘Torrent bedacht ik samen met Sidney Samson, we bedoelen daar verder niks mee, we willen wel dat mensen het kopen.’ Lachend voegt hij toe: ‘De volgende track heet “Trojan”. Die past mooi in het rijtje; ik heb getorrent en nu heb ik een virus.’ Nu we het toch over internet hebben, vragen we wat hij er van vindt als mensen zijn muziek downloaden. ‘Dat vind ik wel kut. Ik zal eerlijk zijn, ik krijg tegenwoordig veel tracks van labels met de vraag of ik het kan gebruiken in mijn sets. Voor die tijd kocht ik alleen een track als ik hem heel vet vond.’

Ondanks dat Martijn vroeger ook niet altijd voor zijn muziek betaalde, heeft hij er wel een probleem mee als mensen dat met zijn muziek doen. Geen kwestie van geld, blijkt echter: ‘het gaat erom dat je hoog komt in de charts. Sta je hoog in Beatport, dan is dat supergoed voor je naam. Als Beatport niet had bestaan of als de rankings niet zo belangrijk waren, had het mij worst gewezen of mensen het kochten of niet. Uiteindelijk is het allemaal promotie. Als mensen je naam onthouden en je een keer in de buurt draait, komen ze daar wellicht op af.’

Samenwerken

Martijn werkt regelmatig samen met andere artiesten voor zijn producties. Is dat een voorkeur? ‘Mijn probleem is dat ik zoveel soloproducties heb lopen dat ik die niet afmaak. Dat is het voordeel van samenwerken, als je vastloopt gaat de ander verder. Als je solo’s doet en je loopt vast, begin je gewoon aan iets nieuws. Voor je het weet heb je honderd projecten in twee maanden gemaakt.’ En hoe ga je zo’n samenwerking aan, neem je zelf initiatief en vraag je andere artiesten? ‘Nee, daar heb ik een beetje moeite mee. Wel vind ik het leuk om te netwerken, om mensen te leren kennen. Veel mensen hebben een hoge gunfactor, dan komt het vanzelf ’.

Toekomst

Op het moment dat we Martijn spreken staan er net wat nieuwe releases op de planning. 15 Maart kwam de Martin Garrix Remix van Daddy’s Groove - ‘Stellar’ uit, 18 maart verscheen Martin Garrix & Jay Hardway - ‘Error 404’ op het label van Sander van Doorn. Op 31 mei verschijnt Martin Garrix & TV Noise - ‘Just Some Loops’ en ook staat er binnenkort nog een samenwerking op de planning waar Martijn helaas nog niks over kan vertellen. Halverwege maart werd bekend dat Martin een contract heeft getekend met boekingskantoor Ace Agency, waar ook onder andere Afrojack zijn belangen laat behartigen. Dat leverde hem meteen een nieuw internationaal avontuur op: drie optredens tijdens de Winter Music Conference in Miami. Ace heeft grote verwachtingen van het jonge talent en is ervan overtuigd dat hij zal uitgroeien tot een van hun grootste artiesten. Meer internationale optredens ziet Martijn overigens wel zitten: ‘ik houd van reizen, het lijkt me erg leuk om zelf mijn muziek te laten horen aan andere landen en culturen.’

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws