Interview: Hardsoul

Peter Güldenpfennig | 20 augustus 2013
interviews


Fotografie: Gerard Henninger

Rogier en Gregor van Bueren zijn namen in de Nederlandse house-scene die je ongetwijfeld wel eens voorbij hebt zien komen. Of Rogier nu draait als dj Roog, Gregor als dj Greg van Bueren of samen draaien of spelen als Hardsoul , muziek met een hart is de rode draad in alles wat ze draaien en maken. Onlangs is hun self-titled langspeler Hardsoul uitgekomen waarop precies dat te horen is: muziek met een hart en ziel. House zoals de muziek ooit bedoeld is.

'We maken al muziek van jongs af aan. Greg is vier jaar jonger dan ik, dus hij was nog veel jonger dan ik toe hij begon met het maken van muziek', begint Rogier. Greg vult aan: 'Toen ik 10, 11 was, probeerde ik mijn eerste drummachine te slijten aan een vriend. Zolang zijn we al bezig.' We spreken dan van de jaren '80, nog voordat Atari met de 1040ST via digitale weg het maken van elektronische muziek zou vergemakkelijken. 'Ik had een Yamaha DX7 en een Alesis-sequencer. Die waren nog redelijk duur, hoewel je wel wat goedkopere drumcomputers had. Vervolgens namen we dan muziek op op een cassetterecorder. Zo is het begonnen.'

Zelf alles uitvinden

Eind jaren '80 komen de broers in aanraking met house. Toen zeiden we meteen “dit is de weg!”. Enige probleem was wel dat wij onmiddellijk een voorkeur hadden voor wat ze nu soulful house noemen. Dit waren de platen die voornamelijk aan het begin van de avond gedraaid werden dus stonden we om 23:00 uur voor de deur om juist die platen te horen. Het is de muziek die rechtstreeks gebaseerd is op wat er uit Chicago en New York kwam op house- en discogebied en dat was echt ons ding.'

In het pre-internet-tijdperk was house nog redelijk een mysterie. Kun je nu alles vinden op Beatport en ben je enkel een app verwijdert van de naam van een plaat, toen was het nog niet zo makkelijk. De jongens van Hardsoul beamen dit. 'We zijn soms wel jarenlang op zoek geweest naar die ene plaat die bijvoorbeeld Marcello of Dimitri toen draaide. Die gasten plakten alles af natuurlijk. Hetzelfde geldt voor de productie, met wat voor apparaten je dergelijke muziek maakte. We wisten bijvoorbeeld niet dat beats met een Roland TR 909 drumcomputer gemaakt werden.'

Dansbare nummers met een hart

Een nummer maken met een kop en een staart -echt een 'liedje'-liedje zeg maar- dat is wat wij dachten dat Hardsoul vooral doet, maar hierop worden we gecorrigeerd. 'Wat wij doen', legt Greg uit, 'is zorgen dat onze tracks zowel fungeren als een mooi nummer dat op zichzelf kan staan, als een nummer dat zich bewijst op de dansvloer. En ja, dat is eigenlijk het allermoeilijkste wat er bestaat. Soms is het weer té muzikaal om dansbaar te zijn. We proberen hier een balans in te vinden.'

Samenwerken zonder formule

Hardsoul_2_webHardsoul werkt veel samen met gastmuzikanten waarmee ze ook live optreden. Is zoiets niet lastig om in goede banen te leiden? 'Met Hardsoul Live oefenen de gastartiesten de tekst meestal los van ons. Op Extrema bijvoorbeeld stonden we met iets van dertig man op het podium, dan kan je moeilijk gaan freestylen', vertelt Rogier, 'dus daar zijn we wat conventioneler te werk gegaan. Het verschilt verder per artiest. Voor Alain Clark hebben we eerst een remix gedaan en die vond hij tof. Daarna zijn we verder met elkaar in contact gekomen en zijn we muziek gaan maken. Met Berget Lewis hebben we een keer show gedaan en daarna nummers uitgewisseld. Hetzelfde met Candy Dulfer, waarmee we een keer op een bedrijfsfeest hebben gestaan.'

Als je met z'n tweeën bent en ook nog eens veel met gastartiesten werkt dan zou je denken dat hier een sterke formule achter steekt maar niets is minder waar volgens de twee broers. 'Het kan gewoon alle kanten op. Er is geen formule. Soms begint Greg met een beat of ik met een tekst', vertelt Rogier. 'We zijn geen hittfabriek met een template ofzo.' Na een korte stilte vervolgen ze lachend: 'misschien moeten we daar eens mee beginnen!'.

Candy Dulfer

Als we de jongens vragen hoe ze Candy Dulfer zover hebben gekregen om te zingen op hun nieuwe plaat, spreken ze vol lof over de muzikante. 'Ze zingt wel mee met achtergrondkoortjes tijdens haar optredens. We gingen iets voor haar maken en hadden daarbij een zanglijn bedacht. Toen brachten we half als grap dat zij dat wel in kon zingen en toen zei ze “ah, leuk!”, ze vond het tof om te doen, zodoende. Zij is echt amazing, als je met haar het podium opgaat dan gebeurt er iets in de zaal, zo'n brok kwaliteit. Haar enorme charisma werkt altijd en dat zie je aan de reacties in de zaal, heel gaaf om te zien, echt bijzonder. Wij hoeven bij wijze van spreken niet eens meer op het podium te staan, zij kan het in haar eentje ook wel. Ze is ook totaal niet arrogant. Hoe beter mensen ergens in zijn, hoe minder 'poeha' ze daar over hoeven te hebben. Ze is gewoon heel goed en heeft plezier in wat ze doet, klaar. Te gek om mee te maken.'

Soundtracks

Als we ter sprake brengen dat sommige tracks op hun plaat ons doen denken aan soundtracks, knikken ze goedkeurend. Zouden ze wel oren hebben om eens een soundtrack te maken? 'Zeker, zeker, waarom niet? Het lijkt ons een ontzettende uitdaging maar hartstikke leuk. Het is grappig hoe je 25 jaar geleden iets gemaakt hebt en daar vandaag de dag nog op vastgepind wordt en er zelfs op afgerekend wordt als je iets maakt wat daarvan afwijkt. Een soundtrack is misschien iets waar je onze muziek niet direct mee associeert maar waar we zeker wel oren naar hebben.'

Harder, niet beter

Hardsoul_1_webVanaf 2006 runden de broers ook R&G Electronics, een label waarop wat meer avontuurlijke releases uitgebracht konden worden. Daar is echter al heel lang niets meer op uitgebracht. Wat is daarmee gebeurt? Greg: 'We voelden dat er wat gebeurde in de Nederlandse dancescene. Rond 2004 begon het echt te gonzen. Nieuwe dj's kwamen met de toen opkomende electrosound. Harde baslijnen, stevige beats, dat is waarom we eigenlijk R&G Records zijn begonnen.' Rogier vervolgt: 'Als ik ergens stond te dj'en kwamen er allemaal jongens naar mij toe. Ik kreeg tracks van Fedde le Grand, Sidney Samson, Gregor Salto enzovoort. Dj's die toen nog niet zo bekend waren als nu. Die sound die Spinnin' groot heeft gemaakt, daarvoor gingen wij ook. Maar het werd voor ons iets te commercieel, daarom hebben we het laten gaan. Dat is misschien wel onze makke', lacht Rogier. Greg: 'Ik voelde het ook niet meer, er zat niet echt een hart meer in.'

Verder vertellen ze dat er op het moment geen plannen zijn R&G Records nieuw leven in te blazen, ondanks dat die sound nu behoorlijk populair is. Er valt een zucht wanneer we daarover beginnen. 'Weet je', begint Rogier, 'een tijdje geleden stond ik te draaien. Toen kwam er opeens een jongen naar me toe om te vragen wanneer ik nou eens house zou gaan draaien terwijl ik op dat moment een defected plaat aan het draaien was. Dat was wel een ‘sign of the times’. Alles moet steeds maar harder en dat zie je nu met harde EDM. Al die keiharde drops, dat is niets voor ons. We zijn altijd op zoek geweest naar de emotie, naar de balans. House is de beste balans tussen muzikaliteit en energie. Die meter moet in het midden zitten maar slaat nu uit naar energie. Dat gaat op een gegeven moment weer verdwijnt, gewoon omdat die verhoudingen niet kloppen.'

Toch gaat het uiteindelijk niet om de commercialiteit of de sound, maar het hart waarmee de muziek gemaakt is. Rogier: 'Met sommige muziek binnen de EDM, waarin je kopie na kopie na kopie populair ziet worden, vraag je je af “hoe lang is dit houdbaar?”. Uiteindelijk hoop je dat mensen gaan luisteren naar iets wat ze écht leuk vinden, in plaats van iets wat populair is.'

Wil je op de hoogte blijven van Hardsoul? Volg Greg en Rogier dan op Twitter, like ze op Facebook en bezoek hun officiële website!

Om hun nieuwe plaat te downloaden klik je op de link: http://bit.ly/143JYt4

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws