Interview: Mell Tierra

Peter Güldenpfennig | 27 december 2013
interviews


Fotografie en video: Gerard Henninger

De Nederlandse dj en producer Mell Tierra (echte naam: Melvin Aarden) produceert al vanaf zijn veertiende muziek. Inmiddels heeft hij een reeks releases onder zijn arm die allen behoorlijk de moeite waard zijn. Nu, met een nieuwe release van een eigen EP op Revealed Recordings, is het hoog tijd voor een gesprek.

'Thuis kregen we een computer zo rond 1997. Een dag later ben ik met honderd gulden naar de Dixons gefietst en heb ik Dancestation gekocht. Van die simpele software met blokstructuren. Simpele software, maar het heeft me wel veel geleerd over harmonieën, songstructuren en dergelijke.' Zo begint Melvin te vertellen over hoe hij aan het produceren is geraakt. Vanaf dat moment laat het muziekmaken hem niet meer los en zoals zoveel producers is hij er ook bij gaan dj'en, wat tegenwoordig eerder een gegeven dan een uitzondering is.

'Bij het maken van muziek zat mijn studie eigenlijk altijd in de weg. Toen ik 21 was heb ik mijn hbo afgerond en heb ik tegen mijn ouders gezegd dat ik de muziek in wilde. Ze stonden daar helaas niet bepaald om te springen. Ze hadden toch liever dat ik iets koos met meer zekerheid, maar ik was eigenwijs en deed het dus toch. Gelukkig is het inmiddels allemaal wel goed gekomen nu ze zien dat het begint te lopen.'


De kennis van het muziek maken is Melvin niet aan komen waaien. Hij heeft zichzelf alles eigen moeten maken en houdt vast aan het idee dat producers veel beter kennis met elkaar kunnen delen dan technieken en ideeën voor zichzelf te houden. Melvin: 'Dat vond ik vroeger altijd vreselijk, dat je nooit normaal antwoord kreeg als je om tips bij producers aanklopte of wanneer je benieuwd was hoe ze een bepaald geluid voor elkaar kregen. Wanneer ik nu die vragen krijg van jonge producers, sta ik ze normaal te woord.'

Het gesprek verlegd zich vervolgens naar productietechnieken en hoe Melvin te werk gaat. We vragen naar zijn track 'Snitch', een harde electro-housetrack die opvalt doordat de kick meeloopt met bassline in de track. 'Ik zette de kick in mijn sampler en speelde vervolgens mee met de track', vertelt Melvin. 'Het is best wel tricky om te doen, hoewel het in de hardstyle heel normaal is. Ik liet het aan m'n management horen en die hadden zoiets van “lekker laten staan”. Het leuke is dat dit soort dingen de houdbaarheid van een nummer verlengen. Het woord 'emotie' klinkt wat beladen maar door dit soort dingen geef je nummers juist wel dat beetje extra.'

Melvin vervolgt: 'Iets anders waar je een nummer veel meer body mee kunt geven is door al melodie te geven aan de build-up naar de drop, in plaats van een enkele toon meerdere maten te herhalen. Ook belangrijk: veel verschillende kicks over elkaar leggen om verschillende resultaten te krijgen. Zo voorkom je ook dat je een producer wordt waarbij men je al herkent aan de kick die je gebruik', lacht hij.

Mee kunnen neuriën

'Vaak begin ik met het programmeren van de drop. Die móet gewoon hard vallen bij mij. Die wil ik combineren met het thema van het nummer, zodat je beide eigenlijk mee kan neuriën. Dat streef ik na, dat mijn muziek bij iedereen blijft kleven. Het moet dus niet zo zijn dat je tien keer naar een track moet luisteren voordat je de track mee kan neuriën. Tegenwoordig als ik iets maak en ik vind het niet goed, dan gooi ik het weg. Vroeger zou ik het misschien bewaren in de hoop dat het nog wat zou worden als ik er later mee aan de slag ging, of ik wilde het uitbrengen terwijl de track eigenlijk te mager was. Dat doe ik niet meer, een track moet nu voor mijn gevoel perfect zijn of ik gooi het weg.'

Inspiratie

Mell_Tierra_2Iedere muzikant laat zich inspireren, of dit nu bewust of onbewust gebeurt. Melvin ook? 'Nou, ik doe wel echt mijn eigen ding, maar onbewust wordt je natuurlijk wel geïnspireerd door de dingen die je hoort. Bijvoorbeeld, soms hoor je een track waarin ze bepaalde dingen doen die zo vet zijn, dan ga je al voor jezelf na hoe ze dat in vredesnaam geflikt hebben, dat zijn toch dingen die je meeneemt, ook in je eigen muziek.'

Een eigen plan trekken en tegelijkertijd beseffen dat je blootstaat aan invloeden van buitenaf hangt een samen met wat Melvin eerder vertelde, dat kennis delen onderling uiteindelijk iedereen veel verder helpt. 'Geloof me, als iedereen elkaar de hand reikt dan schiet dat voor iedereen op. Helaas werkt het in de praktijk vaak niet zo en lijk ik soms wel de enige dromer te zijn. Daar is niets mis mee, dromen mag!'

De producerende dj

Een vraag die iedere producer die ook draait naar zijn hoofd gesmeten krijgt, is wat hij of zij nu eigenlijk prefereert: dj'en of produceren? 'Ik kan echt niet kiezen. Wel is bij mij ook het cliché waar: de grootste kick is als ik 's avonds iets draai wat ik overdag heb gemaakt. Dat kan ook een edit zijn met vocalen die perfect over de muziek valt trouwens, dat een dj je dan aan je mouw trekt om te vragen welke track dat is. Erg gaaf! Als je dan ziet dat een nummer wat je die dag hebt gemaakt - en dus nog geen 24 uur bestaat - het 's avonds ontzettend goed doet bij het publiek, dat geeft een behoorlijke kick kan ik je vertellen!'

Mell Tierra

Echte naam: Melvin Aarden
Artiestennaam: Mell Tierra
Leeftijd: 29
Kinderen: Nee
Favoriete equipment  in de studio: Virus TI (desktop versie), UAD L2A2, Cubase
Drie favoriete platen:
AN21 & Max Vangeli & Tiesto - 'People of the Night' (Dimitri Vangelis & Wyman Remix)
Mell Tierra – 'Boomerang'
Alesso vs One Republic – 'If I Loose Myself'
Favoriete plek om te draaien: Nederland: De Escape Amsterdam, buitenland: ergens in New York
Motto: Je moet zelf de slingers ophangen - 'je moet er zelf iets van maken want niemand doet het voor je'

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws