Max Graham tijdens ASOT #650: 'Muziek is een wereldtaal!'

Peter Güldenpfennig | 20 februari 2014
interviews


Tijdens de 650ste editie van ASOT kwamen er trance-toppers uit de hele wereld bij elkaar om het toegestroomde publiek in Utrecht helemaal uit hun plaat te laten gaan. De tijd tussen de sets benutten ze om lekker te socializen met collega’s en vrienden in een mooi ingericht artiestenlounge. Daar waren ze van alles voorzien: heerlijke culinaire hapjes, drankjes en vooral een hoop gezelligheid. In deze ontspannende sfeer hadden de meeste artiesten niet echt zin in contact met de pers. Enkele uitzonderingen daargelaten, zoals Max Graham en Ruben de Ronde.

Een familiefeest

Max Graham staat vaak op grote trance podia, waaronder op het podium van ASOT. Dankzij zijn ervaring heeft hij geen last van de zenuwen meer. Toch vindt hij iedere nieuwe ASOT editie heel spannend. 'ASOT blijft groeien. Dansmuziek verandert, er komen nieuwe sub-stijlen bij', vertelt hij. 'ASOT gaat mee met deze veranderingen, waardoor het publiek van ASOT steeds meer diversiteit krijgt in het muzikale aanbod tijdens het feest. Ik vind het ontzettend mooi en spannend om deze ontwikkelingen keer op keer te mogen meemaken.'

ASOT feesten hebben voor Max Graham altijd een streepje voor: 'ASOT is voor mij echt een familiefeest. Dit is de enige mogelijkheid om zoveel vrienden uit de muzikale wereld bij elkaar te zien, om samen een drankje te kunnen doen en om in een ontspannen sfeer met elkaar te praten.' Meestal ziet Max zijn muzikale collega’s één op één: 'Ik zie KhoMha regelmatig tijdens Electronic Family. John O'Callaghan en Armin van Buuren kom ik ook geregeld tegen. Als ik in Nederland bij Armada ben, zie ik Ruben de Ronde. Maar met zijn allen krijgen we bijna nooit de kans op een plek tegelijkertijd te zijn. Dit gebeurt wel bij ASOT.'

De grootste editie

Max is versteld van de Utrechtse editie van ASOT 650, met capaciteit voor veertig duizend man en aanwezige bezoekers uit zestig landen. 'Dit is volgens mij wel de grootste locatie waar ASOT tot nu toe is geweest. De hallen in Den Bosch waren ook al groot: toen hadden we drie grote en twee kleine podia met ongeveer 50 dj's. De jaarbeurs heeft 1 podium minder, maar wel grotere publiekscapaciteit, waardoor we veel meer mensen bij de muziek kunnen betrekken.'

De gangen en de zalen van de Jaarbeurs waren inderdaad gevuld met duizenden mensen van alle leeftijden. Buitenlandse ASOT fans vielen vooral op door hun kledingstijl: over het algemeen een stuk uitbundiger, in welke vorm dan ook: van avondjurkjes tot party-kostuums en gekke outfits in neon-kleuren.

Thuisblijver hadden ook de kans om ASOT 650 bij te wonen: via de live stream op internet. Ruben de Ronde, die samen met Armin van Buuren met de ASOT radioshow bezig was, gaf ons een korte rondleiding in de studio, ingericht naast de artiestenlounge. 'Ik geloof dat er rond 8 kilometer glasvezel is aangelegd om de streaming mogelijk te maken', vertelde Ruben. 'Daarnaast hebben we er een heel social media-team bij. Een team van editors en technici helpt on om de uitzending in goede banen te leiden.'

A State of Trance studio

Al die voorbereiding bleek niet voor niets: 'Al vanaf het eerste uur dat we uitzonden waren er meer dan 230.000 bezoekers op de website, en er komen nog steeds mensen bij. Ze moeten het allemaal kunnen meemaken.' In de studio schakelen Ruben en Armin tussen alle 4 zalen van ASOT 650, draaiden ze goede trance-platen en lieten ze leden van de ASOT-familie aan het woord. Kortom, ze deden er alles aan, om zo veel mogelijk trance-fans wereldwijd te kunnen bereiken.

Muziek als wereldtaal

Volgens Max Graham brengt juist de muziek zo veel mensen uit verschillende landen bij elkaar in één plek: 'Ik draai overal ter wereld. Hoe cliché het ook klinkt, overal ter wereld reageert het publiek op de emotie van muziek precies hetzelfde. Je kunt wel anders draaien in verschillende landen: bijvoorbeeld in Argentinië staan mensen meer open voor nieuwe dingen. Daar draai ik ook wat meer techno en tech-house tussendoor. Tijdens Europese zomerfestivals willen mensen juist meer bekende nummers horen. Daar experimenteer ik dus niet te veel. Maar de vibe is wel overal hetzelfde: ik kan dezelfde grote plaat in Moskou en in Tokio draaien, en hoewel beide plekken zo verschillend zijn, raakt de muziek mensen precies op dezelfde manier. Dat betekent dat muziek een wereldtaal is. Ongelofelijk!'

Trance heeft volgens de dj hele speciale fans. 'Elk genre heeft fans, maar de liefhebbers van trance zijn vooral emotioneel veel meer gehecht aan de muziek en hebben veel meer passie voor het genre. Waarschijnlijk omdat trance wat meer op de emoties inspeelt. Ik hou van techno, ik draai vaak techno en tech-house. Daarnaast zijn er ook andere mooie stijlen zoals minimal, big room, progressive, de W&W-achtige stijl en ga zo maar door. Deze werken geweldig tijdens een feest, maar het publiek bouwt geen emotionele band op met deze muziek. Dit gebeurt wel op trance-feesten, dankzij strijkinstrumenten, piano's, akkoordenlijntjes en andere muzikale elementen die in trance zitten. Als je naar de Sunrise-serie van Tiesto luistert, krijg ik nog steeds tranen in mijn ogen vanwege de emotionele binding met de muziek.

Max Graham - Cycles 5Open-minded en muzikaal

Max vindt dat de muzikale voorkeur voor een deel wordt bepaald door de muziek waarmee iemand is opgegroeid: 'Mensen die opgegroeid zijn met Deep Dish luisteren nog steeds naar house, mensen die opgegroeid zijn met Richie Hawtin luisteren nog steeds naar techno. Maar ik denk ook dat de muzikale smaak kan veranderen. Jij luistert naar iets in je leven, en gaandeweg ontdek je ook iets nieuws, iets diepers, of iets uit een heel andere richting. Wat mij bij tranceliefhebbers opvalt is dat ze naast trance ook veel naar andere muzikale stijlen luisteren. Ik volg veel fans van trance op Twitter en ik zie bijvoorbeeld dat ze ook veel naar house luisteren. Deze openheid is volgens mij iets wat hen onderscheidt. Daarnaast hebben ze echt oor voor de muziek: melodieën, akkoorden – alles alle elementen die voor trance zo belangrijk zijn.'

Ook trance-djs zijn volgens Graham heel open-minded en erg muzikaal. Dit zorgt ervoor dat ze de emotie in de muziek zo goed kunnen verwerken: 'Om emotie in je muziek te creëren, moet je niet alleen veel oefenen, maar ook de muziek voelen en kennen. Kennis en gevoel kunnen zowel aangeboren als aangeleerd zijn. Het is in ieder geval een stuk moeilijker om een emotionele sound te creëren. Technisch gezien kan iedereen een track maken met een goede opbouw, knallende kicks en een geweldige drop. Dit is makkelijker dan iets maken wat na tien of vijftien jaar nog steeds dezelfde emotie en gevoel bij luisteraars zal oproepen. Het laatste vergt een hoop meer werk, kennis en gevoel. Denk aan oude nummers van Tiësto, Sash en John Digweed, daar krijgt het publiek nog steeds kippenvel van.'

Zelf zit Max vaak uren achter de piano. 'Ik moest van mijn vader als kind pianolessen volgen. Ik haatte deze lessen, ik spijbelde en ik had er helemaal geen zin in. Achteraf ben ik heel blij met de basis die ik heb geleerd. Regelmatig denk ik: “Had ik maar meer geleerd”. Nu speel ik heel veel piano, vaak om gewoon in de stemming te komen. Ik speel vooral op gehoor, net zo lang totdat ik iets heb wat naar mijn mening mensen kan raken. Dan ga ik denken hoe ik het in een muzikale productie ga vertalen.'

Altijd druk bezig

Max heeft een druk schema en grootse plannen voor de toekomst. 'Ik zit midden in mijn Cycles-tour, waar ik vaak zes tot acht uur achter elkaar draai. Ik vind het ontzettend leuk om terug te gaan naar de tijd toen ik als dj ben begonnen: de enige dj die de hele nacht draait. Dan kun je je set heel anders opbouwen: je begint begin met minimal, voegt vocals toe, draait trance als hoogtepunt en bouwt het langzaam op dezelfde manier af. Dit jaar komen er trouwens ook nog een aantal leuke samenwerkingen, remixes en solo-platen aan. Ik zou zou graag meer daarover willen vertellen, maar dat mag echt nog niet. Binnenkort sta ik weer op een aantal grote, reeds uitverkochte, festivals. Die namen mag ik ook nog niet verklappen, helaas. Ik kan wel zeggen dat ik er wel heel erg naar uitkijk. Ik ben dus constant druk bezig.'

Voordat Max Graham terugging naar zijn vrienden en collega’s om vervolgens het ASOT-publiek te rocken, wou hij nog een boodschap meegeven aan al zijn fans: 'Blijf luisteren naar muziek. Daarmee bedoel ik niet alleen mijn eigen sets, maar ook de sets van mijn collega’s. Wees vooral nieuwsgierig en open-minded naar nieuwe dingen, nieuwe stijlen en sub-stijlen. Muziek blijft in ontwikkeling en er komt zo veel moois bij wat je kunt beleven! Kijk en luister heel breed: dan ben je part of the family!

Wil je weten hoe ASOT #650 is verlopen? Check hier en hier onze party reports!

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws