Prolific is een Amerikaanse artiest die net het album 'Anthems Of A Desolate Wasteland' heeft uitgebracht. Dit album combineert meerdere stijlen in bass music zoals dubstep, trap en drum & bass, gecombineerd met hiphop rhymes. Onze USA-reporter Wilf Libgott had een gesprek met hem over zijn leven als artiest en zijn nieuwe album. Je bent een zakenman, producer en mc. Vertel eens wat meer over jezelf en je achtergrond.
'Ik ben van Siciliaanse afkomst en 'tough as a coffin nail' opgevoed door een alleenstaande moeder. Larry Tenner, een Vietnamveteraan heeft me geleerd om gitaar te spelen. Ik ben altijd een hustler geweest en heb keihard gewerkt om te komen waar ik nu ben als persoon en artiest. Ik was lid van punkbands, metalbands, b-boy crews, dj crews en iedereen met wie ik heb samengewerkt is fantastisch. Altijd veel lol! Ik heb underground platen uitgebracht met hiphop gasten zoals Fatbeats en andere artiesten zoals Nonphixion, AOTP, Copywrite, Kosha Dillz en Cray-z-Walz, Maar ook bijvoorbeeld ragga artiesten zoals Spragga Benz en Mad Cobra. En natuurlijk ook EDM-artiesten, voornamelijk dubstep en drum & bass. Denk aan: Raiden, Mayhem, Zardonic, Gein, Mumblz, Infiltrata / 12th Planet. Ik concentreer me nu vooral op dubstep en trap. Op mijn nieuwe album 'Anthems of a Desolate Wasteland' staan ook verschillende artiesten zoals Tim Ismag, Tony Anthem & Axl Ender uit Noorwegen, Raw aka 6blocc, en andere jongens die hebben bijgedragen aan het eindproduct. Ik hoop dat iedereen het een vet album vindt!'
Wat kunnen luisteraars verwachten van je nieuwe album?
'East Coast rap styles met heftige bass en rollende drums plus heel veel edits. Elke keer als ik aan een project werk probeer ik het zo uniek mogelijk te maken met een eigen identiteit. Stel: je hebt een slechte dag, of het gaat even niet zo lekker, dan zijn de tracks op dit album goed om je uit dat frame te halen. Om je op iets positiefs te laten concentreren. Er staan ook wat heftige dance tracks op het album. Echt stuff voor de moshpit. De video voor 'Party All Day' was erg cool. Opgenomen op verschillende plekken in Florida en het resultaat mag er zijn! De hiphop feel met zware bass music is iets wat veel mensen diggen. Er is niet zo heel veel 'lyrical music' omdat independent hiphop de laatste 5 - 10 jaar veel klappen heeft gehad. Nogmaals: ik hoop dat veel mensen het album goed zullen vinden en kunnen viben op de tracks.'
Wat vind je van de huidige staat op DJ gebied?
'Zal ik zeggen wat ik echt vind zodat iedereen me zal haten? Of zal ik het een beetje met de mantel der liefde bedekken? Ik ben begonnen als turntablist en daarvoor was ik een gitarist en speelde daarnaast basgitaar. Jongens zoals Joe Satriani, Kirk Hammet, Cliff Burton en Les Claypool waren mijn voorbeelden. 'Shredding' zit in m'n bloed. Ik speel zoveel instrumenten en het verschil tussen een muzikant en iemand die wat mp3's synced met behulp van wat software is echt anders. Ik heb jaren besteed aan het bijschaven van mijn persoonlijke turntablist stijl. Het is een beetje jammer dat mensen die niet kunnen jugglen, geen routine kunnen doen en niet met echte draaitafels draaien tegenwoordig dj's worden genoemd, want deze jongens zijn geen echte dj's. Maar laten we even een stap terug nemen en het hebben over jongens die ook produceren. Als je ECHT kan produceren dan heb je mijn respect, ook als software-dj. Zijn skills krijgt hij door het werken met de DAW. Het arrangeren en audio engineeringsaspect is hoe hij 'shreds'. Als ik een hele goede producer zie die bijvoorbeeld een controller gebruikt of Ableton Push, dan maakt dat software dj-ding minder uit voor mij. Zolang de sound goed en origineel is en de artiest nieuwe concepten probeert te ontwikkelen.
Iedereen die met CDJ's draait is in mijn beleving wel een dj. Het is hetzelfde als een draaitafel behalve dan de naald en in veel clubs zijn er ook gewoonweg geen draaitafels meer jammer genoeg. Ik hoop dat de kids met push controllers niet meer hele sets voorbereiden, pre-sequenced voor een gig zeg maar. Leer om echt te dj'en: cutting, mixing, perfect beatmatchen of produceren. Als je dat allemaal niet kan dan ben je in mijn ogen meer een robot. Iedereen moet natuurlijk z'n eigen ding doen, maar als je serieus genomen wil worden, oefen dan en fake het niet.'
Je released muziek zowel digitaal als op vinyl. Wat is voor jou het magische aspect van vinyl?
'Ik begon mijn label in 2003 met het persen van vinyl en ben eigenlijk nooit gestopt daarmee. Ik voel me gezegend dat ik het nog steeds kan doen op deze manier met wereldwijde support van mensen. Vinyl is iets speciaals. Het is niet een file op je computer, je kan het echt vastpakken - je muziek zit in de groeven en mensen vinden dat cool.'
Noem één synthesizer die speciaal is voor je.
'Mijn Moog Voyager Electric Blue is waarschijnlijk wel mijn favoriet. Ik zou willen dat ik hem mee kan nemen tijdens m'n tour om basslines live te tweaken on the fly. Deze Moog is echt iets bijzonders.'
Heb je een tip voor aanstormende dj's/producers?
'Download geen sample packs om daarmee een track bij elkaar te puzzelen. Spendeer wat tijd om je eigen stijl te creëren. Als je creatief bent komen die arrangementen vanzelf wel. Maak een goede gebalanceerde mixdown en zorg voor mastering voor je het uitbrengt. Altijd jammer om slecht gemixte/gemasterde tracks te horen op Beatport. Sommige tracks zijn erg goed, maar hebben dan een slechte mix en dat is gewoon jammer.'
Noem één ding wat we van jou kunnen verwachten tijdens een concert in Nederland.
'Een vette show. Ik ga toeren in Europa deze zomer en het zou fantastisch zijn om ook Nederland aan te doen als ik er toch ben. Promoters, feel free to hit up my agency!'
Is er nog een laatste noot die je zou willen toevoegen?
'Check www.djprolific.com, en volg me op mijn social media. Daarnaast: check out Earbutter, een nieuw meer commercieel project. En natuurlijk: super bedankt iedereen voor alle support en speciale dank aan Clublife!'
Connect
Hoor: www.soundcloud.com/nonstopkrooks
Like: www.facebook.com/djprolific
Zie: www.youtube.com/foulplayrecords
Volg: @Prolific_Nsk