DubVision: 'Voor ons zullen het binnenkort gouden tijden zijn'

Peter Güldenpfennig | 14 augustus 2014
interviews


Hard werken loont. Broers Victor en Stephan Leicher, in de EDM-scene beter bekend als DubVision zijn een goede voorbeeld daarvan. Na hun optreden op het DJ Top 100-feest in Paradiso vertellen ze over hun carrière: een combinatie van passie voor muziek met hard werken.

'Nederland heeft een wat hardere smaak'

Stephan en Victor mochten het feest in Paradiso openen en stonden meteen voor de volle zaal. Victor: 'Het is altijd leuk om thuis in Nederland te draaien. Aan het begin van de avond draaien is wel een beetje lastig: je moet mensen op gang brengen. Dit keer ging het publiek gelijk goed mee.' Stephan: 'Mensen stroomden geleidelijk binnen en er was meteen en hoop publiek.'

Deze zomer staan DubVision op een paar Nederlandse festivals, waaronder Dance Valley, waar ze samen met Firebeatz gaan draaien. De meeste boekingen zijn echter over de grens.

Victor: 'Onze muziek en sound zijn populair in het buitenland, vooral in Amerika en Azië. Wij draaien heel melodieus en Nederland heeft toch wat hardere muzikale smaak. Dat vinden wij niet erg, want wij bieden juist een goede afwisseling met andere djs. Als wij in Nederland staan, passen wij ons wel aan door toch te variëren tussen hard en melodieus.'

Naast de muzikale stijl kan naamsbekendheid ook doorslaggevend zijn voor de hoeveelheid Nederlandse boekingen.

Stephan: 'Nederlands publiek is lastig. Echt gevestigde namen zoals Tiësto, Hardwell en Afrojack doen het goed in Nederland, maar voor wat minder populaire dj's is het best moeilijk om een avond uitverkocht te krijgen. Ik denk dat wij nog moeten werken aan onze naam. Vorig jaar hebben we het Dance Valley-anthem 'Triton' gemaakt, samen met Sunnery James en Ryan Marciano. Dat heeft ons wat meer populariteit in Nederland bezorgd en dit jaar staan wij zelf ook op Dance Valley. Door zo'n feest in Paradiso komen wij ook meer in de belangstelling bij het Nederlandse publiek. Ik denk wel dat er nog wat tijd overheen gaat tot we echt bekend worden.'

'All By Myself'

Een belangrijke mijlpaal voor DubVision was hun track 'All By Myself'. Victor: 'Muziek maken is onze passie. Wij doen dat al heel lang. Toch werd onze carrière pas echt gelanceerd toen Axwell en daardoor ook Swedish House Mafia die toen nog samen en heel erg hot waren, onze track 'All By Myself' gingen draaien. Kort daarna werd deze plaat op Spinnin’ uitgebracht en hebben wij een contract getekend met dit label. Ook kregen we ineens veel boekingsaanvragen. Daarmee hebben wij ons wel flink op de kaart kunnen zetten en zijn wij sindsdien ook zelf gaan draaien.'

DubVision heeft Swedish House Mafia echter nooit hoeven te smeken om aandacht. Victor: 'Axwell heeft zelf onze track gevonden.'

Stephan: 'Op dat moment waren Swedish House Mafia en hun producties erg populair. De sound van 'All By Myself' is ook net die euforische Zweedse sound, die wij zelf heel erg vet vinden en die op dat moment perfect in hun set paste. We waren erg onder indruk doen zij deze plaat oppakten en ook alle drie individueel gingen draaien. Daarna heeft Axwell ons ook nog benaderd voor een remix voor zijn label. Dat gaf onze carrière een enorme boost.'

'Wij onderscheiden ons met melodie'

De muziekindustrie blijft ontwikkelen en publiekssmaak verandert. Dat realiseert DubVision zich maar al te goed. Ze gaan mee met de tijd, maar vergeten niet om dicht bij zichzelf te blijven.

Stephan: 'Sowieso houden wij ons niet aan een stijl vast. Onze plaat 'Rockin' met Firebeatz heeft echt een wat hardere sound , 'Triton' is juist wat meer groovy. 'All By Myself' was gewoon echt een track voor de sound van dat moment. Nu is alles net even wat harder, de sub-kick is erg populair. Toch merken we wel dat het langzaam teruggaat naar wat melodieuzere muziek omdat mensen het hele harde een klein beetje zat zijn: alles begint eentonig te worden. Mensen willen verrijking met iets anders dan wat een jaar lang op Beatport heeft gescoord. Nu worden hoog scorende platen steeds melodieuzer. Denk bijvoorbeeld aan 'Gecko' van Oliver Heldens. Wij houden van piano spelen en beginnen altijd met een melodie. Voor ons zal het binnenkort gouden tijden zijn, denk ik.'

Victor: 'De melodie is iets waarmee wij ons proberen te onderscheiden. Wij vinden het leuk om veel tijd aan de melodie te besteden, omdat wij redelijk muzikaal zijn onderlegd. Aan onze melodie horen mensen toch altijd dat dit een DubVision plaat is.'

'Met z’n tweeën werken houdt je scherp'

Om goede nummers te kunnen produceren zetten de heren zich voor tweehonderd procent in, allebei. Samen muziek maken is wel een vak apart. Victor: 'Meestal werkt Stephan aan een melodie. Ik kom dan naar de studio en als ik zijn melodie ook vet vind, gaan we het samen uitwerken. Een andere keer ben ik thuis bezig met een beat, en als Steef in de studio het ook vet vindt, gaan we samen verder aan de slag. Soms zitten wij met zijn twee achter de keyboard en opeens ontstaat er een melodie.'

Stephan: 'We zijn niet altijd met elkaar eens. Soms zegt Victor “het kan echt niet”. Dan kan ik honderd uur werk weggooien. Of hij maakt een beat die ik op dat moment niks vind. Dan zetten we het even in de kast. Een voordeel van met zijn tweeën werken is dat als de ene het niet weet, de ander wellicht een idee heeft. Ik spreek wel eens andere producers die alleen werken. Ze vertellen dat ze op sommige momenten vastlopen en niet eens weten wat ze moeten doen. Met zijn tweeën heb je altijd feedback.'

Victor: 'Het enige nadeel is dat je altijd rekening moet houden met een ander. Uiteindelijk is het ook een voordeel, want het houdt je scherp: het is altijd goed om naast je eigen smaak een kritische blik op je muziek te hebben.'

DubVision werkt met Ableton en heeft de technische kant van het produceren inmiddels goed onder de knie. Toch vinden ze nog altijd ruimte voor verbetering.

Victor: 'Ik ben vanaf hele jonge leeftijd begonnen met muziek maken met allerlei basisprogramma’s. Ik heb daar nooit een les in gehad, het is gewoon altijd een onderdeel van mijn leven geweest.'

Stephan: 'We zijn al ongeveer tien jaar bezig en we leren nog steeds dingen bij. Eerst hebben we techno en wat groovy plaatjes op kleine labeltjes gereleased.' Victor: 'Het grote melodieuze zijn we pas gaan doen toen onze productievaardigheden op een hoger niveau zaten. Dat heeft wel even geduurd. Tussen onze producties van nu en vijf jaar geleden zit een groot verschil. We merken wel dat hetgeen wat we willen maken nu heel snel gaat, daar waar we hier vroeger heel lang over deden door heel veel te finetunen. We blijven groeien en over een paar jaar hoor je waarschijnlijk nog meer verschil.'

'Swedish House Mafia blijft ons inspireren'

De top drie tracks die DubVision in op dit moment in hun sets draaien zijn hun eigen plaat 'Backlash' in de Martin Garrix-edit, een deep-house plaat 'Everywhere You Go' van Fairplay en 'Gods' van Steve Angelo.
Victor: 'Ook zijn de leden van Swedish House Mafia Axwell, Ingrosso en Steve Angelo grote helden voor ons. Dat zijn ze altijd geweest. Daarnaast besteden wij veel aandacht aan opkomend talent zoals bijvoorbeeld Michael Brun. Dit is een jongen uit Tahiti, waarmee wij een plaat 'Sun In Your Eyes' hebben gemaakt. We hebben ook heel veel respect voor Martin Garrix, ook al is het niet helemaal onze muziekstijl.'

Stephan: 'Martin Garrix is natuurlijk nog maar achttien jaar en hij gaat al als een trein. Hij kan gewoon supergoed produceren. Toen Victor achttien was, was ik al wat ouder, maar zaten we nog lang niet op dat level. Hoe Martin Garrix zichzelf zo snel heeft kunnen ontwikkelen tot een dergelijk hoog niveau is gewoon wonderbaarlijk.'

Voor de beginnende producers met hoge ambities hebben DubVision één belangrijke boodschap. Stephan: 'Melodie is belangrijk, maar je productie moet ten alle tijden knetterstrak zijn.'
Victor: 'Het moet gewoon met de platen van grootheden zoals Tiësto en Armin van Buuren kunnen concurreren. Hou het daarom krachtig, precies en strak.'

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws