Wibi Soerjadi: 'Vivaldi is de dance van de 18e eeuw'

Lucas Boon | 25 maart 2015
interviews


Wibi Soerjadi is een man van de contrasten, zo stelt hij zelf. En dat is misschien niet eens zo'n gekke omschrijving. Al enige tijd staat Wibi bekend als begenadigd concertpianist, maar tegenwoordig kun je hem ook kennen als dance-producer! Inderdaad je leest het goed, vorige week kwam zijn debuutplaat (op dit gebied) 'Undaunted' uit en zoiets vraagt natuurlijk om een interview. Zijn telefoon stond vanmiddag roodgloeiend, maar tussen de bedrijven door had Wibi wel even tijd voor een belletje met Clublife Magazine. Check 'm!

Hé Wibi, gefeliciteerd met je debuut als dance-producer! Vertel, vanwaar de titel ‘Undaunted’?
‘Het woord ‘undaunted’ betekent ‘onverschrokken’. En dat past ook wel een beetje bij mijn karakter: niets aantrekken van wat anderen van je denken, gewoon doen.’

Gisteren schoof je aan bij Humberto Tan in het programma RTL Late Night. Hoe was dat?
‘Hartstikke leuk. Maar het was ook moeilijk, ik heb ‘Undaunted’ daar live gespeeld, dus het moest direct strak in elkaar zitten. Het was dus in zekere zin een gok, maar het ging gelukkig heel goed.’

Hoe is de plaat tot stand gekomen?
‘Eigenlijk begon ‘Undaunted’ als grap, het leek me leuk om de piano eens op een andere manier te gebruiken dan ik altijd al doe. Kijk, in klassieke muziek zit zo ontzettend veel melodie. Wanneer je de piano bijvoorbeeld gebruikt in een orkest, dan heeft het een geweldige kracht, bijna episch. Maar het wordt soms ook wat ‘ielig’ ingezet. Je moet vaak opboksen tegen het andere geluid. Ik vind dat de sound en feel van de piano goed gebruikt kan worden in dance. Met een andere toonsoort wellicht, maar dance en klassiek kunnen prima samengaan.’

Hoe zou je de link tussen die twee muziekstijlen willen omschrijven?
‘Ik ben niet de eerste die het doet. Wat ik prachtig vind, is ‘Adagio For Strings’ van Tiësto. Maar als je het mij vraagt, dan is klassiek en dance de uitgelezen combinatie. Het geluid van een piano is virtuoos, en hetzelfde geldt voor dance. Die melodieën gaan perfect samen. Ik beschouw de muziek van Vivaldi (Italiaanse componist uit de 18e eeuw, red.) als de dance van toen. Luister maar eens naar ‘de vier jaargetijden’ van hem, dan begrijp je wat ik bedoel.’

Betekent deze move nu ook dat we je binnenkort achter de decks in de club kunnen aanschouwen?
‘Haha, ik denk het niet. Ik ben pianist, componist en producer. Maar dj’en… Ik vind: je moet doen waar je goed in bent, waar je de beste in bent. En dat is voor mij niet dj’en.’

Een snelle blik op je Instagram-account verraadt dat je wel van een feestje houdt. Vertel eens?
‘Haha ja, zoals ik al zei ben ik iemand van de contrasten. Kijk, klassieke muziek zit ingewikkeld in elkaar. Soms moet ik gewoon mijn hoofd leegmaken, en dan ga ik lekker naar de club.’

wibi

Wat is je favoriete club?
‘Ik kom graag in de AIR in Amsterdam. Festivals? Vind ik ook leuk, al is het soms lastig te combineren met mijn werk.’

Welke dj’s vind je tof?
‘Dj’s die een eigen stijl hebben, een eigen geluid. Wat ik ook belangrijk vind: houding. Hoe iemand achter de draaitafels staat.’

Namen graag!
‘Haha, oke oke. Dan kies ik voor Armin van Buuren. Zijn muziek ligt dichtbij klassiek, vind ik. Ik hou sowieso wel van trance. Luister ‘Pegasus’ maar eens.

'Daarnaast vind ik Nicky Romero cool. ‘Toulouse’ vind ik heerlijk speels. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Dyna, The Partysquad, Sunnery James & Ryan Marciano, Michael Mendoza, Jockeyboys… Jongens die lekker hun eigen ding doen. Maar dit is slechts een greep uit artiesten die ik goed vind, er zijn er zoveel!’

Is ‘Undaunted’ het begin van iets moois?
‘Nouja, zoals ik al zei heb ik geen aspiraties om dj te worden. Maar wie weet wat voor mooie samenwerkingen hieruit rollen. Ik bedoel: ‘Undaunted’ is op nummer 1 uitgekomen in de iTunes charts. Alleen al dat gegeven is geweldig.’

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws