Cari Lekebusch: 'Zonder muziek ga je dood'

Dena Nysten | 24 september 2015
interviews

 

 

Bij het horen van de naam ‘Chateau Techno’ gaan bij de echte techno-liefhebbers natuurlijk alle bellen rinkelen. Een avond los gaan in een donkere underground locatie op een line-up die sowieso het nodige hamerwerk vertegenwoordigd.

 

 

Tijdens de septembereditie spraken wij de enorm enthousiaste Zweedse dj en producer W vlak na zijn optreden. ‘Wat een optreden. Awesome! De locatie is top en het publiek reageerde geweldig.’ Hoewel het Hembrugterrein bekend staat om haar industriële duistere look, heeft Cari toch een originele truc gevonden om het gehele publiek te bespelen: ‘Ik kijk altijd naar de vrouwen. Als de vrouwen dansen, weet ik dat het met de mannen ook goed zit.’

Van producer naar dj: ‘Als je zestien jaar bent, word je niet serieus genomen door labels’

Hoewel hij al een langere tijd meedraait in het vak en zo’n twintig albums uitbracht, heeft hij nooit het besluit genomen om dj te worden. ‘Het gebeurde gewoon, ik wilde muziek maken en dat ging ik doen toen ik heel jong was.’ Op de leeftijd van zestien besloot hij dan ook om deze passie te vertalen in eigen feesten. Deze feesten waren, gezien zijn leeftijd, natuurlijk niet legaal, maar hij moest en zou doorzetten. ‘Als je zestien jaar bent, word je niet serieus genomen door labels of clubs in Zweden. Doordat ik mijn eigen feesten gaf, platen produceerde en die hier kon laten horen, groeide het op natuurlijke wijze en werd het opgepakt door de scene. Toen werd ik ineens wel gevraagd om te draaien in clubs.’ Door het draaien groeide hij als artiest: door het uittesten van zijn platen tijdens het dj’en kon hij de reactie pijlen en tracks verbeteren. Een ping-pong effect. Zijn inspiratie haalde hij toentertijd (jaren '80) uit een hele andere scene dan de techno waar wij hem tegenwoordig van kennen. Vroeger hadden hip-hop en electro zijn voorkeur door de drive die in de beats zat. Hij hoorde de techno van de toekomst in deze genres: ‘Hoewel de snelheid niet hetzelfde was, waren de beats en booms er wel. Er werd duidelijk gebruik gemaakt van drums en synthesizers.’ De techno van tegenwoordig is volgens hem regelloos en dat is dan ook meteen het mooiste aan deze stijl. Alles kan en alles mag.

Liefde voor muziek: ‘Without music, you die’

Dat Cari zijn liefde voor muziek diep zit, blijkt wel uit zijn mind-set. Volgens hem gaat feesten namelijk om meer dan het hebben van een leuke avond; het is noodzakelijk om jezelf te ontplooien. ‘Without music, you die on an emotional level’. Hij laat zich dan ook leiden door deze mind-set en probeert zichzelf te ontplooien door grenzen te doorbreken en inspirerend te zijn voor anderen. Dit blijkt dan ook uit zijn voorliefde voor exclusiviteit, die later in het interview wordt toegelicht.

Planet Rythm – Stockholm dj’s

Een andere Zweedse producer en dj die wij natuurlijk allemaal kennen, is Adam Beyer. In zijn vroegere jaren werkte hij samen met Cari in de platenzaak Planet Rythm, waar zij begonnen met het collaboraten op tracks. ‘Vroeger deden we er alles aan om geen ‘normale’ baan te hebben! Dit wilden we allemaal echt niet – we wilden full-time met muziek bezig zijn.’ Veel tijd om te slapen was er in deze tijd niet. Het ritme bestond namelijk uit: overdag werken in de platenzaak, ’s avonds werken aan de labels en in de nacht de studio induiken. De uitkomst van een van deze labels is het befaamde Drumcode, waar Cari ook actief aan heeft meegewerkt in deze tijd. Momenteel is de relatie tussen Adam en Cari vooral vriendschappelijk. ‘We hoeven elkaar niet meer te helpen. Het is een keuze geworden, dat is heel fijn. Het zou tof zijn om een keer back2back met Adam te draaien, maar dan moet er wel eerst geoefend worden haha.’

Amsterdam Dance Event: ‘ik vind het belangrijk om exclusief te zijn’

Tijdens ADE gaan veel artiesten actief op zoek naar samenwerkingen of laten zij hun nieuwste tracks zien. Cari denkt hier echter anders over. ‘ADE is heel belangrijk in de industrie. Vorig jaar was heel succesvol, maar dit jaar sla ik het over. Daar heb ik diverse redenen voor. Ik vind het belangrijk om exclusief te zijn en wil niet dat de Nederlanders mij ‘te vaak gezien hebben’. Het moet speciaal blijven.’ Cari wilt blijven verrassen en inspireren en blijft daarom regelmatig een half jaar weg op bepaalde plaatsen en locaties. Hij wil zichzelf in deze tijd vernieuwen en terugkomen met een knaller. ‘Ik verzamel alle momenten in dat half jaar: ervaringen als dj. Ik bundel ze vervolgens samen en probeer de mooiste momenten eruit te halen en te gebruiken. Ik wil het publiek echt een goede ervaring geven. Soms weten zij zelf niet eens wat ze willen, maar gaan ze volledig los als ze iets horen. Dat is het mooiste dat er is. Die beleving krijg je alleen maar op feesten en in clubs.’

Zweden vs Nederland: ‘Ik voel mij eigenlijk meer een Nederlander of Duitser’

Hoewel de Nederlanders veel op de Zweedse populatie lijken, is de techno-scene in deze landen volledig tegenovergesteld. ‘Jullie hebben festivals. In Zweden heb je dat niet. De hele beweging wordt ook niet gestimuleerd door de overheid. De kwaliteit van onze producers en dj’s is goed, maar al deze artiesten reizen dan ook.’ Het feit dat de feesten niet worden gestimuleerd worden door de overheid, heeft volgens Cari meer te maken met de Zweedse politiek correcte cultuur dan met het drugsgebruik tijdens stapavonden. ‘De overheid in Zweden doet heel erg haar best om het land zo mooi mogelijk te laten ogen. Daar horen zulke underground feesten niet bij.’ Hoewel hij geboren is in Zweden, voelt Cari zich meer Nederlander of Duitser. Hij ziet landen dan ook gewoon als ‘gebieden’. Hij vindt het geweldig om te zien dat Nederlanders en Duitsers gewoon feesten, ondanks het weer: ‘Storm, regen, het maakt allemaal niks uit. Jullie pakken er gewoon een paraplu bij en gaan. Dat is de juiste instelling, daar ben ik gek op en dat motiveert en inspireert mij. Het is mooi om te zien dat mensen overal voor open staan, niet alleen voor feesten, maar ook naar elkaar toe als personen.’

Meeste memorabele gig: ‘ze kauwden bijna letterlijk op de speakers’

Als hij dan moet kiezen uit een lange lijst met festivals in de wereld, maar ook in Nederland, waar onder andere Awakenings, Soenda, A Day At The Park en deze avond dus Chateau Techno tussen staan, kiest hij toch voor Voltt als meest memorabele gig. ‘Het was ongeveer drie jaar geleden, maar alles was perfect. De mensen waren geweldig gestemd. Ze kauwden bijna letterlijk op de speakers. Dit is zelfs terug te zien op de aftermovie. Als mensen zo’n mooie tijd beleven, voelen wij als dj dat ook. Dan is draaien het meest dankbare vak dat er is. Er is niks mooiers dan zo’n energie voelen en diezelfde energie weer terug kunnen stoppen in mijn set.’

Indoor vs Outdoor: ’20 duizend mensen, dat is soms intimiderend’

Over het antwoord op de vraag of hij een voorkeur heeft voor binnen- of buitenfestivals moet hij lang nadenken. ‘Buitenfestivals en clubavonden zijn niet met elkaar te vergelijken. Het zo anders. Binnen is meer underground en donkerder en buiten, met name met lekker weer, is het publiek vrolijker.’ Hij laat zich daarom ook vaak leiden door de moods van het publiek tijdens zijn sets. ‘Ik pas mijn tracks aan aan de omgeving, het is nooit hetzelfde.’ Na een korte brainstormsessie besluit hij toch te kiezen voor clubs, als hij een keuze moet maken. ‘Ik denk dat je meer ziel in de clubs voelt. Het is intiemer voor het publiek en voor jezelf. Ik leer hier ook meer van, omdat ik meer ‘voel’ en feedback krijg. Ik kan het publiek daadwerkelijk zien en aankijken. Op grote festivals kun je de mensen achterin niet zien, dus het is nooit zeker of je het daadwerkelijk goed doet. Ik wil mensen meekrijgen.’ Soms ervaart hij grote festivals om die reden nog wel eens als intimiderend. ‘Je staat voor 20 duizend mensen en moet proberen om iedereen mee te krijgen, maar kunt niet alles zien. Het is een uitdaging.’

Techno. Commercieel of underground?

Gezien de groeiende populariteit van techno, vragen wij Cari graag naar zijn mening over deze ontwikkeling. ‘Het is logisch dat het gebeurt. Elke stroming wordt uiteindelijk een keer populair en drijft dan boven naar het grotere publiek.’ Hoewel hij deze groei als logisch omschrijft, is hij zich ook erg bewust van het feit dat er ondanks de stroming tegenwoordig een zekere commercie geniet, ook een ‘underground’ kant blijft hebben. Net zoals elke stroming dat heeft. ‘Er bestaat commerciële rock, maar dat betekent niet dat er geen underground rock meer is in bepaalde cafés of bars. Dat werkt ook zo met techno.’ Hij blijft zelf op zoek gaan naar inspiratie en zichzelf vernieuwen. Doordat Cari de muziek op zulke wijze onderzoekt, beseft hij dan ook dat hij waarschijnlijk uiteindelijk altijd vroeg- of laat weer in ‘underground’ stromingen zal duiken en aan het publiek zal laten horen. ‘Ik wil platen maken die de populaire regels doorbreken. Innovatieve muziek. Dat vind ik geweldig.’ Dit is dan ook waar hij komende tijd, tijdens zijn kleine break van Nederland, hard aan zal werken.

Als je het ons vraagt, moet Cari vooral de rebel blijven die hij zegt te zijn. Zijn set op Chateau Techno was namelijk ook weer genieten geblazen.

Benieuwd naar hoe hij deze regels momenteel doorbreekt? Check het hieronder!

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws