Cleavage: "In het begin wilden we onszelf nog niet laten zien"

Peter Güldenpfennig | 21 december 2015
interviews

Een bezoek in de studio bij het duo Cleavage is een bijzondere ervaring. Vormgegeven met gouden muren sta je toch zeker enkele minuten vol verbazing te kijken. Het past zeer zeker bij hen, want ze zijn strak met alles in de eigen hand houden, van muziek tot artwork, video's en management. Alles doen ze zelf, en dat is voer voor een goed gesprek.

'Alles zelf doen is hard werken', beginnen Jordy en Matthijs, wiens huis tegelijkertijd de studio is van het duo. 'Ga maar na: dit weekend weer elke dag enkele gigs om op maandag meteen weer alle administratieve zaken te regelen. En daarnaast muziek maken en alles rondom nieuwe releases doen.' Ondanks het feit dat de jongens alles zelf doen, zijn ze er succesvol in: het produceren van lekkere soulful house met een eigen smoel. Dat heeft al geleid tot releases op Musical Freedom, Spinnin' Deep en Toolroom. 

Zelf doen

'Ik doe het management op dit moment', vertelt Matthijs. 'We hebben wel met mensen gewerkt die voor ons het management deden, maar dat was bijna niet te doen. We wilden eerst werken aan ons eigen geluid, met een eigen visuele stijl en alles wat erbij hoort. Eerst moest de fundering helemaal kloppen, zeg maar: waar Cleavage voor staat, wat voor muziek we maken, welke lijn de clips zouden volgen en ga zo maar door. Dat betekende ook dat we onszelf nog niet wilden laten zien direct vanaf het begin. We hadden bijvoorbeeld ook geen foto's, gewoon om het geheim te houden. Het werd gewoon te lastig voor iemand om ons te managen. Maar nu de basis goed is, is dat geen probleem, dan loopt het vanzelf, ondanks dat we dubbel zo hard moeten werken dan een dj die enkel draait en zichzelf laat managen.'

Dit is Cleavage

Dus, het fundament staat en nu maakt het duo grote stappen voorwaarts. Brutaal stellen we de clichématige vraag: zijn het producers of dj's? 'Dat is dus de kern van waarom het zo moeilijk uit te leggen is wat we doen', zegt Matthijs. 'Je moet Cleavage zien als een 'brand', een merk dat wij neerzetten geheel volgens eigen visie. Als je dat uitlegt aan mensen dan klinkt dat raar, zij zien zo vaak alleen dat kleine aspect, zoals het draaien van platen bijvoorbeeld. Maar alles wat wij doen hoort bij wat Cleavage is, hoe wij ons neerzetten op foto's tot aan de video's die we zelf maken. Het is een door ons uitgewerkt concept waarbinnen we opereren.' Maar klinkt een merk niet slechts commercieel? Beide jongens schudden nee. Matthijs verklaart: ‘Commercie hoort erbij, maar een merk is voor ons het geheel van alle ideeën en creatieve factoren die voortkomen uit onze visie.' 

Werken

We zijn benieuwd hoe het duo te werk gaat in hun studio. Allereerst legt Matthijs uit dat je echt geen zware technische apparatuur hoeft te verwachten. Met een Mac, speakers en midi-keyboard werken gaat vandaag de dag ook gewoon goed, plus dat het duo uitlegt dat gear niet de focus moet zijn. Matthijs: 'We moeten ons goed voelen op de plek waar we werken. Als je je niet goed voelt waar je je creatief moet uiten, dan ben je gewoon verkeerd bezig als artiest.' 

Vaak vindt er eenzelfde werkwijze plaats. Jordy: 'Ik kom regelmatig aan met een opzetje van een track. Als dat gebeurt, dan neem ik dat mee en gaan we het vervolgens samen uitwerken.' Matthijs vervolgt: 'Wanneer we samen in de studio gaan zitten dan hebben we allebei input en werken we echt samen aan een track. Maar het kan ook zijn dat ik de volgende keer de opzet maak; het verschilt per keer hoe we een track beginnen.' 

NEW TRACK! NEW TOUR VIDEO!#paris #london #❤lifeFREE DOWNLOAD: CLEAVAGE - MY BABY [ http://bit.ly/1JdPf1y ]

Posted by Cleavage on donderdag 17 december 2015

Combinatie

Duidelijk is dat er meerdere elementen een gelijke rol spelen bij Cleavage: niet alleen muziek, maar ook het visuele. 'Kijk, soms maken we een demo van een track', legt Matthijs uit, 'en dan denken we zelf: “Mwah, het is nu een 6-je”. Daar gaan we vervolgens verder aan bouwen. Als de muziek goed is, dan versterk je het geheel met bijvoorbeeld beeld dat erbij past. Dit kan bijvoorbeeld artwork zijn, of een video. Dan gaan we daaraan werken, het moet echt onderdeel van het geheel worden. Artwork kan je cijfer hoger tillen. Maken we er een video bij, dan proberen we het cijfer uiteindelijk naar die 10 te trekken. En dát is hetgeen wat we mensen laten horen en zien, die gehele combinatie van elementen. Dan snappen mensen het vaak meteen en zien we precies datgene wat wij in eerste instantie voor ogen hadden.'

Connect met Cleavage
Like: facebook.com/Wearecleavage
Volg: @wearecleavage
Luister: soundcloud.com/wearecleavage
Kijk: Cleavage Official
Zie: instagram.com/wearecleavage

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws