Intents Festival: 'We willen origineel en creatief zijn met deze trailer'

Wouter de Vink | 18 april 2016
interviews

Intents Festival trailer

Intents Festival heeft zich de afgelopen jaren kunnen ontwikkelen tot één van de betere evenementen in Nederland. Sterker nog, de afgelopen editie werd uitgeroepen tot het beste festival van 2015. De organisatie wil er elke keer weer een schepje bovenop doen. Vorige week kwam de trailer van de aankomende editie uit: een meesterwerk! Dus wij besloten om Intents Festival-voorzitter Remko Hermans een aantal vragen te stellen over deze bijzondere trailer. Hermans: ‘We willen hiermee onze bezoekers de echte festivalervaring meegeven.’

Al vanaf het begin van de pas uitgebrachte trailer is het duidelijk dat deze anders dan anders is. Jullie maken gebruik van acteurs en een hoop animaties in de vorm van een verhaal. Waarom steekt Intents Festival zoveel tijd en moeite in de video’s die jullie maken?

‘Bij een video zoals de aftermovie is het belangrijk dat je aan de bezoekers laat zien dat je trots bent op wat je hebt neergezet. Bovendien kunnen zij het festival weer op een bijzondere manier herbeleven. Bij de trailer ligt dit wat anders. Dit heeft een hele andere insteek, vooral omdat we deze op een vernieuwde en aparte manier wilde maken. We willen de bezoekers alvast een voorproefje geven van het thema (It’s all in the game!) en een indruk geven van wat ze kunnen verwachten van het festival. Bovendien vinden we het vooral leuk om op een originele manier aan het werk te gaan.’

Op wat voor manier proberen jullie als organisatie dan origineel te zijn?

‘We maken bijvoorbeeld gebruik van de nieuwste cameratechnieken. Dit zijn onder andere high resolution-lenzen, die wel duizenden euro’s kosten om te huren. Dat doen we om toch nog even dat ‘filmische’ gevoel te geven, want het kwaliteitsniveau gaat hier enorm van omhoog. Je ziet al meteen dat dit niet zomaar een trailertje is. We willen baanbrekend zijn en veel meer laten zien. Je bent als festival veel meer dan alleen maar het festival zelf; je hebt er ook heel veel meer omheen hangen.’

Het thema speelt hier dus een belangrijke rol in.

‘Ja, absoluut. We willen alles doortrekken in de shows en het thema wat er omheen hangt. Voor dit jaar hebben we dus enorm veel sportelementen in de trailer naar voren laten komen. Wij zijn ook één van de meest thematiserende festivals in Nederland. Er zijn wel meerdere festivals met een thema, maar dat hangt er maar een beetje bij. Wij willen de bezoekers alvast een beetje opwarmen met deze trailer.’

We zien ook aardig wat dj’s die een rol spelen in de trailer. Waarom is dat?

‘De dj’s hebben natuurlijk een belangrijk aandeel in het festival. Wij hebben ze benaderd om te figureren in de trailer, maar het moest wel in het plaatje van het thema passen. Daarnaast zochten we iets wat ook bij de dj’s past. Van bijvoorbeeld Adaro wisten we dat hij veel recreatief bokst. Het leek ons dus wel leuk om hem tegenover een professionele kickbokser te zetten. Dat hij dan zou sparren met een artiest die op ons feest draait, maar ook affiniteit heeft met die sport. Ook de Frequencerz vinden het leuk om te motorcrossen. We wilden hen dus in hun eigen element filmen en weergeven. Omdat deze sporten voor hen bekend terrein zijn, ging het filmen dan ook erg vlot.'

Het is misschien een beetje een open deur intrappen, maar hoe trots zijn jullie op de trailer?

‘Ja heel erg trots natuurlijk! We hebben veel meer gefilmd dan er in die korte tijd paste, maar we zijn erg trots op het uiteindelijke resultaat. Ook erg leuk om te horen dat jullie de trailer zo vet vinden!’

Remko Hermans is voorzitter en eventmanager van Intents Festival en Stichting de Kloontjes. Deze trailer is het resultaat van de samenwerking met filmproductiebedrijf Goose Frame. Overigens gaat het ontzettend hard met de kaartverkoop van dit festival: de kaarten voor het weekend en de zaterdag zijn al uitverkocht. Voor het feest op de zondag zijn nog enkele tickets verkrijgbaar.

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws