We kijken met Teknoclash vooruit naar zijn Ultrasonic-set!

Samantha Ribeiro | 28 juni 2017
interviews

Zoals je waarschijnlijk al hebt gehoord, is de soundtrack van Ultrasonic 2017 geproduceerd door Dirt Delux en Teknoclash. Omdat de track het zo goed doet, besloten wij Teknoclash een paar vragen te stellen over de track.

Hoe is die hele samenwerking begonnen? Hoe is de organisatie van Ultrasonic bij jou gekomen?

‘Dov Elkabas is een goede vriend van me, wat eigenlijk een voordeel is, en een paar jaar geleden hebben we een klein projectje gedaan met Dirt Delux. We hebben een paar keer gesproken over muziek en we hebben dat ook onderling geruild met elkaar. Op een gegeven moment kwam de vraag of ik op Ultrasonic wilde draaien en de soundtrack wilde doen. In eerste instantie twijfelde ik een beetje, want mijn normale stijl van muziek maken is vooral bass-house, dus voornamelijk de wat ‘hardere’ tonen. Maar daarna ging ik het steeds meer zien als een uitdaging om muziek te maken wat minder hard en in your face  is.

Ik luisterde naar een paar andere tracks, want de organisatie liet ook een paar tracks horen en haalde daaruit dat ze ook zo een soort sound wilden hebben. Er zaten ook tracks tussen die ik echt leuk vond, dus toen had ik ook zoiets van: “Oké, laten we het proberen.” De eerste dag waren we in De Meern in Utrecht waar een studio is en toen heb ik heel de dag zonder Dirt Delux gewerkt. Die dag heb ik op één manier gewerkt en toen de volgende dag kwam Dirt Delux en was de track al half klaar. We besloten de track niet te gebruiken omdat het te hard was. Op dat moment was het wel zichtbaar dat we verschillende perspectieven hadden, maar we kwamen uiteindelijk op het punt om die perspectieven te combineren. Zo is het hele proces eigenlijk begonnen.’

Heb je al eerder samengewerkt met Dirt Delux?

‘Wij hebben al eens samengewerkt, maar nooit aan iets wat we echt hebben uitgebracht. Nora is eigenlijk een lange tijd al een goede vriendin van mij, maar dat was de eerste keer dat we echt iets serieus hebben gedaan dat ook echt uitgebracht moest worden. Het was dus niet meer ‘spelen’ en niet heel serieus te werk gaan, wat ik eigenlijk leuker vind dan met strakke deadlines werken. Ik ben ook heel rommelig, dus zonder strakke deadlines werken is voor mij makkelijker. Het hele proces was natuurlijk wel leuk, we hebben veel lol gehad, maar het produceren is toch anders als je het doet met een soort van druk.’

Hoe verloopt zo'n proces en creëer je een sound die voor een festival zoals Ultrasonic goed genoeg is?

‘Het is niet anders dan het produceren van een ‘normale’ track. Het zijn gewoon twee mensen in de studio die voor een keyboard zitten en verschillende sounds uitproberen. Vandaaruit wordt er één sound gekozen en spelen we gewoon melodieën. Dan wordt het ook wel duidelijk of iets goed is of dat het juist niet werkt en als je op een gegeven moment in die flow raakt, komt alles een beetje vanzelf samen. Je kan het zien als het bereiden van een gerecht. Het is bijna hetzelfde, want als het vlees goed is, moet je er gewoon voor zorgen dat alles eromheen goed is. Als je dan een structuur hebt, moet je het geheel mixen, wat heel tijdrovend is. Er komt heel veel bij kijken. Je moet checken of bepaalde gedeeltes hard of zacht genoeg zijn, misschien is er iets wat er echt uit moet springen, zijn de vocals goed te horen et cetera. Dan ben je snel anderhalve week bezig.’

Hoe voelde je je op het moment dat jij te horen kreeg dat de track goed was en gebruikt zou worden? Het is natuurlijk iets groots, want het is Ultrasonic.

‘Ten eerste, is het sowieso geweldig als een organisatie zegt dat de track goed is en het gebruikt gaat worden voor reclames. Maar als je met andere mensen over mij zou praten, zouden zij mij zien als een van de meest bescheiden personen ooit. Ook al heb ik maar één track gemaakt en zijn er maar vijf mensen die erop dansen en er echt van genieten, ben ik alsnog super blij. Het maakt voor mij niet uit of het een grote organisatie is of twee mensen die mij berichten op Facebook sturen en me vertellen dat de track dope is.

Ik ken de gasten van Bass Modulators en een van hun stelde mij voor aan een paar andere guys, die zich afvroegen wat ik deed. Een van de Bass Modulators antwoordde toen dat ik een van de meest onderschatte producers in Europa ben. Dat was voor mij zó raar. Ik houd niet van te veel aandacht, ik maak liever muziek en laat de andere mensen daarvan genieten.’

Kijk je uit naar het optreden op Ultrasonic?

‘Ik zou liegen als ik niet zei dat ik het zowat in mijn broek doe. Het is de eerste keer dat ik op een main stage sta in Nederland. Ik verwachtte dat we best vroeg op moesten, omdat we nieuwkomers zijn, maar recent heb ik gehoord dat we het ideale tijdstip hebben om te draaien. Zo rond vier, vijf uur gaan wij op en het festival begint om twaalf uur, dus tegen de tijd dat het vier uur is, is het gedeelte van de main stage al helemaal gevuld. Dat zorgt wel voor meer druk, maar ik ben super blij.

Ik ben nu veel tracks aan het produceren om op Ultrasonic te draaien en heb de laatste anderhalve maand vijf nieuwe tracks gemaakt. Ik heb nog ongeveer een maand over en wil er die maand nog een paar maken zodat ik op acht tot tien tracks uitkom. Na Ultrasonic wil ik die tracks gratis uitbrengen op een soort mixtape.’

Waar kunnen wij je deze zomer nog meer zien?

‘Dit is de eerste keer dat ik echt ergens sta. Daarnaast draai ik tijdens ADE in club NO. 129, maar dat is in oktober. Verder sta ik volgende zomer vaker op het podium. Dan ben ik echt volop te zien op festivals. Ik mag helaas nog niet zeggen welke festivals dat zijn, maar het zijn er zeker vijf tot tien.

Mijn focus ligt merendeels op produceren. Dit is echt omdat – en ik wil dj’s hiermee niet beledigen – iedereen achter een draaitafel kan staan. Ik kan mijn oma achter een draaitafel zetten en in twee of drie maanden leren hoe alles werkt. Maar ik wil echt blootgesteld worden aan het publiek en door middel van die blootstelling op de grote podia terechtkomen. Zo wil ik dat als ik een organisatie benader dat ik meteen kan zeggen: “Ik heb vorig jaar vijf Beatport top 10-tracks gehaald, ik heb SlamFM-sets gedaan, ik heb de Ultrasonic-soundtrack gemaakt, enzovoort”, zodat zij geen reden hebben om mij te weigeren.’

Dus in principe wil je het grote podium bereiken door eerst jezelf te ‘promoten’?

‘Ja, ik denk dat dat echt de enige manier is om het grote podium te verdienen. Als je geen muziek kunt produceren of iets anders en je staat op grote podia, moet je wel héél goed zijn. Dat zijn er ook maar een paar. Kijk maar naar Hardwell bijvoorbeeld. Ik vind hem echt een van de meest bekwame producers die bestaat, hij doet zoveel geweldige dingen. Hij verdient alle grote podia die er bestaan. Zoiets wil ik ook voor mezelf. Ik wil niet op de grote podia terechtkomen omdat ik hier en daar mensen ken, ik wil het echt zelf doen.’

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws