Interview: de Zuid-Afrikaanse pop-verovering van GoodLuck

Geert van der Klugt | 23 juli 2018
interviews

good luck paradiso

Zuid-Afrika is het onverwachtse toneel voor de opkomst van driemans-band GoodLuck. Door een naslag van de Apartheid baande het trio twintigers een weg naar nationale recognitie; aankomende zomer her-koloniseren zij West-Europa. 4 augustus zijn Ben Peters, Matthew O'Connell en Juliet Harding te vinden in de Melkweg te Amsterdam: de show sluit - in gepaste grande - de weeklange, Hollandse tour. 

Miljoenen plays op Youtube en een flinke lijst aan live-ervaringen; GoodLuck heeft genoeg keuze, maar kiest Nederland voor de eerste reeks internationale shows. Waarom? 'We houden van Nederland. Niet alleen qua geschiedenis voelen we een connectie; ook persoonlijk ervaren we een band', vertelt producer, drummer en percussionist Ben.

Live

'We worden gewaardeerd omdat muziekfans in Nederland waardering hebben voor een breed aantal genres, en de combinaties daarvan. Ook zien we onze eigen voorliefde voor live-muziek en -sets terug: we proberen elektronische muziek zo live mogelijk te maken, en krijgen daarvoor in Nederland een hoop terug.'

Ben doelt op de rijkelijk gevulde shows, waar samples live aangeslagen worden en bassrifjes ter plekke gesynthetiseerd-. Live voert GoodLuck uiteraard de gewenste en verwachte elektronische nummers op; uitzonderlijk zijn zij echter omdat deze niet op band staan, maar á la minute samengesteld worden via tientallen instrumenten. 'Als drietal zijn we in getal niet groot, maar daarvoor compenseren we door op veertig instrumenten te spelen', grapt Ben instemmend. 

good luck be yourself

Kloven

'Zuid-Afrika is één van de meest multiculturele landen ter wereld. Daarom klinkt onze muziek zo anders; het is letterlijk een mengelmoes van tientallen verschillende culturen, waartussen wij opgroeide. Onze sound leent zichzelf misschien niet voor de grote podia: wél voor liefhebbers die snakken naar iets nieuws', verklaart Ben. 

'We komen uit een land met kloven. Burgeroorlog, discriminatie en onrust: in de naslag van zo'n sfeer groeide onze generatie op', vervolgt hij. 'Juist daarom denk ik dat dit muzikale experiment voor ons mogelijk is. Dezelfde naslag betekende dat we van vroeg af aan leerden om te gaan met extreme verschillen. Authenticiteit is om te vieren; niet om voor te vechten. De wereld staat in de fik omdat mensen anders praten, -doen en -voelen, maar wij vinden dat het oké is om te verschillen - dat idee willen we met onze muziek overbrengen.'

Namibië

GoodLuck was een ongelukje. Na de uitgave van het debuutalbum kregen zangeres Juliet en Ben een overweldigende respons. 'We wisten niets van elektronische muziek. Eigenlijk zaten we enkel een beetje met Ableton te kloten en fouten te maken, om deze vervolgens ietwat te verbeteren met hulp van Youtube. Geen recept, geen idee en geen ambitie. Maar we scoorden. De plaat werd enorm goed ontvangen: het label waarbij we tekenden wilde het twee album speciaal maken.'

Niet zomaar speciaal: Afrikaans-speciaal. 'De plaat hebben we toen opgenomen in Namibië - onze volledige reis is te zien in 'This might sound crazy'. Gewapend met een generator en opname-apparatuur vormden we, in het midden van de woestijn, het album. Geen afleiding; alléén maar inspiratiebronnen. Het ging zo ver dat ik een speakertje - met één van de demo's - een canyon in hing, om vervolgens de galm voor de master-track op te nemen. Puur natuur.' 

Tour

GoodLuck toert van 30 juli tot en met 4 augustus door Nederland. Hier vind je het volledige overzicht. Nieuwe muziek is onderweg, maar de band zal voorlopig zoet zijn op het podium. Aanrader van de redactie: GoodLuck LIVE. We zien je in de Melkweg! 

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws