Interview: Mason

redactie | 11 december 2009
interviews

Het Nederlandse producersduo Mason krijgt steeds meer internationale erkenning. Na eerder remixen te hebben gemaakt voor Moby, Robyn en Martin Solveig, slaat Mason nu de handen ineen met een nieuwe reeks topartiesten. Producties met rapper DMC van Run DMC, Sam Sparro en een nieuwe track met Roisin Murphy, de voormalige zangeres van Moloko, staan op de agenda.

“Ik heb altijd een groot pophart gehad.”, zegt Iason Chronis, die samen met Coen Berrier het succesvolle Nederlandse producersduo Mason vormt. Onder deze naam scoorde de heren de clubknaller ‘Exceeder’. Maar hun ambitie gaat verder dan een volle dansvloer…


Tekst: Frank Böhm

Wie is Iason in 5 woorden?

Grieks & Amsterdammer, 1.78, bijna 30
Mason
Vertel eens wat meer over je jeugd, waar hing je uit, hoe kwam je met dance in aanraking?

Vanaf m’n zevende hing ik eigenlijk al rond in studio’s van mensen die ik kende, beetje apathisch naar grote taperecorders staren, en wist sindsdien dat ik later ook in zo’n studio wilde werken. Ongeveer 16 jaar geleden (op m’n 14e) heb ik uiteindelijk de platenspeler van mijn ouders en m’n oma geleend, een aantal tweedehands hiphop platen gekocht, en begon ik met mixtapejes maken in m’n slaapkamer. Niet erg veel later werd dat house en begon ik naar clubs te gaan om eindelijk dj’s eens in het echt te zien.

M’n eerste clubavond was volgens mij met DJ Datcho in de destijds legendarische Nikki’s in Hilversum. Op m’n 15e had ik mijn eerste residenctie in een onwijs louche nachtclub gevuld met hoeren en dealers. Na een paar maanden werd me  dan ook vriendelijk gevraagd ‘op te rotten’, maar gelukkig kwamen toen langzaam de eerste dingetjes in Amsterdam.

Hoe kwam je met Coen in contact, hoe is de samenwerking ontstaan?

We studeerden beiden muziektechnologie aan de HKU en zaten in hetzelfde popbandje Systex, dat vrij snel uiteen viel. We bleven echter een beetje ernaast wat beats maken, waaruit uiteindelijk onze eerste release ontstond. We hebben dezelfde manier van werken, en grotendeels de zelfde smaak wat betreft dance muziek. Hoe langer je ook samenwerkt, des te meer je op elkaar ingespeeld raakt, wat wel zo prettig is als je hebt druk hebt. We zitten inmiddels alweer voor het 10e jaar samen in de studio…
Mason
Je bent nu bijna 30 jaar en je hebt al veel bereikt in de dance wereld. Welke doelen en plannen heb je nog?

Het grootste ding wat er aankomt is absoluut ons popalbum. Daar zijn we nu een dikke twee jaar mee bezig, en heeft features van inmiddels een bonte verzameling artiesten, van Run DMC, Sam Sparro en Roisin Murphy tot Aqualung, Debbie Clare (Massive Attack) en Kurtis Blow. Er heeft onwijs veel bloed zweet en tranen in gezeten, dus ik kijk er gigantisch naar uit het eindelijk op de schappen te zien. De eerste single ‘Corrected’ komt wereldwijd uit eind februari.

Vertel eens over deze samenwerkingen.

Het voelt als een grote eer om met dat soort door de wol geverfde artiesten in een studio aan het werk te gaan, en geeft ons alleen maar een extra drive om heel erg hard ons best te doen.  De verschillende achtergronden is daarnaast alleen maar een toegevoegde waarde en werkt als een goede kruisbestuiving.

Wat was de belangrijkste beslissing in je leven?

Een jaar of vijf geleden had ik net genoeg gespaard om m’n baan, ik maakte reclamemuziekjes en ringtones voor een studio met de geweldige naam Jinglehell, op te kunnen zeggen en een half jaartje proberen te overleven van muziek. Dit was absoluut een turning point voor mij, aangezien vanaf dat moment de dingen alleen maar beter gingen en ik sindsdien fulltime in de studio zit.
Mason
En waar heb je spijt van?

Ik heb een tijdje terug nee gezegd tegen Hillary Duff om een track van haar te remixen, beetje jammer achteraf, wellicht was het wel grappig geweest om zo’n stem bot en onsubtiel te bewerken. En ik heb een keer een uitnodiging voor de Playboy Mansion laten schieten vanwege een te grote kater, ook zeer betreurenswaardig haha!

Hoe ziet een doorsnee Iason week eruit?

In het weekend ben ik onderweg voor het dj-en, maar ik zie de studio wel als het kloppend hart van Mason, dus daar probeer ik minimaal 40 uur per week te zitten, hoe moe ik ook ben. Dus in wezen is dat ook een soort kantoorbaan, maar dan wel een prettige en zonder systeemplafonds.

Hoe gaat het met je label?

We zijn nu bij de vijfde Animal Language release en het wordt heel goed opgepikt. Uiteraard gaat een label goed op de kaart zetten niet over een nacht ijs, dus doen we naast de releases ook een mix CD en labelnights in Nederland, België en Engeland om Animal Language allemaal iets meer gezicht te geven. Maar het is een ongelooflijke vrijheid om je eigen A&R manager te zijn en precies dat te releases waar je zin in hebt!

Wat vind je van de dancescene in Nederland tegenwoordig?

Ik vind het weer een stuk leuker worden. Een tijdje was er een groot hiaat tussen de diepere geluiden uit Amsterdam en de Dutch house in de schuren door het land, en inmiddels lijkt alles iets meer te mengen. Het is ook te gek dat we het internationaal het nu zo onwijs goed doen op elk vlak – van house dj’s tot techno tot ehh…  ja trance eigenlijk ook!

Als je een ultiem feest mocht geven (unlimited budget) hoe zou dat eruit gaan zien?

Ik ben een paar maanden geleden op een feest in een favela van Rio geweest en het is m’n droom en inmiddels ook plan om daar een feest te geven. Wellicht is het om het een en ander te compenseren, maar wat kan daar onwijs hard gefeest worden!

Tenslotte, wat wil je nog meer kwijt?

Dat loungen het helemaal wordt volgend jaar!

www.dj-mason.com

www.myspace.com/musicofmason

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws