PS Interview: Norman Soares

redactie | 7 november 2009
interviews

Norman Soares de duizendpoot. Percussionist, producer, dj en promotor. Het kan allemaal aan deze man uit Heerhugowaard aangerekend worden. Sinds 2002 is hij als 1 van de weinige muzikanten fulltime bezig in de dancescene, en niet zonder succes. Zijn gig op de mainstage van Sensation is 1 van zijn dierbaarste herinneringen en Norman heeft vele landen met zijn trommeltjes bezocht. Hij heeft een groot aandeel in de blijvende positie van livemuziekanten op clubavonden. Sinds vorige week is zijn plaat Cirque du Soleil uit, dat deze zomer een grote hit was op de festivals en in het buitenland. Tijd om hem even aan de tand te voelen!

Norman Soares

We kennen je natuurlijk allemaal als percussionist. Je hebt de afgelopen jaren zo’n beetje elke club wel gezien en op ieder feest gestaan. Nu begin je ook steeds bekender te worden als producer en als dj. Is dit de nieuwe weg die je ingeslagen bent?

Het is wel een nieuwe impuls, maar niet echt een vooruitgedacht plan. Ik moet wel zeggen, ik vind het echt superleuk om te doen! Ik heb al wel een aantal jaar studio-ervaring, dus ben eigenlijk altijd wel bezig geweest met veel verschillende stromingen op housegebied. Percussie heb ik altijd geprobeerd te zien als een tool om verder te komen, meer als iets voor erbij. Wist ik toentertijd veel dat ik nu niet eens meer tijd heb om met mijn draaiorgel door Nederland te reizen ;-).

Heb je een bepaalde sound als dj?

Ik vind zoveel dingen goed, dat ik er soms gek van word! Ook met producties merk ik dat, waardoor ik moeilijk continu in een bepaalde stijl kan produceren. Qua draaien ben ik liever de eeuwige opwarm dj. Ik vind het heerlijk om lekkere warme platen te draaien en een warm bedje te creëren voor de dj na mij, de koptelefoon eruit te trekken en te zeggen: "Alsjeblieft, sloop ze nu maar!" 

Of ik daar echt goed in ben, moeten mensen zelf maar beslissen, maar ik ben wel van mening dat het aantal goede opwarm dj's erg minimaal is in de clubhouse scene. In de technoscène bijvoorbeeld snappen ze veel meer van een avond bouwen. Daar houden de dj's over het algemeen veel meer rekening met elkaar, is mijn ervaring.

Benny Rodrigues die Cirque du Soleil draait op Extrema

Ik kan me voorstellen dat mensen denken: "Weer iemand die zo nodig dj wil worden." 

Ja, daar ben ik mij echt wel van bewust! Dat zal vast en zeker ook wel gedacht worden, maar daar heb ik echt maling aan. Ik kom niet net kijken. Als die klagers met mij mee zouden gaan een weekend, zelf zouden rijden, mijn percussieset zouden op- en afbouwen op 4 locaties, en vol gas moeten trommelen, zouden ze denk ik zonder uitzondering zeggen: "Misschien moet je maar wat opwarmsetjes draaien voor erbij." 

Je bent de laatste tijd veel aan het produceren geslagen, met als uitkomst o.a. de plaat Cirque de Soleil die je samen met Prunk heb uitgebracht op Masal Recordings. Vertel even wat meer…

Cirque is op een heel grappige manier ontstaan! Ik was bezig met een anthem voor Starbeach in Hersonissos, de groove en alle elementen zaten erin, ik miste alleen nog de hook. Prunk kwam bij mij in de studio, en had een eigen track gemaakt met de bekende trompet sample. Hij vond mijn track cool en we hebben toen zijn sample op de track geplakt. Samen hebben we het wat beter gearrangeerd en klaar was kees!

Ik had alleen nooit verwacht dat zoveel boys hem zouden draaien! Benny noemde het zelfs een 'Benny' hit, en daar zijn we godse trots op! Sunnery & Ryan, Baggi, Leroy, Unders en zelfs Vato droppen hem als een malle! ;-)

Waar ik ook heel trots op ben is dat Madskillz de remix heeft gedaan, en hoe!! Wat een knaller! De remix staat op dit moment op 42 op Dance-Tunes, terwijl hij net een paar dagen uit is, ben benieuwd waar ie eindigt! (Misschien wel op 41!!)

Verder komen er rond december solo producties uit op Strø m Records, waar je mijn technohart wat meer hoort. Ook komt mijn eerste vinyl release op Sound Architecture samen met mijn maatje Unders uit; Arabisch met een remix van Cadenza’s Alejandro Vivanco.

De scene heeft het flink te verduren de laatste tijd, ivm de recessie, hoe ga jij daar mee om?

Het is zeker een moeilijke periode voor vele branches, niet alleen de dancescene natuurlijk!

De enige manier om hier goed doorheen te komen, is te zorgen dat je alles op orde hebt. Je website, mailings... Zorgen dat mensen je kunnen vinden, dat je nog 'leeft'. 

Wat ik veel om me heen zie, is dat veel artiesten teveel leunen op hun management/boekingskantoor. Maar die kunnen echt niet alles voor je doen! 60% moet uit jezelf komen, want niemand kan jou verkopen zoals jij zelf kunt. Dit kan zijn door veel te producen, op tijd te komen voor je gigs, je sets goed voor te bereiden... Dit zijn o.a. dingen waardoor boekers je blijven respecteren, en aan je blijven denken. Want....alles draait om gunnen!!

Voor promo’s kun je mailen naar info@normansoares.nl

Officiële website

MySpace

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws