Interview: Technasia

redactie | 21 oktober 2009
interviews

Technasia treedt op tijdens het Amsterdam Dance Event in de Boom Chicago en Partyscene had een openhartige Q&A met deze Charles Siegling uit Parijs.

Tekst: Frank Böhm

Ha Charles, hoe was je zomer?

Heel hectisch maar top! Ik was blij dat het weer overal erg lekker was, perfect voor al die buiten optredens haha! De beste gigs waren toch wel op Monegros en de closing van Mauro Picotto's Meganite bij Privilege Ibiza.

Wat vind je van de jaarlijkse DJ Mag contest?

Erg triest eigenlijk. Hoe kan je een wereldwijde referentie opzetten over hoe goed een dj is, gebaseerd op louter Engelstalige landen? Het is slechts een ‘money machine’ en genoeg naïeve mensen trappen erin. De nieuwe artiesten die erin komen, hoe obscuur ze ook zijn, kunnen erna hun fee verdubbelen en sponsorships aangaan met grote tabaks- of alcoholproducenten en erna draaien in belachelijke wanstaltige clubs in China en Rusland. Dus het ligt mijlenver vandaan waar het echt om gaat. Ze zouden eens een lijst van de 100 slechtste dj’s moeten maken. Alhoewel, die lijst zou er waarschijnlijk hetzelfde uitzien haha!

Technasia

Ben je al helemaal klaar voor het ADE?

Yep, het wordt mijn eerste editie. Normaal hou ik niet van dit soort muzikale bijeenkomsten, teveel populaire types en bobo’s, handjes schudden, kaartjes uitdelen en promo cd’s aannemen die allemaal in de vuilnisbak eindigen. Als ik mensen voor zaken moet ontmoeten, dan doe ik dat het gehele jaar door. Maar ik begrijp dat sommige muziekbedrijven hierbij moeten zijn.

Welke ADE feestjes wil je gaan checken?

Dat weet ik nog niet, ik moet het programma nog checken. Ik hou niet zo van plannen, het is beter om last minute te checken waar heen te gaan, afhankelijk van de stemming op dat moment. Denk dat ik naar de party van mijn Word And Sound vrienden ga, en uiteraard naar Boom Chicago waar ik zelf optreed met Marc Romboy en co!

De dancescene is extreme veranderd in 20 jaar. Wat zijn de belangrijkste veranderingen in jouw ogen?

Ik denk dat de professionalisering van de dancescene het meest interessant is. Het is één grote ‘moneymaking machine’ geworden, gericht op de massa. Daardoor ging het ook mis. Teveel geld en roem trekken honderden nieuwe dj’s aan die alleen voor het geld gaan, de gratis coke en het scoren van chicks, elk weekend weer, om het strelen van hun ego. Ik meen het, het stikt ervan tegenwoordig. Er is weinig plezier, passie en magie over in de scene. Alles is te strak georganiseerd en ben bang dat het in de toekomst alleen nog maar erger wordt. Meer superster dj’s die niet eens hun eigen muziek maken maar wel een strak marketingplan en financiële backup hebben. Maar de underground zal altijd blijven bestaan en hier tegen vechten, met liefhebbers voor wie het niet om het geld en de roem gaat maar om hun muzikale gevoelens te tonen aan het publiek. En de slimme jongens zullen dan weer hiermee aan de slag gaan en commercieel weten te maken, wat weer een tegenbeweging oproept. Een eindeloos verhaal dus.

Is er anno 2009 nog plek voor dj’s die niet produceren?

Dat is een moeilijke vraag… er is inderdaad nog wel plek voor hen, maar het gaat er uiteindelijk om of ze getalenteerd zijn of niet. Innovatief talent is erg schaars, helemaal nu bijna iedereen een dj of producer is geworden tegenwoordig. Teveel software producenten (voor dj’s én producers) willen jonge mensen laten geloven dat je niets meer hoeft te leren aangezien alles bijna automatisch perfect kan klinken. Maar hierdoor gaan alle producers en dj’s hetzelfde klinken, zonder dus origineel te zijn. Veel mensen noemen het vrijheid dankzij technologie, ik noem het een gebrek aan originaliteit en perspectief. Niet veel jonge artiesten hebben tegenwoordig meer het geduld om enkele jaren te leren piano spelen, platen synchroon te laten lopen of echte muziek te schrijven. De technologie doet immers alles al voor je. Maar oefening baart kunst en resulteert in originaliteit en talent. Daar geloof ik heilig in. Kijk zelfs mijn oma kan een techno loop maken in Ableton Live maar teveel van veel eindigt in niets.

Welke producers hebben hun doorbraak binnenkort denk je?

Ik haha! Geintje. Nee serieus, ik denk dat één van de nieuwe talenten die door gaat breken Dosem is, een nieuwe Spaanse artiest die ik ontdekt heb en help. Zijn producties zitten vol energie en emotie en hij heeft veel verhalen te vertellen met zijn muziek. Live is hij ook echt geweldig! Ditzelfde gevoel had ik bij jongens als Renato Cohen en Joris Voorn, dus zoals je ziet zit ik er niet vaak naast haha!

Technasia

Welke favoriete track zou je nog wel eens willen remixen?

'At les' van Carl Craig, omdat ik vind dat deze plaat te mooi is om door iemand te laten remixen. Erg tegenstrijdig he haha! ‘Wisdom to the Wise’ van Dave Clarke dan, omdat alle remixes van zijn platen tot toe niet eens 1% van de kracht en energie van het origineel hebben.

Wat doe je in je vrije tijd?

Veel vrije tijd heb ik niet helaas. Dus voornamelijk mijn familie bezoeken, NBA wedstrijden kijken (ben basketbal verslaafd) of tv series om m’n verstand op nul bij te zetten. Vind het ook fijn om met mijn vriendin erop uit te trekken naar plekken als Napels, Hong Kong, Singapore of Sao Paolo.

Naar welke muziek luister je in die tijd?

Dat hangt erg van de tijd van het jaar en mijn stemming af. Het gaat vaak met golven. Enkele maanden terug was ik in mijn jazz periode.(Jacques-Schwarz Bart bijvoorbeeld) maar de laatste tijd luister ik veel naar elektronische muziek uit de late 80s en begin 90s, de tijd waarin ik deze muziek ontdekte. In deze muziek, zoals Chicago en New York house vind je alle ideeën, grooves en emoties die tot op de dag van vandaag gebruikt worden in dance. Erg inspirerende muziek dus! Heb zelf erg veel van deze platen verzameld en vaak luister ik met vrienden ernaar of ruilen we plaatjes. Ook minder toegankelijke muziek heeft me altijd geboeid. Zoals industrial, new wave of experimental, goth/punk uit de jaren 80 (bands als Coil, Legendary Pink Dots, Xymox, Virgin Prunes, Joy Division, Bauhaus, Einstuerzende Neubauten, This Mortal Coil, etc).

Wat wil je nog bereiken?

Veel kinderen krijgen en vloeiend Cantonees leren spreken zodat ik Hong Kong films kan kijken zonder ondertiteling haha! Vind het sowieso leuk om talen te leren. Beheers er al redelijk wat erg goed.

Hoe zullen mensen je herinneren?

Dat kan me niet schelen, diegenen die me herinneren zullen zelf ook op één dag weer vergeten zijn. We leven in het heden, niet in het verleden of de toekomst.

Wat is de beste les die je ooit geleerd hebt?

Twee keer nadenken voor je iets zegt. Ik was altijd erg impulsief en heb daar van geleerd.

Hoe is je familie van invloed geweest op je carrière?

Van onschatbare waarde. Ik kreeg op mijn twaalfde mijn eerste synthesizer, een Roland D20, en vanaf toen hebben mijn ouders jaren moeten ‘genieten’ van de herrie die ik op mijn kamer maakte. Maar het is allemaal goed gekomen en ben ze nog altijd dankbaar.

Tot wanneer wil je werkzaam blijven in de dancescene?

Ditzelfde vroeg ik ooit ook aan Laurent Garnier en hij zei: ‘Tot wanneer wil je blijven neuken?’ Ben het volledig met hem eens haha!

Als je een ultiem feest zou mogen organiseren, hoe zou het eruit zien?

Als ik een onbeperkt budget had dan zou dit allemaal naar het goede doel gaan. Dj’s verdienen al genoeg.

Wat zijn je plannen voor de rest van het jaar?

Zit nu in de studio sinds mei, druk met mijn derde album, wat in het voorjaar van 2010 uitkomt. Ik werk er 15 uur per dag aan en mijn enige tijd buiten de studio zijn mijn optredens in de weekends. Mijn oren en hersenen gaan eraan onderdoor moet ik zeggen na al die maanden, maar ben wel erg tevreden over het resultaat tot nu toe en dat is ook wat waard.

5 Year Systematic

Zaterdag 24 oktober 2009

Boom Chicago, Amsterdam

www.technasia.com 

www.electronation.nl

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws