PS interview: Einmusik

redactie | 26 mei 2009
interviews

Vrijdag is het Luillaknacht in de Stalker in Haarlem. Headliner is de Duitse producer Samuel Kindermann a.k.a. Einmusik. In 2004 brak hij wereldwijd door met zijn befaamde Jittery Heritage EP, nog steeds gezien als een klassieker. In de Stalker komt hij een live set doen, vol stuwende en energieke techno.

Tekst: Jesse Voorn   

 

Waar ben je allemaal mee bezig geweest de laatste tijd?

Einmusik: “De laatste weken heb ik aan mijn live set gewerkt voor het zomerseizoen. Ik ben net klaar met mijn nieuwe release Atl Antis EP, heb twee remixen gedaan en heb geprobeerd meer routine te krijgen in het runnen van mijn label Einmusika Rec. En ik was ook nog op tour.”

einmusik

Hoe zou je jezelf willen omschrijven?

Einmusik: “Ik denk dat ik meer een producer en artiest ben, hoewel ik in 1994 al begonnen ben als dj. Op dit moment tour ik het meest met mijn live set en gebruik ik Traktor bij mijn dj-sets, waardoor ik me ook meer een optredende producer voel dan dj, in de traditionele zin dan. Live optredens zijn net kleine concerten en het is echt tof om mijn eigen muziek zo in een club te presenteren. Voor een muzikant is er niks beters.”

Wat wil je naar de clubs brengen, als je optreedt?

Einmusik: “Voor mij is een goede sfeer heel belangrijk. Daarom probeer ik ook een goed energie niveau aan te houden en de manier waarop de dj voor me draait. Soms hebben ze een slechte dag en hebben ze een inspiratieloze set gedraaid en is het publiek verveelt. Maar in dat geval heb ik genoeg ervaring om fris opnieuw te beginnen.” 

Ben je een echte crowdpleaser?

Einmusik: “Ik probeer echt een super tijd te hebben met het publiek en met mijn live set heel natuurlijk, spontaan en vol energie te werken. Ik sta niet graag te lang voor mijn computer, dan lijkt het net of ik mijn mails aan het checken ben. Ik moet echt zien wat er in de einmusikclub gebeurd.”

Hoe ga je in de studio te werk, hoe komt een track tot stand?

Einmusik: “Er zijn veel manieren om tot een goed resultaat te komen, maar meestal begin ik met een groove. Daarvoor heb ik alleen mijn 808 nodig en wat unieke opnames van percussie en shakers. Als dat klaar is, weet ik wel wat er daarna komt. Soms heb ik ook een vage melodie in mijn hoofd, of een bepaalde sample hook. Daar begin ik dan een track omheen te bouwen en maak ik het arrangement. Ik weet dan ook heel snel wat er nog mist, zoals effecten of fills, om het af te maken.”

Gooi je veel materiaal weg?

Einmusik: “Ik zou zeggen dat vijf van de tien tracks die ik maak meer een stilistisch probeersel zijn, om uit te vinden wat ik echt wil, maar het werk dat ik uitbreng, daar zitten ook al die try-out sessies bij. Dus uiteindelijk gooi ik helemaal niets weg.”

Je had groot succes met Jittery Heritage. Hoe heeft dat je veranderd?

Einmusik: “Het heeft me persoonlijk niet veranderd, maar ik denk dat het mijn positie in de internationale party scene wel veranderd heeft. Het is wat makkelijker om door het publiek en door andere dj’s opgepikt te worden dan voor een beginnende dj. Maar uiteindelijk zit ik niet op een punt dat ik de rest van mijn carrière achterover kan leunen. Sinds het succes van Jittery kan ik wel professioneler werken.”

Hoeveel voel je je deel van de Duitse scene, behalve het feit dat je in het land woont?

Einmusik: “Sinds mijn zestiende lees ik heel veel magazines, luister ik veel platen, ga ik veel uit en draai en produceer ik mijn eigen muziek. Maar toen ik succes kreeg met Einmusik was ik geen deel meer van de Duitse scene. Het maakt niet uit of ik nu in Spanje, Nederland of Duitsland optreed en in tijden van Myspace, Facebook en anderen denk ik dat het noodzakelijk is om de internationale scene als een eenheid te behandelen.”

einmusik

Einmusik was eerst een trio, nu ben je alleen. Wat is er gebeurd?

Einmusik: “Bij het begin van Einmusik, in 2001, had ik twee dj’s die wat tijd bij me in de studio doorbrachten. In die tijd hadden we dezelfde ideeën hoe muziek moest klinken en was er ook een euforisch werkproces. Daar kwam een einde aan toen allebei die jongens hun eigen weg gingen, dat is het hele verhaal. Uiteindelijk zijn alle Einmusik producties van mij en in 2006 heb ik officieel een doorstart gemaakt met Einmusik als mijn solo project.”

Kun je het nog voorstellen om ooit weer met andere mensen aan dit project te werken?

Einmusik: “Ik werk erg graag met andere producers en artiesten, maar dan wil ik ze wel uitbrengen als een feature, zoals ik vorig jaar gedaan heb met Stimming, op Diynamic Music. Maar met het platform Einmusika Rec probeer ik nieuwe talenten een goede basis te geven om op te groeien en deel uit te maken van al mijn projecten en de Einmusik sound.”

Check ook www.myspace.com/einmusik en www.myspace.com/einmusika.

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws