De doorbraak van Lenzman

Partyscene Redactie | 9 september 2008
interviews

'De cirkel is rond'

Vrijdag is drum&bass-grootheid LTJ Bukem weer in ons midden. Dit keer niet in Amsterdam of Rotterdam, maar in Haarlem. Op voorspraak van Bukem warmt Lenzman voor hem op. Na Noisia, Black Sun Empire en Martyn is hij de volgende artiest die buiten de landsgrenzen succes heeft. Tijd dus voor een introductie van de geboren Leidenaar.

Tekst: Aart Gaasbeek

Hoe ben je met drum & bass in aanraking gekomen?

Lenzman: “Midden jaren ’90 kwam ik door Engelse vrienden in aanraking met drum&bass. Het waren vooral de producties ven mixen van LTJ Bukem die me aanspraken. Door hem ben ik eigenlijk verslaafd geraakt aan het genre.”

Lenzman: "De cirkel is rond."Hoe ben je vervolgens in de drum & bass-scene gerold?

Lenzman: “De eerste jaren heb ik me vooral als dj ontwikkeld. Met een aantal gelijkgestemden hebben we in 2001 de organisatie Future Research opgericht. Na verloop van tijd kwam de hardere drum & bass steeds meer centraal te staan in de programmering. Daarop heb ik mijn conclusies getrokken en ben toen Fever gestart - een maandelijkse avond in het LVC in Leiden waar ik mijn eigen ding kon doen. ‘Soulfull drum & bass’ staat centraal staat tijdens Fever. Alle artiesten die er in dit genre toe doen hebben er al eens gedraaid. Onder anderen Marcus Intalex, Calibre, Ill Logic & Raf zijn graag geziene gasten. In het rijtje mis ik er nog één: LTJ Bukem.”

De afgelopen jaren heb je naam gemaakt als producer. Welke stijlen of stromingen hebben invloed op je muziek gehad?

Lenzman: “Ik ben muzikaal zeer breed georiënteerd. Ik luister veel naar soul, jazz en funk. Vooral artiesten als James Brown en Isaac Hayes zijn een grote inspiratiebron. Op drum & bass-gebied is LTJ Bukem een groot voorbeeld. Daarnaast artiesten als Calibre, Carlito, Pehay en Addiction.”

Met ‘soulful’ of ‘liquid’ drum & bass heb je niet voor de gemakkelijkste weg gekozen.

Lenzman: “Ik ben eigenlijk actief in een ‘niche in een niche’. In Nederland wordt het steeds moeilijker om met dit genre het hoofd boven water te houden. Je moet het vooral hebben van de oude garde drum & bass fans. Die sterven langzaam uit. De kids gaan toch voor de harde drum & bass a la Noisia en Black Sun Empire. Ik volg mijn hart en doe geen muzikale concessies. Gelukkig slaat het in het buitenland wel aan. Vooral in Oost-Europa krijgen ze er geen genoeg van.”

Als producer heb je in korte tijd naam gemaakt. Is het allemaal zo gemakkelijk gegaan als het lijkt?

Lenzman: “Dat valt erg tegen. Eigenlijk had ik het al opgegeven. Eind jaren ’90 ben ik begonnen met produceren. In 2003 ben ik gestopt omdat het niet van de grond kwam. Ik had te hoge verwachtingen, ik dacht ik doe dat wel even. In 2006 heb ik alles weer opgepakt en vanaf dat moment is het hard gegaan. Ineens draaiden grote voorbeelden als Bukem en Fabio mijn tracks. Ik werd door Fabio zelfs gedraaid tijdens zijn show op de BBC. Dat was echt een kick, dat mijn helden mijn tracks draaiden.”

Flyer Bukem in SessionJe hebt tracks uitgebracht op relatief kleine labels als Spearhead en Strictly Digital. Is de volgende stap nu een groot label?

Lenzman: “Dat lijkt makkelijker dan het is. Het grappige is dat grote namen meer open staan voor nieuw talent. Waar mensen als Bukem en Fabio mijn tracks al lang draaiden volgde de rest pas later. Moeilijker is het om bij grote labels binnen te komen. Het is voor de gevestigde orde al moeilijk om succesvolle releases uit te brengen. Het risico is dan ook groter als ze een track van Lenzman uitbrengen. Het lijkt er op dat het toch gaat gebeuren. Goldie wil een track van mij op Metalheadz uitbrengen en Bukem op Good Looking. Of en wanneer dat gaat gebeuren is nog onbekend. Zoals vaak in drum & bass worden tracks uitgebracht die één of twee jaar geleden zijn geproduceerd. Ik moet dus nog even geduld hebben.”

Is het een optie om zelf een label te starten?

Lenzman: “Dat is zeker een optie voor mij. Maar nu is het moment er nog niet voor. Er zijn teveel drum & bass-labels en de scene is te klein. Als ik een label start wil ik niet in de anonimiteit verdwijnen. Ik moet mijn naam nog verder vestigen en een hype creëren. Mijn naam moet zo groot zijn dat ik het label met eigen producties kan dragen. Dat is nu nog niet het geval.”

Wat kunnen we in de nabije toekomst productioneel van je verwachten?

Lenzman: “’String City’ is onlangs op Fokuz op promo uitgekomen. Daarnaast komen er binnenkort tracks uit op C.I.A. Deep Kut, Spearhead en Integral. Verder werk ik samen met artiesten als Redeyes, Random Movement, Furney en Lynx aan tracks.”

Aanstaande vrijdag warm je in het Patronaat voor Bukem op. Is de cirkel daarmee rond?

Lenzman: “Het is een grote eer voor hem te draaien. Met zijn muziek is het voor mij allemaal begonnen. Hij is een groot fan van mijn producties. Hij heeft me vorig jaar al uitgenodigd om op Progression Sessions in de Fabric in London te draaien. Sta je daar ineens in de vetste club van London! Dat ik dit mag herhalen in Haarlem is een droom die uitkomt. Zo is de cirkel rond!”

Top 10 van Lenzman
1.Random Movement - Back In My Life - Innerground
2.Lenzman + Redeyes - Untitled - Dub
3.Chris Inperspective - Heather's Hot Waffles - Exit
4.Lenzman - Lonely Heart - Dub
5.Eveson - Be Sincere - Dub
6.Lenzman (feat. Jo-s) - Emeralds - Shogun
7.Furney - Jahman - V Records
8.Lenzman - Sugar Hill - Metalheadz
9.Icicle - Summer Song - Shogun
10.Sinistarr - My Thoughts Exactly - Creative Source

Benieuwd naar het optreden van Lenzman en LTJ Bukem? Ze treden aanstaande vrijdag op tijdens ‘Bukem in Session’ in de Haarlemse poptempel Patronaat.

Patronaat

Lenzman

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws