Interview met Ra.H

Partyscene Redactie | 13 mei 2008
interviews

Diepe muziek hoeft geen sterk 'dansvloer-appeal' te hebben

Aanstaande zaterdag organiseert het Dekmantel Collectief een special in de Studio 80. Naast legendes als Mike Huckaby uit Detroit en onze eigen Newworldaquarium, siert de uit Venetië afkomstige Ra.H (aka Morphosis) de line-up. Love2party nam deze nieuwkomer eens even goed onder de loep.

Ra.H heeft in het afgelopen jaar op internationaal niveau erg veel losgemaakt met zijn house/techno-crossover producties op het eigen Morphine Records label, wat tot gevolg heeft dat hem door velen een glansrijke carrière wordt voorspeld. Genoeg reden voor Love2Party om hem eens aan de tand te voelen; onder meer over het succes van zijn label, zijn verschillende muzikale projecten en de Italiaanse dansescene.

Ra.hL2P:  Wie is Ra.H?

Ra.h: “Ra.H is een alter ego dat is ontstaan als gevolg van de natuurlijke muzikale groei die ik heb doorgemaakt. Ra.H is het organische en house-getinte antwoord op de diepe en zware techno die ik onder het Morphosis alter ego produceer. Het is vooral een 'sound attitude' die teruggrijpt naar mijn muzikale roots: zowel traditionele Libanese als hypnotische en repetitieve Mediterrane muziek, maar ook soul, jazz en disco.”

L2P:  In het afgelopen jaar heb je in een flink aantal internationaal vooraanstaande clubs gespeeld zoals de Panorama Bar (Berlijn), Rote Sonne (Munchen) en Fuse (Brussel). Je populariteit schijnt in het buitenland groter zijn dan thuis in Venetië. Hoe komt dit precies?

Ra.h: “Het afgelopen jaar is inderdaad zeer vruchtbaar geweest. Mijn label Morphine had gelukkig veel te bieden en mede dankzij sterke distributeurs als Rush Hour is er een gigantisch bereik ontstaan. Ook het feit dat

een flink aantal van de grotere deephouse en techno-dj's continu onze platen gesupport hebben heeft daaraan bijgedragen. Zodoende hebben wereldwijd veel mensen kennis gemaakt met de muziek. Maar ik ben bang dat er in Italië nog best wel wat aan schort op het gebied van "interesse" en "bewustzijn" rond muziek die opborrelt uit de underground.

Terwijl Duitsland bijvoorbeeld de beste bladen biedt op het gebied van elektronische muziek (die structureel onze platen reviewen), is er in de Italiaanse pers nog nooit een letter besteed aan Morphine. Sterker nog, ik denk dat de meeste Italianen die de platen kopen, niet eens weten dat deze van Italiaanse makelaardij zijn. Dat heeft weer als reden dat Italianen van origine grote bewondering hebben voor alles wat van buitenaf komt en de aandacht in de eerste plaats uitgaat naar "Circo Loco" -achtige minimal en techno. Hier in Italië wordt de muziek eigenlijk alleen echt goed ontvangen op specifieke plekken, waar de alternatievere electronica enige significantie heeft, zoals Bologna en Foligno.”

L2P:  Je maakt ook deel uit van het Upperground Orchestra. Zou je daar iets meer over kunnen vertellen?

Ra.h: “Dit gezelschap is ontstaan in 2002, toen bleek dat ik in een club per ongeluk tegelijkertijd geprogrammeerd stond met een bevriend jazztrio. Om dit op te lossen besloten we een "Open Stage"-avond te houden. Alvise bespeelde de bass, Max de keys en ik de draaitafels. Die avond hielden wij de onderliggende groove vast en was het vervolgens vrij aan iedere willekeurige aanwezige muzikant om het podium te betreden en over onze house, techno en electronica tracks heen te jammen. Dat leverde uiteindelijk zo veel plezier op dat we die formule Upperground Orchestra gedoopt hebben, en in verschillende jazz clubs, theaters en barretjes een (immer in samen-steling wisselend) platform zijn gaan bieden. De muziek varieert van experimentele electronica tot een meer soulvolle en jazzy set-up.”

Ra.hL2P:  Wat was precies de filosofie achter Morphine Records toen je het label opzette?

Ra.h: “Ik heb het label opgezet met Stefano Ksoul. Morphine was eigenlijk niets anders voor ons dan een uitlaatklep, zodat we naar buiten konden brengen waar we muzikaal gezien in geloofden. En dat is het vandaag de dag eigenlijk nog steeds. Als je de catalogus naloopt hoor je een flinke diversiteit passeren, die varieert van techno en house tot diepere elektronica. Er is dus niet één stijl in het bijzonder waar op ingezet wordt. Kort samengevat is de ideologie achter het label: het levend houden van de revolutie die onze grootste muzikale inspiratie-bronnen getriggerd heeft en deze de toekomst in te leiden. De rest is "imagination and art".”

L2P: Sommige mensen claimen dat enkele Morphine platen te diep zijn om ze dansvloeren voor te schotelen. Deel je deze mening?

Ra.h: “Hahaha, verwijs je nu naar een recent gepubliceerd artikel? Er zit zeker een kern van waarheid in. Morphine is niet per se bedoeld als label waar louter dansvloermateriaal op uitgebracht wordt. Diepe muziek hoeft ook niet altijd direct een sterk 'dansvloer- appeal' te hebben. Wel denk ik dat het vervolgens aan de dj’s is hoe de platen gebruikt worden. Neem Theo Parrish bijvoorbeeld: ruim de helft van wat hij draait in zijn sets bestaat uit pure jazz, funk of soul, muziek die voornamelijk als "luistermuziek" beschouwd wordt. Toch presteert hij het daar hele menigtes op aan het dansen te krijgen. Voor een groot deel ligt het er dus maar net aan hoe je dergelijke platen verpakt in sets.”

L2P:  Je live-optredens voer je uit onder het Morphosis alter ego, als dj doe je dat onder de naam Ra.H. In welk opzicht verschillen je dj-sets precies van de live-optredens?

Ra.h: “Tijdens een live-optreden probeer ik voornamelijk te reconstructueren wat ik in de studio doe. Ik zit dan echt in een soort "creatieproces" en maak uitsluitend gebruik van hardware. Het resultaat is dus keer op keer anders. Ik doe vooral mijn best het af te stemmen op de lokatie en het publiek. De ervaring die ik opgedaan heb in het Upperground Orchestra helpt me hier sterk bij. Als dj hecht ik er veel meer belang aan hoe het er op de dansvloer aan toegaat. Ik houd ervan mensen te doen bewegen. Met een mix van house, techno en acid hoop ik een old school vibe te creeeren. Waar ik op inzet is dat ik de mensen betrek in de muziek. Ik wil dat ze dansen en - nog belangrijker - plezier hebben op de avond!”

DekmantelL2P:  Aanstaande zaterdag sluit je de grote zaal van de Studio 80 af met een back2back set met de Nederlandse technolegende Newworldaquarium. Zenuwachtig?  

Ra.h: “The Legendary 154 :)  Het is aan de ene kant nogal een wild en extravagant figuur, maar hij verstaat tegelijkertijd de kunst je op je gemak te stellen en je meer zelfbewust en zekerder van je eigen kunnen te maken. Al met al een zeer professionele houding. Ik ben misschien niet zenuwachtig, maar wel erg opgewonden over deze avond. Kan mij niet voorstellen dat het anders dan onvergetelijk zal gaan worden: zij aan zij spelen met een muzikale held (NWAQ) op dezelfde avond als één van mijn grootste inspiratiebronnen (Mike Huckaby), in Amsterdam!“

L2P:  Tot slot: wat is Amsterdam voor Ra.H?

Ra.h: “Dat is wat Newworldaquarium is. Dat is wat Aardvarck is, en Cinnaman, Delsin, Kindred Spirits, Rush Hour en het Dekmantel collectief. Het is de wijze waarop dingen aangepakt worden en het gegeven dat de muziek an sich bij alle bovenstaande voorbeelden op de eerste plek komt. Ik ben een keer eerder in Amsterdam geweest en ik kan alleen maar zeggen dat het een stad is die gevoed wordt door een onvoorstelbare passie en creativiteit. Natuurlijk heb ik er te kort gebivakkeerd om een volledig beeld van de omgeving te krijgen. Maar als ik Venetië ooit zou verlaten voor het buitenland, dan zou Amsterdam zeker mijn eerste bestemming zijn!”

Ra.H back-to-back met Newworldaquarium in Italië

 

Dekmantel Special

Studio 80 (Amsterdam)

17 mei 2008

23.00-06.00

Tickets (a 13,- euro) @ Beatfreax

line up: Mike Huckaby, Morphosis aka Ra.H, Newworldaqarium, Casper Tielrooij, Thomas Martojo.

Ra.H

Morphosis Records

Dekmantel

Studio 80

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws