Interview met Benga

Partyscene Redactie | 21 maart 2008
interviews

'Mijn haar is één van mijn handelsmerken'

De pas 21-jarige Engelse dubstep dj/producer Benga uit Croydon produceert inmiddels al ruim tien jaar zijn eigen tracks. Toch kwam zijn eerste echte album ‘Diary Of An Afro Warrior’ pas vorige maand uit op het label Tempa. Wij belden naar Londen voor een gesprekje.

"Ik luister als ik op tour ben altijd veel naar de radio in verschillende landen. Daar haal ik dan weer veel inspiratie uit voor mijn eigen muziek."Tekst: Susanne Woning

Beni 'Benga' Uthman leek in eerste instantie veel te melig voor een interview en nogal kort van stof. Al snel bleek de oorzaak van dit 'on-Bengiaanse' gedrag: Hij reist momenteel de hele UK door met goede vriend en collega-dubstepper Skream voor de Magnectic Man-tour en de twee hebben er een sport van gemaakt om constant pratical jokes met elkaar uit te halen. Benga werd tijdens het gesprek dus flink afgeleid. Skream, doe es even kappen nu!!

Je bent begonnen met muziek maken toen je 15 was?

Benga: "Ik was er zelfs in 1999 al mee bezig toen ik ongeveer 12 was; op mijn 15e kwam mijn eerste release uit. De drang om muziek te gaan maken kwam voort uit het feit dat ik bijna nooit de platen kon vinden die ik graag wilde horen. Toen ben ik ze zelf maar gaan maken. Wookie (garage en 2stepproducer uit Londen, red.) was daarbij één van mijn grootste inspiratiebronnen.”

Hoe zag de Londense scene er op dat moment uit?

Benga: ”Er waren veel grote feesten met 2step en garage. Mijn broers draaiden deze muziek ook en brachten me in aanraking met het 130/140 bpm-tempo. Ze namen me ook vaak mee naar Big Apple Records in Croydon om platen te kopen. DJ Hatcha (één van de grondleggers van de dubstepsound en resident van het eerste uur op de Forward>>-feesten, red.) stond daar achter de toonbank en liet Skream en mij regelmatig oefenen op de draaitafels. Toen we op een gegeven moment tracks lieten horen die we zelf op onze Playstation hadden gemaakt, had hij al snel in de gaten dat we potentie hadden. Wel grappig: mijn broers hebben dus helemaal niets met de dubstep die ik nu maak. Ze vinden het te donker.”

"Toen we Hatcha de tracks lieten horen die we zelf op onze Playstation hadden gemaakt, had hij al snel in de gaten dat we potentie hadden."Even terug, ‘rewind’!: je bent ontdekt d.m.v. tracks die je had gemaakt op een Playstation?!?

Benga: “Ja, dat programma heet geloof ik ‘Music’. Je kon er loops en samples van 8 seconden mee maken. Die lieten we dan aan Hatcha horen en hij moedigde ons aan om verder te gaan.”

Waar werk je nu mee?

Benga: ”Ik gebruik Logic op een pc. Ik draai op de meeste gigs nog met dubplates (vinyl). De baslijnen komen beter over met vinyl en de hoge frequenties worden eruit gefilterd, waardoor het gewoon beter klinkt in een zaal. Verder laat het ook je muzikale toewijding aan het publiek zien; dat je je performance serieus neemt. En tenslotte houd je de nieuwe tunes ook wat langer exclusief: als het nog niet digitaal beschikbaar is, kan het ook niet worden gekopieerd.”

Er gaan verhalen dat mensen uit het publiek uit puur enthousiasme zelf platen gaan ‘rewinden’ tijdens je sets en dat je daar zelf niet eens meer aan toekomt?

Benga: ”Ja, dat begon de spuigaten uit te lopen. Ze leunen over de booth en starten de plaat zelf opnieuw in wat wel grappig is, maar toch ook de flow van je set erg verstoort. Ik kon op een gegeven moment niet één plaat meer draaien zonder dat hij door iemand anders werd ‘gerewind’. De laatste tijd is het wel minder, want ik geef ze nu mijn dodelijke blik, ‘Don’t touch it!’, als ze het proberen (gniffelt). Dat werkt goed, want ik kan namelijk enorm kwaad kijken.”

Op je nieuwe album ‘Diary Of an Afro Warrior’ heb je veel verschillende dancestromingen samengebracht binnen de dubstepstijl. Zit daar nog een boodschap achter?

Benga: ”Ik wil ermee aangeven dat dubstep alles kan zijn, niet alleen die uptempo rave midrange dubstep die je vaak hoort. Het grote verschil tussen mijn dubstep en die van anderen is volgens mij vooral energie. Ik ben zelf ook een heel energiek persoon. Verder moet het fresh en origineel klinken; ik push mezelf altijd heel erg hard om weer met iets nieuws te komen en trek me weinig aan van wat mensen van me verwachten.”

Diary Of An Afro Warrior: mijn afro is mijn handelsmerk.Wat is je favoriete track van het album en waarom?

Benga: “De groove van de baslijn, swingende beat en mooie midrange uit ‘E Trips’ vind ik erg goed gelukt en ‘Pleasure’ is ook één van mijn favorieten, omdat het zoveel lagen heeft en zelfs een beetje trancy is. Wat is jouw favoriete track, eigenlijk?”

Dat zijn ‘Zero M2’, Someone 20’, ‘3 minutes’ en ‘26 Basslines’, maar ga jij nu de interviewer lopen uithangen?

Benga (lacht): ”Maak je geen zorgen, ik neem dit allemaal op, dus ik zal ervoor zorgen dat je niet verkeerd gequote wordt.”

Dat ‘Afro Warrior’, is dat je bijnaam?

Benga: “Mijn haar is wel één van mijn handelsmerken en het leek me grappig om dat er in ieder geval in te verwerken. Het heeft een eigen willetje en ziet er vaak wild uit, vandaar dat ‘warrior’. Het zorgt ervoor dat ik ook woest overkom. En ‘diary’ omdat het in feite een verslag is van wat ik gedurende twee maanden van volop produceren van dag tot dag heb gedaan.”

Momenteel tour je met Skream door de UK met de ‘Magnetic Man’-tour. In de aankondiging werd gesproken van een ‘totaal nieuwe richting binnen de dubstep’. Wat moeten we ons daarbij voorstellen?

Benga: “Skream en ik draaien nu allebei met vinyl tijdens gigs, maar het leek ons interessant om toch een keer een live-project te proberen. Het zijn dus livesets van Skream, Artwork en mezelf met drie laptops en Ableton. We maken live remixen van onze tracks, gebruiken nieuwe loops en proberen het naar een volgend niveau te tillen. Binnen de dubstep wordt dit nog niet gedaan, vandaar die ‘nieuwe richting’.”

Benga aan het werk op BBC radio 1 bij Mary Ann Hobbs.Heb je nog dubstep-tips voor ons? En welke muziek luister je nog meer?

Benga: “Kutz is bezig met het produceren van meer glitcherige, bijna Aphex Twin-achtige, electronische dubstep, wat heel bijzonder klinkt. En ik heb veel respect voor Quest (voorheen Conquest, red.), een dj/producer die erg muzikaal is en ontzettend veel verschillende invloeden in zijn muziek verwerkt. De afgelopen weken heb ik verder geluisterd naar muziek van Hot Chip, MGMT en Electric Ill. Daarnaast luister ik als ik 'on tour' ben veel naar de radio in verschillende landen. Daar haal ik dan weer veel inspiratie uit.”

Waar treed je de komende tijd op?

Benga: “Ik sta komende zomer op veel festivals, ook met Magnetic Man, en zit lekker volgeboekt t/m november. Op 31 mei ben ik weer in Nederland (voor Dub Infusions in het Patronaat/Haarlem, red.) Er staat nog geen Magnetic Man-gig voor Nederland in de planning. Het is met onze volle agenda’s erg lastig om allemaal tegelijk op dezelfde plek te zijn.

 

Wil je nog iets met ons delen?

Benga (lacht): “Ja, schrijf maar op dat die vervelende Skream een wezel is. Hij kijkt wezelig, hij gedraagt zich op een wezelige manier ... weet je, zet er maar een Wikipedia van ‘de wezel’ bij, dan begrijpt iedereen gelijk wat ik bedoel (Bij dezen).

 

Benga

Love2party recensie 'Diary Of an Afro Warrior'

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws