Interview: ZoëXenia

Partyscene Redactie | 27 februari 2008
interviews

Clubbers zien er vaak te gewoontjes uit

ZoëXenia gaat al redelijk wat jaartjes mee in de Nederlandse dancescène. Ze draait, zingt en produceert en opeens kwam haar grote doorbraak toen haar EP, die ze samen met Estroe maakte, werd uitgeroepen tot Mixmag’s tune van de maand oktober vorig jaar. Volgende week draait ze tijdens Metrobass in de Rotterdamse Catwalk. Een goed moment om haar een paar vragen te stellen.

Tenslotte zing ik er live bij en bewerk mijn vocalen met een effectprocessor.”L2P: Sweet Dreams EP op Connaisseur Recordings waarop tracks van jou en Estroe staan, en waarop jullie elkaar remixen, is onlangs Mixmag Tune of the Month geworden. Hoe kwam deze samenwerking tot stand?

Zoë: “Op de eerste Grand Cru verzamelaar van Connaisseur die vorig jaar uitkwam, stond een track die ik samen met Estroe had gemaakt. Het contact met Connaisseur verliep erg leuk en ik heb toen wat nieuwe dingen opgestuurd. Zij kwamen vervolgens met het idee om een gezamenlijke ep van mij en Estroe uit te brengen, waarbij wij allebei één track zouden maken en elkaars track zouden remixen. Dat hij uiteindelijk housetune of the month zou worden, had ik nooit gedacht :)”

L2P: Wat kunnen we muzikaal van je verwachten in 2008?

Zoë: “Ik kom met een track uit op de nieuwe Grand Cru verzamelaar van Connaisseur en een EP rond augustus. Verder komt er een track uit op het Organised Music label en een track op de eerste dvd van female:pressure, een platform voor vrouwelijke vj's, dj’s en producers van over de hele wereld. De video bij mijn track is gemaakt  door Elektra Bregenz en je kunt hem bekijken op mijn myspace en hyve. Verder is er een EP gepland op het Engelse label Hypercolour en op het Duitse label Kaufe Musik. Naast het produceren heb ik onlangs vocalen opgenomen voor onder andere Pacha recordings en de nieuwe albums van Marco Bailey en Dub Taylor. Heel diverse dingen dus. Ik wil me niet beperken tot één stroming of sound.”

 

L2P: Nu we het toch over stromingen hebben. Wat vind je van de hedendaagse minimal en zit er nog toekomst in?

Zoë: “Ik denk dat minimal een soort reactie was op alle kermis-filter-disco-house destijds. Het tempo werd teruggeschroeft, de nadruk lag op het ritme, de ruimte erin en de vloeiende bewegingen ervan. Geen mega climaxen, maar lekker doorbouncen. Veel mensen vonden het te droog klinken terwijl anderen erop stonden te springen en juist de climax ontdekten in de subtiele ritmische veranderingen en spacy geluiden. Ik werd en word er nog steeds erg door aangesproken.

Als ik 5 euro per cd zou krijgen dan ging ik ff goed op vakantie denk ik.”Het was wel grappig dat er rond minimal een hele cultuur ontstond compleet met bijbehorende danspasjes enzo. Sommige mensen raakten er geïrriteerd van. Ik vond het wel leuk. Zolang mensen genieten van muziek en zich kunnen laten gaan. Ik bedoel, ze bewegen tenminste nog ;)

De toekomst? Alles fluctueert, dus ook de stromingen der housemuziek. Het gaat in elkaar over en beïnvloedt elkaar. Nu is er weer een beweging in opkomst die terug gaat naar het oude housegevoel. Veel warmere sounds. Eigenlijk weer een hele logische reactie op de wat abstracte sounds van de minimal.”

L2P: Over je live-set. Gebruik je hardware, software of beiden?

Zoë: “Tijdens mijn set werk ik met ableton live software. De basis van mijn nummers staat erin en daarbij gebruik ik softsynths, loopjes, samples en effecten die ik met een midi-keyboard en controller aanstuur. Tenslotte zing ik er live bij en bewerk mijn vocalen met een effectprocessor.”

L2P: Er is een wereldwijde discussie gaande over het illegaal downloaden van mp3’s. Hoe kijk jij daar tegenaan?

Zoë: “Ik word er een beetje moe van. Het is ook erg dubbel soms. Er wordt veel gedownload, maar ook veel aangeboden ter promotie. Het gaat om hoe je er persoonlijk mee om gaat en dat je geen misbruik maakt van iets dat een ander gecreëerd heeft. Een universeel begrip. In principe is 1 of 2 euro voor een wav-je op goede kwaliteit niet superduur. En als je iemands muziek respecteert, dan heb je dat er toch wel voor over lijkt me. Ik heb al zoveel cd's weggegeven met mijn muziek erop. Als ik 5 euro per cd zou krijgen, dan ging ik ff goed op vakantie denk ik.”

L2P: Je hebt vaker in Rotterdam opgetreden. Wat is over het algemeen je ervaring met het Rotterdamse publiek en Rotterdamse clubs?

Zoë: “Ik heb goede ervaringen met de Rotterdamse partyscene. De clubs zijn over het algemeen mooi ingericht en er wordt veel gedaan met decoratie, acts en dansers. De mensen zijn los en spontaan en doen vaak wat meer moeite om er leuk uit te zien als ze uitgaan. Heel positief, want clubbers zien er naar mijn mening vaak te gewoontjes uit bij het stappen. Voor de rest ligt het natuurlijk ook aan wat voor feest er gegeven wordt.”

De video van Zoë's track uit op de eerste dvd van female:pressure. Video made by Elektra Bregenz

 

WIN WIN WIN WIN

Metrobass vindt plaats op zaterdag 8 maart in de Catwalk in Rotterdam met, naast ZoëXenia, optredens van Sophie Oliver, Monica Electronica, Joachim, Fabienne Soigni en Cisco de la Hoya. Love2party geeft 3 x 2 plaatsen op de gastenlijst weg voor deze avond. Wil jij hier graag heen, stuur dan een mailtje naar Sander en misschien ga jij wel lekker dansen op kosten van de zaak.

ZoëXenia

Metrobass

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws