Interview Newworldaquarium

Partyscene Redactie | 26 februari 2008
interviews

"Delsin is de Amsterdamse technomaffia"

Met zijn hypnotiserende, dubby grooves heeft Jochem Peteri alias Newworldaquarium een aparte plaats in het huidige dancelandschap veroverd. Muziekliefhebbers zijn unaniem: zijn recente album ‘The Dead Bears’ is een erg bijzondere release. Wat vindt Newworldaquarium er eigenlijk zelf van? Hoog tijd om hem eens aan het woord te laten.

Tekst: Susanne Woning

Newworldaquarium a.k.a. Jochem PeteriDe uit Amsterdam afkomstige Jochem Peteri heeft in het verleden werk uitgebracht onder het pseudoniem 154 en trok onder de naam Newworldaquarium met tracks als ‘Monkeyworld’ en ‘Trespassers’ al internationaal de aandacht. De laatste track werd door Carl Craig zelfs opgenomen op zijn ‘Workout’-compilatie uit 2002.

Toch bleef het aantal releases beperkt, tot eind 2007 bijna vanuit het niets de 12”-dubbelaar ‘The Dead Bears’ verscheen; een album met een uniek en verfrissend geluid in een tijd waarin veel geklaagd wordt over eenheidsworst en gebrek aan originaliteit. Waar kwam al deze inspiratie ineens vandaan? Love2party belde vorige week met 020 te ere van de cd-release van het volledige album (met vier extra tracks!).

 

Je bent al sinds 1986 (!!) bezig met het maken van muziek?

Jochem: “Dat was in de tijd dat de Soul Show van Ferry Maat de standaard was en er nog niet echt zoiets als ‘house’ bestond in Nederland. Ik hield me veel bezig met hiphop en was af en toe aan het rommelen met een oude drumcomputer en een synth. Begin jaren negentig heb ik wat ‘fatsoenlijke’ apparatuur aangeschaft en ging ik serieuzer aan de slag met produceren. Mijn eerste echte release was Pallas - 'A Taste Of Ulysses'."

 

Er zit vaak veel tijd tussen je releases in. Hoe komt dat?

Jochem: “Dat heeft er mee te maken dat muziek maken tot nu toe vooral een hobby van me was. Ik heb ook nog ander werk en alleen in het weekend tijd om aan muziek te werken. Daarbij zijn veel van mijn tracks geen makkelijk te verteren dansvloerkrakers, waardoor labels flink de tijd nemen om te beslissen of ze "Ik ben eigenlijk gewoon te lui om echt te gaan arrangeren."iets zullen releasen. Ik heb gelukkig wel veel aanvragen staan. En verder is het bij een album natuurlijk altijd lastig om precies de goede tracks bij elkaar te zetten zodat het één mooi geheel vormt.”

 

Je hebt vroeger tracks uitgebracht als 154, maar werkt nu onder het alias Newworldaquarium. Zit er veel verschil in de muziekstijlen onder die twee namen?

Jochem: “Achteraf bekeken zijn het twee verschillende periodes, al ben ik niet echt heel bewust met het alias NWAQ gestart om een duidelijke verandering aan te geven. 154 was meer naar binnen gericht en persoonlijk en NWAQ is opener en meer dansvloergericht. In de tijd van 154 werkte ik zelf ook in de muziekindustrie als journalist en bij Rhythm Import. Je krijgt dan zoveel muziek voor je kiezen dat je ’s avonds liever een filmpje gaat kijken op de bank. Je mist zelfs, door het enorme muziekaanbod, soms de echt goede dingen. Nu ik dat soort werk niet meer doe, komt de muziek voor mij veel meer tot leven en heb ik in korte tijd eigenlijk veel meer tracks geproduceerd.”

Hoe zou je jouw stijl zelf omschrijven (je sound wordt vaak geassocieerd met ‘water’, wat vind je daarvan)?

Jochem: “Mijn muziek is wel een beetje een ode aan het legendarische Drexciya, een collectief waar dat ‘onderwater-idioom’ natuurlijk aan vast hangt. Zij hebben de basis gelegd voor heel veel artiesten en die invloed is zeker terug te horen in mijn muziek. Verder heb ik nooit echt kunnen kiezen tussen hiphop en house, dus mijn stijl zit daar tussenin. Ik pak volgens mij wel die elementen uit de twee genres, die de andere producers niet snel zullen gebruiken.”

Newworldaquarium (Jochem) en Peel Seamus (Marsel van der Wielen) in de Catwalk.De tracks op je album ‘The Dead Bears’ zijn eigenlijk fragmenten van urenlange sessies?

Jochem: “Dat klopt, ik ga gewoon een hele avond muziek maken en heb een pc in de hoek staan die alles opneemt. Vervolgens ga ik een nachtje slapen en de volgende dag kijk ik wat ik de avond ervoor heb gedaan. Wat ik mooi vind haal ik er eventueel uit als track. Ik ben ook gewoon te lui om echt te gaan arrangeren. Dan zie je in je software zo’n ‘legoblok’ aankomen met de climax... dat is niets voor mij. Ik heb lekker veel oude apparatuur staan; veel oude drumbakken waarmee ik experimenteer. Niet zulke grote apparaten trouwens, want ik woon in Amsterdam en heb, zoals veel Amsterdammers, dus last van ernstig ruimtegebrek.”

‘Trespassers’ staat ook op dit album. Het is een track die je oorspronkelijk heb gemaakt voor Planet E. Waarom is deze eigenlijk niet officieel uitgebracht?

Jochem: “Tja, dat was om commerciële redenen. Er zijn er wel driehonderd geperst en ik heb zelf natuurlijk zo’n limited edition thuis staan. Hij is zelfs geremastered door NSC wat ook erg bijzonder is. Aan de andere kant kon ik de track nu mooi op mijn eigen album zetten en past hij eigenlijk heel goed bij de ander tracks. Met de welbekende reputatie van de Amerikaanse labels m.b.t. ‘het niet uitbetalen aan artiesten’, heb ik er op deze manier waarschijnlijk een stuk meer aan (lacht). Er staan nog twee oudere tracks op het album: ‘NoWorldButU’ en ‘NY’ zijn al een keer eerder uitgebracht.”

Albumhoes 'The Dead Bears'Welke track op het album is jouw eigen favoriet en waarom?

Jochem: “Ik kan echt niet kiezen, dus het worden er vier: ‘The Dead Bears’ omdat het zo’n sfeervolle, nostalgische track is, ‘NoWorldButU’ omdat het mijn eerste release op mijn eigen label NWAQ was, ‘The Force’ omdat dat een heel persoonlijke track is en ‘Avon Sparkle’, want die laatste is lekker toegankelijk en draaibaar.”

Wat zit er op dit moment in je iPod/ cd-speler?

Jochem: “Ik was eigenlijk bezig om de database van Delsin eens goed uit te pluizen, want er staan veel dj-gigs in de planning en ik moet dus zorgen dat ik weer genoeg lekkere plaatjes heb. Eigenlijk best ironisch: ik draai nog met vinyl, dus ik kan mijn eigen nieuwe cd niet eens draaien tijdens gigs (lacht). Er komt trouwens veel moois aan op Delsin en sublabel Ann Aimee. James Kumo met ‘Kumomusic vol. 1’ en het Leeuwardense Delta Funktionen komen gegarandeerd voorbij in mijn sets, de nieuwe Quince is erg fijn en zo zitten er nog wat verrassingen aan te komen.”

Over Delsin gesproken; waarom heb je voor dit label gekozen?

Jochem:‘The Dead Bears’ komt uit op mijn eigen label NWAQ, wat ook een sublabel van Delsin is. Delsin is gewoon mijn thuisbasis. Het is de Amsterdamse technomaffia, voelt als één grote familie en is een mooie verzameling mensen. De laatste tijd is er, met o.a. Quince en Redshape, veel nieuw bloed bijgekomen en dat is een goede zaak. Het voorkomt dat je vastroest in oude gewoontes. Zo hadden we bijvoorbeeld onderling discussies over hardware versus software, waarbij ik de hardware vol vuur verdedigde. Maar inmiddels kijk ik ook naar die nieuwe mogelijkheden en tip ik de anderen over nieuwe software-truukjes, terwijl de software-aanhangers nu ineens met vintage drumbakken aan de slag zijn gegaan. Dat is toch een mooie wisselwerking.”

"Ik draai nog met vinyl, dus ik kan mijn eigen nieuwe cd niet eens draaien tijdens gigs ."Met wie zou je nog wel eens willen samenwerken en waar zou je nog eens willen optreden?

Jochem: “’Waar’ dat weet ik wel; ik wil erg graag een keer naar Japan! Dat lijkt me geweldig. Maar ‘wie’ is wat lastiger. Ik weet niet of ik goed zou kunnen samenwerken, gezien mijn manier van produceren. Ook heb ik niet veel trek in discussies over details. “Die snare moet links”, “Nee man, hij moet rechts”... Maar goed, artiesten met wie ik een samenwerking zeker zou willen uitproberen zijn bijvoorbeeld My Bloody Valentine, Sonic Youth, Steve Reich, Brian Eno en Autechre.”

Heb je nog stoere gigs of leuke projecten in de planning staan?

Jochem: “Er komen twee gigs in Italië aan. Ik heb veel contact met Ra.H, een Italiaanse dj/producer die daar met zijn label Morphine Records erg mooie dingen doet. Ik ga voor dit label een remix voor Madteo met rapper Sensational (voormalige Jungle Brother) maken, die waarschijnlijk deze zomer uitkomt. Verder staat er een optreden in Tape in Berlijn op de agenda en draai ik op 7 maart in de 11 op een Planet Delsin-avond met Prosumer & Tepeli (bekend van de Berlijnse Panoramabar), Zander VT en Peel Seamus. Japan lijkt wat dichterbij te komen, al zijn er nog geen concrete data te noemen. Tot slot staat er alweer een nieuwe release voor Delsin in de steigers, waar ik nog niet veel over kan zeggen, omdat ... het allemaal nog in de steigers staat.”

 

Wil je verder nog iets met ons delen?

Jochem: “Ja, dat mijn kat mij gedurende dit hele interview om onduidelijke redenen loopt aan te vallen. Verder heb ik -helaas voor jullie- geen obscure geheimen of verborgen talenten te melden.”

MySpace Newworldaquarium

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws