Benny Rodrigues over zijn thuis

Partyscene Redactie | 28 november 2007
interviews

Ik begeef me tussen de underground en mainstream

Ik begeef me tussen de underground en mainstream

Geen Rotterdam Electronic Music Festival zonder de meest veelzijdige dj die de stad rijk is: Benny Rodrigues. Multi-inzetbaar en altijd garant voor een feest. Zoals op vrijdag 30 november in Off_Corso. De knuffelbeer van de Nederlandse house over het Rotterdamse knalvuistje: “Als dat de lucht in gaat, denk ik: ‘ja, ik ben thuis’.”

Waarom is het belangrijk dat er in Rotterdam een festival als REMF op poten wordt gezet?

Benny Rodrigues: “Iedere aangelegenheid om ‘kwalitatief hoogstaande’ muziek te presenteren aan een groter publiek dan normaal is mooi meegenomen. Verder is het in het buitenland goed voor de naamsbekendheid van de stad Rotterdam en zijn artiesten.”

Wat is voor jou de typische sound van Rotterdam?

Benny Rodrigues: “Beukuh, hakkuh, zaguh, snoeiuh, gaan met die banaan, pompuh, ragguh en alles wat maar een stevigere ondergrond heeft dan die ‘softuh nichtuhtroep’. Zodra het Rotterdamse knalvuistje de lucht in gaat, denk ik: ‘ja, ik ben thuis’. Urban house wordt overigens ook steeds populairder. Of we daar blij mee moeten zijn, is een andere vraag.”

Welke artiesten hebben de Rotterdamse dancescene op de kaart gezet?

Benny Rodrigues: “Speedy J, Michel de Hey, Secret Cinema, Joris Voorn en GERD. Plus de artiesten die muziek uitbrengen op Clone, Triple Vision en Rotterdam Records. Maar ook Sound Architecture, dat als één van de weinige dance-instituten de stad muzikaal gezien meer in balans probeert te krijgen. Deze mensen hebben altijd hun eigen ding gedaan en zijn daarmee bekend, geliefd of verguisd geworden.”

EC Records heeft mij gevormdHet Rotterdamse publiek staat bekend als zeer kritisch. Hoe ga je daar als artiest mee om? Is het voor een dj/act net zo moeilijk om in een Rotterdamse club op te treden als voor een Feyenoord-voetballer in de Kuip?

Benny Rodrigues: “Ik begeef me tussen twee werelden, waarvan de ene wereld (‘mainstream’) het wel best vindt, zolang ik de hits draai en vooral niet te diep of moeilijk doe. Meestal ga ik binnen dat kader toch mijn eigen gang, om toch nog voor een scherp randje te zorgen. Als dat niet goed uitpakt en de hits blijven uit, oef, dan voel ik me net Jorien van den Herink in een bomvolle Kuip.

Die andere wereld (‘underground’) is een stuk kritischer, omdat muziek voor deze groep mensen meer betekent dan één van de vele onderdelen van een avondje uit. Ook voor die groep pas ik me graag aan, wat meestal wel wordt gewaardeerd. Soms ook niet, maar dat is een smaakdiscussie.”

Welke talentvolle artiesten uit de Rotterdamse elektronische muziekscene moeten we in de gaten houden, en waarom?

Benny Rodrigues: “Amir Shirazi, Boris Ross, Afrojack, Taras van de Voorde, Estroe (want ze woont nu in Rotterdam), Warren Fellow, Steven P, Robbie Pardoel, Leroy Styles, Jay Samuel Dit zijn de upcoming producers die mij naar het downloadvenster doen grijpen, zodra ze een nieuwe track hebben gemaakt.

Sowieso is de hele Nederlandse aanwas qua nieuw talent en gevestigde orde erg op dreef de laatste tijd, vooral in de technoscene. Dat is een.erg goeie ontwikkeling.”

Noem drie platen, gemaakt door Rotterdammers, die zo vaak zijn opgedoken in je sets, dat het vinyl inmiddels versleten is.

1) Speedy J - Pullerover (Plus8)

Lekker obvious.

2) Rotterdam Termination Source - Poing (Rotterdam Records).

In een melige bui sta ik overal voor open.

3) Alles op EC Records tussen ’96 en ’01.

Dit is het label dat mij heeft gevormd tot wat ik nu ben. Elke release, vooral tussen 1996 en 2001, is voor mij speciaal. Hopelijk kan ik zelf ook eens wat uitbrengen op EC Records. Dan is het balletje voor mij wel rond.”

 

Rotterdam? Gabba, gabba, gabba!In welke Rotterdamse clubs kom je graag en waarom? 

Benny Rodrigues: “Als ik vaker uit zou gaan, kun je me vinden in de Bootleg (intieme dj-café voor de liefhebbers), Off_Corso (voor ieder wat wils), Catwalk (voor de liefhebbers). Jammer dat er niks is wat op de oude Nighttown of Now & Wow lijkt. Dat waren plekken waar je wist waar je aan toe was en toch wekelijks verrast en uitgedaagd kon worden, waar modepopjes dansten met muziekheads.”

Hoe ervaar jij de reacties vanuit het buitenland als je zegt dat je uit Rotterdam komt?

Benny Rodrigues: “The Netherlands? Is that the capital of Amsterdam? Rotterdam? Is that the country next to The Netherlands? Oh, that’s Belgium? Sorry.”

of:

“Rotterdam? Gabba, Gabba, Gabba, Gabba (+ bijbehorende hakkuhdansjes).

Maar zeg nu zelf; dat is nog altijd beter dan: ‘Amsterdam? Aha, hasj en fuckie fuckie. I laik jor contry!”

Welke plaat/track typeert de Rotterdamse elektronische muziekscene als geen andere?

Benny Rodrigues: “Niet de mooiste/beste plaat, maar wel eentje waar ik een groot Rotterdamse gevoel bij krijg: ‘Poing’ van The Rotterdam Termination Source.”

Maak de volgende zin af: “Als ik in Rotterdam optreed, dan …”

Benny Rodrigues: “Ben ik sneller thuis!”

Benny Rodrigues is op 30 november te bewonderen in Off_Corso

REMF, van as donderdag t/m zaterdag in Rotterdam

Meer info: REMF

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws