Interview Skream

Partyscene Redactie | 14 november 2007
interviews

"Keep on supporting me… please?"

Sinds zijn succesvolle dubplate ‘Midnight Request Line’ is Ollie Jones a.k.a. Skream één van de bekendste gezichten uit de dubstepscene. Sommigen noemen hem zelfs dé ambassadeur van het genre. Love2party sprak met hem en hoefde absoluut geen ‘meneer’ te zeggen.

Tekst & foto's: Susanne Woning

Skream met Mala tijdens ADE 2007Hoewel hij nog maar 21 jaar is, heeft dubstep-producer Skream uit de Londense wijk Croydon een flinke hoeveelheid dikke dubplates op zijn naam staan en met de enorme rust en zelfverzekerdheid die hij uitstraalt achter de draaitafels, is het moeilijk voor te stellen dat hij ooit iets anders had kunnen worden dan dj en producer.

Maar eens even bellen met Londen dus, om meer te weten te komen over dit fenomeen. Tijdens een enerverend autoritje door het centrum van de Britse hoofdstad, stak Skream's geliefde, die achter het stuur zat, niet onder stoelen of banken wat ze van de andere weggebruikers vond. Links en rechts hoorden we gierende politiesirenes voorbij komen en temidden van dit tumult spraken we een onwaarschijnlijk relaxte Skream, die wel zin had in een interviewtje.

Kun je ons iets meer vertellen over de herkomst van dubstep?

Skream: “Dat is afhankelijk van wie je het vraagt. Voor mij komt het vooral voort uit de underground garagescene van Zuid-Londen, met producers zoals Artwork, Wookie en El-B en hun door reggae beïnvloede garage.”

Hoe ben jij in die scene terechtgekomen?

Skream: “Benga en ik begonnen allebei muziek te maken voor Hatcha (kennen elkaar via werken in een platenzaak, red.). We probeerden hetzelfde geluid te maken als die grote producers, maar we hadden alleen onze pc, terwijl zij een studio van 20.000 pond hadden. Toch pikte Hatcha onze sound op en wilde hij de platen draaien. De "Mijn echte doorbraak binnen de dubstep kwam vooral door‘Midnight Request Line’.”garagescene was rond die tijd aan het doodbloeden en grime was in opkomst. Dubstep bleef nog een beetje op de achtergrond, omdat het toen minder ‘glamorous’ was dan grime. Mijn echte doorbraak binnen de dubstep kwam vooral door ‘Midnight Request Line’.”

Is dubstep nu wel ‘glamorous’ dan?

Skream: “Nou, het is nog steeds redelijk underground, maar ik heb vroeger vaak gedraaid voor twintig man op de Forward-feesten. Nu draai ik over de hele wereld en staan er meestal zo’n duizend mensen in de zaal. Toch zal het nooit zo ‘glamorous’ worden als grime; daar bedoel ik mee dat in de grimescene het imago, de juiste pet en sneakers, erg belangrijk zijn, terwijl dubstep nooit een stereotiep imago heeft gekend. Het publiek varieert van veertigjarige blowers tot veertienjarige broekies.”

Er zijn natuurlijk ook invloeden van veel verschillende muziekstromingen terug te horen in de dubplates.

Skream: “Je vindt er zeker van alles in terug. Van reggae en techno, tot electro en drum ’n bass, alles zit er in en daarom heeft het volgens mij ook zo’n sterke aantrekkingskracht op veel verschillende mensen.”

Wat vind je ervan dat je wordt gezien als ‘de ambassadeur’ van het genre?

Skream: “Eerlijk gezegd zie ik mezelf nog steeds als een ‘gewone luisteraar’, die inmiddels de gelegenheid heeft gekregen om muziek te maken waar hij van geniet. Als je bekend wordt heeft dat veel leuke kanten, maar ook nadelen. Je muziek wordt door critici en op diverse fora ineens geanalyseerd en ontleed tot op de kleinste hi-"De dubstepscene is nog niet groot genoeg voor subgenres en een opgesplitst publiek."hat. Maar ik geniet er toch voornamelijk van. Ik had me dit drie jaar geleden niet kunnen voorstellen; dat ik bijvoorbeeld naar Australië zou reizen voor een gig en dat mensen mij daar dan al kennen en mijn muziek waarderen. Ik dacht dat ik voor altijd muziek zou zitten te maken op mijn slaapkamer. Het is een beetje surrealistisch en ik moet er dus nog wel aan wennen.”

Hoe zit het met de verschillende stromingen binnen de dubstep (techy dubstep, dubby dubstep, de ‘Bristol-sound’ enz.)?

Skream: “Ik geef er de voorkeur aan om dit niet als aparte stijlen binnen de dubstep te zien en bekijk het liever als een groot geheel. De dubstepscene is nog niet groot genoeg voor subgenres en een opgesplitst publiek. Het is beter om alles onder één dak te hebben tijdens een feest. Ik draai zelf ook nog steeds alles door elkaar in mijn set; up tempo, mellow, reggae- of techno-achtige tracks. Bovendien is de kern van de dubstep-sound nog altijd in ontwikkeling. Ik zou ook niet weten hoe ik mijn eigen sound zou moeten omschrijven, behalve dan dat ie erg divers is!”

In welke landen doet dubstep het op dit moment goed?

Skream: “De scene in de V.S. groeit heel snel. De ‘Dub War’-feesten van Joe Nice en Dave Q in New York behoren tot de grootste dubstepfeesten die er zijn. Ook in de andere grote Amerikaanse steden groeit het hard: begin 2008 heb ik bijvoorbeeld een gig met Mala van Digital Mystikz in Miami. De Amerikanen waren er sowieso erg vroeg bij. Verder wordt dubstep steeds groter in Duitsland, Japan, Spanje… eigenlijk ben ik de laatste tijd nergens geweest waar het geen feestje werd.”

"Draaien met cd's is niet ‘chesty’ genoeg, d.w.z.: het rammelt niet in je borstkas.”Wat is je favoriete eigen release en waarom?

Skream: “Dat is waarschijnlijk de remix van ‘Not Over Yet’ die ik voor de Klaxons gemaakt heb, maar die is nooit uitgebracht. En ook ‘Skreamizm vol. 1’; die laatste omdat ik op dat moment barstte van de stijlen en ideeën. Daardoor is het een erg diverse EP geworden. Tegenwoordig voel ik meer druk en wordt er van me verwacht dat ik altijd maar weer even ‘top tunes’ produceer. Er wordt de laatste tijd enorm veel goede muziek uitgebracht en de lat ligt erg hoog, maar tot nu toe red ik het gelukkig toch elke keer en draaien de andere dj’s mijn dubplates ook vaak.”

Welke apparatuur gebruik je om te produceren en wat gebruik je in je sets?

Skream: “Tijdens het produceren alleen Fruityloops Studio 7. Geen hardware. En tijdens de gigs alleen twee draaitafels en een dikke platenkoffer vol dubplates. Andere dj’s gebruiken wel Serato of draaien met cd’s, maar ik merk dat je in deze scene toch meer respect krijgt als je binnenkomt met een koffer vol vinyl. Bovendien is de bas erg belangrijk in dubstep en je creëert met cd’s simpelweg niet genoeg zwaarte. Het is niet ‘chesty’ genoeg, d.w.z.: het rammelt niet in je borstkas.”

Heb je nog tips voor de liefhebbers? Nieuwe artiesten, labels?

Skream: “Mijn eigen label ‘Disfigured Dubz’ natuurlijk. Ook hoor ik sinds een paar maanden steeds meer van Kulture, een nieuwe artiest die volgens mij heel groot gaat worden. Verder heeft Benga een nieuw album uit en moet je Digital Mystikz, Koki, Loefah en The Anti Social Gang (Silkie en Quest) altijd goed in de gaten houden.”

"Ik ben ook een enorme disco-lover. De muziek uit dat tijdperk is zo solide dat het altijd zal blijven bestaan. Misschien wel de beste muziek die ooit gemaakt is.”Wat zit er op dit moment in jouw iPod/ cd-speler?

Skream: Ik ben de afgelopen dagen vooral bezig geweest met het afmaken van een remix, maar volgens mij heb ik het laatst geluisterd naar het album ‘Whatever People Say I Am, That's What I'm Not’ van de Artic Monkeys. Daarnaast ben ik ook een enorme disco-lover. De muziek uit dat tijdperk is zo solide dat het altijd zal blijven bestaan. Misschien wel de beste muziek die ooit gemaakt is.”

Nog nieuwe projecten in de planning?

Skream: “Ik heb net een remix gedaan voor Dave Gahan van Depeche Mode, ben altijd druk bezig met mijn label en ‘Skreamizm vol. 4’ komt eind deze maand uit. Er zit nog een remix voor een populaire band uit Tokyo in de planning, maar ik kan nu even niet op de naam komen. Er staan helaas voorlopig geen gigs in Nederland op het programma. Tja, ik ga gewoon verder met wat ik de afgelopen jaren heb gedaan, dus ‘keep on supporting me… please’?”

MySpace Skream

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws