Joachim Marijnen over REMF

Partyscene Redactie | 2 november 2007
interviews

     ‘Neem een Spido-tocht door de haven en de sounds komen je tegemoet’     
          ‘Neem een Spido-tocht door de haven en de sounds komen je tegemoet’          

Het laatste weekend van november staat Rotterdam, zowel ’s avonds als overdag, drie dagen lang in het teken van elektronische muziek. Natuurlijk wordt een aantal internationaal befaamde artiesten naar de Maasstad gehaald, maar waar het tijdens deze micro-editie van REMF vooral om gaat, zijn dj’s/producers van eigen bodem. Net als vorig jaar publiceert Love2Party een serie portretten van Rotterdamse dance-coryfeeën. Te beginnen met REMF-peetvader Joachim Marijnen.

Waarom is het belangrijk dat er in Rotterdam een festival als REMF op poten wordt gezet?

Joachim: “Rotterdam heeft een rijke geschiedenis op het gebied van elektronische muziek. De stad herbergt naast echte pioniers ook ontzettend veel talent. Het is de geboortestad van hardcore en gabber. De thuishaven van de industriële tekno. Ook binnen de drum & bass, electro, techno, house, urban scene, broken beat en dubstep zijn er scenes actief in de Maasstad. Binnenkort kun je op de REMF-site het Rotterdamse dance-netwerk met al zijn vertakkingen bekijken. Best indrukwekkend. Een festival als REMF wil al deze werelden samenbrengen. Dat is eigenlijk onmogelijk, want dan hebben we bijna honderd locaties en vijfentwintig festivaldagen nodig. Rotterdam had nooit zo’n festival en wij vinden het erg belangrijk dat zo'n wereldstad een elektronisch muziekfestival als REMF omarmt en promoot. Tevens schenkt REMF aandacht aan andere onderwerpen, zoals duurzaamheid tijdens de pilot van vorig jaar en dit keer werken we tijdens de micro-REMF samen met stichting Mara in verband met de Wereld Aids Dag.”

"Rotterdam heeft een rijke geschiedenis op het gebied van elektronische muziek."Wat is voor jou de typische sound van Rotterdam?

Joachim: “Neem een Spido-tocht door de haven en alle sounds komen je tegemoet: rauw, ongepolijst en kabbelend als de Maas. Toch vind ik dit een moeilijke vraag om vandaag de dag te kunnen beantwoorden. Vroeger was het duidelijker. Toen waren wij echt een techno-, gabber- en tech house-stad, met clubs als Nighttown, Parkzicht en de Energiehal.”

Welke artiesten hebben de Rotterdamse dancescene op de kaart gezet?

Joachim: “In willekeurige volgorde, en ik vergeet er vast een paar; Speedy J, Ferry Corsten, Gerd Jan Bijl, Harry Lemon, Maurits Paardekoper, Ronald Molendijk, Lucien Foort, Paul Elstak, DJ Rob, Michel de Hey, Joris Voorn, Serge Verschuur, Alden Tyrell, I-f, Dreazz, Rotterdam Termination Source, Neophyte, de Clone-artiesten, David V, Seutek, George Ortega en David Spaans.” 

Het Rotterdamse publiek staat bekend als zeer kritisch. Hoe ga je daar als artiest mee om? Is het voor een dj of act net zo moeilijk om in een Rotterdamse club op te treden als voor een Feyenoord-voetballer in de Kuip?

Joachim: “Ik heb er niet zoveel problemen mee. Het is juist goed dat het publiek kritisch is. Dat houd je scherp als producer en dj. Beetje competitie met de bezoekers van een club waarin je optreedt, kan natuurlijk geen kwaad. Al heb ik wel een hekel aan de zogenaamde dj-mixpolitie. En spelen in de kuip? Dat lijkt me ook wel vet.”

Welke talentvolle artiesten uit de Rotterdamse elektronische muziekscene moeten we in de gaten houden, en waarom?

Joachim: “Heb je even?

Shirazi: Omdat hij met zijn producties de finale van De Grote Prijs van Nederland heeft gehaald en een mooie live-set in huis heeft, naast een batterij vette releases.

Jeng Do: Als producer en live-artiest, vanwege zijn onuitputtelijke bron van mooie producties, variërend van diepe electro tot kabbelende deephouse en dikke techno. Niet voor niets worden zijn producties geprezen door top-dj’s wereldwijd.”

Taras van de Voorde: Door releases en remixopdrachten voor talloze labels. Stond met zijn Silicon-release op het label Octopus wekenlang in diverse download top-10’s als meest gedownloade artiest.

GMB live: Rotterdamse hiphopproducer die het ver gaat schoppen. Heeft net een nieuw album uit, een nieuwe videoclip en is te zien op REMF samen met Concrete live.

Boris Ross: Vanwege zijn dikke releases op het Luxaflex-label die gedraaid worden door mensen als Richie Hawtin. Daarnaast is Boris Ross een heel goede dj.

Winne: Rotterdamse Top Billin artiest. Hard aan de weg aan het timmeren.

Mark du Mosh: Zijn releases op Moustache Records gaan als zoete broodjes over de mondiale en virtuele toonbanken.

Phylogresz live: Dordtse, Rotterdamse Turk, dus hij mag genoemd worden. Naast tracks op het Blackhole-label van Tiesto, is hij dé man die met Jeroen Verheij het nieuwe label Team Records gestalte geeft. Heeft bovendien een dikke live-set in huis.

Nelson and Djosa live: Rotterdamse broken beat, London-style. Live soul funk en broken beat met dikke muzikanten en dikke beats. Net een album uit op Appletree Records. Tokologisch verantwoord.

Jay Samuel: Wat zien we hem weinig op straat de laatste tijd? Logisch, want hij maakt dag en nacht muziek. Komt binnenkort met nieuwe tracks op het label van Michel de Hey, waarvan je stijl achterover slaat.

Steven P & Khalil: De mannen zijn actief op het diepste punt van de Maas. Kortom deephouse en minimal techno van de hoogste kwaliteit. Achter de schermen wordt druk gewerkt aan hun eigen label Karakter en een stapel veelbelovende producties.”

Noem drie platen, gemaakt door Rotterdammers, die zo vaak zijn opgedoken in je sets, dat het vinyl inmiddels versleten is.

1. Speedy J - Spikkels (Plus 8).

Zal ik altijd blijven draaien; thuis, op een after, op een strand.

2. Secret Cinema - Timeless Altitude (EC records).

Blijft toch één van de beste Jeroen Verheij-producties.

3. Biological - Digital Fingerprint (EC Records).

Plaat die ik vanwege slijtage al drie keer nieuw heb moeten kopen.

3b) Alden Tyrell - Love Explosion (Clone)

Nog niet zo oud, maar nu al een classic.

De Catwalk vind ik momenteel een fijne club om in te draaienIn welke Rotterdamse clubs kom je graag? Als artiest, maar ook als bezoeker.

Joachim: “De Catwalk vind ik momenteel een fijne club om in te draaien, vanwege de intimiteit en de relaxte sfeer, het goede geluid, gezellige personeel en leuke dj’s uit binnen- en buitenland. Als bezoeker Herr Zimmerman, vanwege het undergroundkarakter en de locatie. En niet te vergeten Off Corso (remember ON), Worm (experimenteel programma van hoog niveau), Waterfront (lekker breed programma binnen de alternatieve muziekstromingen), Revolution (dat soundsystem!) Exit (gezelligheid zonder pretenties), Rotown (borrelen en nog een bandje meepikken), Bootleg DJ Café (afzakkertje? Hopsake!).”

Hoe zijn de reacties vanuit het buitenland als je zegt dat je uit Rotterdam komt? Joachim: “Rotterdam? ‘Aha, yes! ‘Poing, Poing, Poing, Poing.’  Gelukkig zijn we in het buitenland ook bekend om platenzaak Clone Records en artiesten als Joris Voorn, Ferry Corsten en Speedy J. En zo nu en dan wordt Pim Fortuin genoemd. Vroeger kende iedereen Feyenoord nog, maar dat is een stuk minder geworden. Hopelijk, over een paar jaar, als je in het buitenland zegt “I am from Rotterdam”, zegt de buitenlander "Ooooooohh, yes off course, the REMF festival!" Over wishfull thinking gesproken.”

Welke plaat/track typeert de Rotterdamse elektronische muziekscene als geen andere?

Joachim: “Rotterdam Termination Source met Poing (Rotterdam Records) en Speedy J met Pullover (Plus 8).”

Maak de volgende zin af: “Als ik in Rotterdam optreed, dan …

Joachim: “Raak ik minder snel de weg kwijt.”

Houd de website van REMF in de gaten voor het dag- en nachtprogramma. En Love2Party voor meer ongezouten meningen van Rotterdamse artiesten actief op deze Micro REMF.

 

REMF

Sound Architecture

DJ Joachim

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws