John Tejada

Partyscene Redactie | 30 mei 2007
interviews

Mensen maken zich veel te druk om genres

Er zijn maar weinig producers die zo veelzijdig zijn als de in L.A. woonachtige, van oorsprong Oostenrijkse, John Tejada. Of het nou minimal, house, electro, techno of rock is, Tejada heeft overal een getalenteerde vinger in de pap en lijkt zich binnen elk genre thuis te voelen. 

Tekst: Susanne Woning

"Je weet nooit welke tracks het goed gaan doen, wanneer je ermee bezig bent".Naast het runnen van zijn eigen label Palette Recordings, bestookt deze Amerikaan de dansvloeren al sinds 1996 met een enorme hoeveelheid dikke releases. De lijst met bekende danceproducers voor wie hij remixes heeft gemaakt, is indrukwekkend en dan is hij ook nog eens de helft van het electronisch/ akoestische rockduo I’m Not A Gun.

Bekendheid bij het grote publiek kwam voor Tejada eigenlijk pas echt met de release ‘Sweat’ op Steve Bug’s label Poker Flat Recordings in 2004. Met het alom geprezen album ‘Cleaning Sounds Is A Filthy Business’ van vorig jaar, vestigde hij zijn naam dan eindelijk definitief als één de meest veelzijdige en getalenteerde producers in de scene. Ondanks zijn drukke tourschema, maakte John Tejada even tijd voor Love2party om te vertellen waar hij op dit moment mee bezig is.

Je bent momenteel op tournee door Europa. Waar ben je zoal geweest en heb je het een beetje naar je zin?

John: “Ik ben de namen van sommige clubs even kwijt, maar ik ben in Zurich (Hive), Parijs, Utrecht (Club Poema), Berlijn (Watergate), Stockholm (Cocktail Club), Helsinki en Londen geweest. Het waren allemaal erg verschillende optredens, dus het is erg moeilijk ze te vergelijken en te zeggen wat nou de beste gig was. Ik denk dat mijn optreden in Londen vorige week het sterkst was.”

Hoe gaat het met je label, Palette Recordings?

John: “Het gaat heel goed; we bestaan inmiddels al bijna elf jaar. Een goede vriend en kunstenaar, David Grey, heeft het label onlangs een geheel nieuwe look gegeven. De grootste uitdaging is om de huidige status quo van het label de komende jaren vast te houden.”

 

Zonder Arian Leviste zou er absoluut geen John Tejada zijn".

Je hebt de afgelopen jaren ook veel releases uitgebracht op andere labels. Vooral de tracks op het label Poker Flat zijn dikke hits geworden. Waarom heb je deze tracks niet uitgebracht op je eigen label?

John: "Op het moment dat ik ‘Sweat’ maakte, zag ik niet zoveel verschil met mijn andere tracks en juist die release op Poker Flat werd een groot succes. Gelukkig waren volgende releases op Palette daarna ook succesvol. Tja, je weet gewoon niet welke tracks het goed gaan doen wanneer je ermee bezig bent, maar de komende tijd houd ik alles op Palette.”

 

Je produceert meestal in samenwerking met Arian Leviste en hij werkt ook achter de schermen van Palette. Waarom kiest hij ervoor om uit de spotlights te blijven?

John: Ik ben voltijd met muziek bezig, maar hij heeft gewoon nog een andere baan. We werken inmiddels 16 jaar samen en het is een erg belangrijk partnerschap, maar hij is er gewoon nooit zo diep ingesprongen en heeft ervoor gekozen om vooral te genieten van de leuke aspecten van deze business. Hij heeft me trouwens wel beloofd dat hij dit jaar met eigen materiaal zal gaan komen, dus ik ben erg benieuwd. Hoe dan ook: we hebben al veel samen meegemaakt en zonder Arian Leviste zou er absoluut geen John Tejada zijn.”

Je muziek is opgebouwd uit veel verschillende elementen en genres. Hoe zou je het zelf omschrijven?

John: “Ik zou zeggen dat ik ‘gewoon’ muziek maak. Mensen maken zich veel te druk om genres. Zo hoor ik vaak dat mensen mijn andere project I’m Not A Gun (met de Japanse gitarist Takeshi Nishimoto, red.) als een heel andere soort muziek ervaren, maar voor mij is dat verschil eigenlijk niet zo heel erg duidelijk.”

 

I’m Not A Gun klinkt toch wel meer instrumentaal, of in ieder geval minder elektronisch. Bespeel je eigenlijk ‘echte’ instrumenten?

John: “Op ons laatste album speel ik drums, bas en een aantal gitaarpartijen. Het is in feite live-muziek, al kunnen we al deze instrumenten tijdens optredens natuurlijk niet allemaal tegelijk bespelen met zijn tweeën. Tijdens live-gigs gebruik ik daarom een drumkit en doe ik achtergrond-electronics op de computer, terwijl Takeshi de gitaar voor zijn rekening neemt.”

"Ik maak 'gewoon' muziek".Zijn er nog nieuwe ontwikkelingen binnen dit project?

John: “We hebben in maart opgetreden in Japan en we zijn inmiddels gestart met de voorbereidingen voor ons vierde album. We zijn van plan nog lang samen muziek te maken. Helaas is Takeshi Nishimoto recent wel verhuisd naar Berlijn, wat onze activiteiten nogal vertraagd. Ik vind het namelijk niet prettig om via internet te werken; ik werk liever echt nauw samen bij co-producties. Takeshi heeft trouwens net een solo-album uit.”

Welke apparatuur gebruik je momenteel in de studio?

John: “Ik ben de laatste tijd nogal oldskool bezig, want ik miste het werken met echte hardware. Ik werk met modulaire synthesizers die ik zelf opgebouwd heb en verder met nieuwe en oude analoge apparatuur. Ook gebruik ik de laatste tijd vaak analoge sequencers om alles te programmeren. Tijdens een tour kun je al deze apparatuur uiteraard niet meenemen, maar toch neem ik altijd wat hardware mee en die plug ik dan samen met wat effecten in een klein mengpaneel om lekker te kunnen jammen. Dat vindt ik veel prettiger werken dan met alleen een laptop.”

 

Naast de bekende US house, lijkt minimal de laatste tijd ook ineens aan populariteit te winnen in de Verenigde Staten. Is er dan toch nog hoop voor elektronische muziek in dat land?

John: “Nou, de scene blijft vooralsnog erg klein, maar toch lijken er ineens weer wat meer clubs te verschijnen in verschillende steden. Soms is de vibe in zo’n kleine club in de VS beter dan op een enorm grote avond in Europa, omdat de mensen echt smachten naar goede elektronische muziek en het erg waarderen.”

 

Met wie zou je nog graag eens een keer willen samenwerken?

John: “Ik heb in het verleden al wat muziek opgenomen met mijn moeder, die operazangeres is, en zit eraan te denken om weer eens met haar de studio in te duiken. Verder heb ik wel een droomlijstje van mensen waarmee ik samen zou willen werken, maar eigenlijk wil ik deze mensen liever bewonderen om wat ze zelf doen. Ik vraag me af of het nou echt veel meerwaarde zou hebben als ze samen gaan werken met mij.”

 

Zijn er verder nog interessante projecten of releases op komst?

John: “Op Palette is net ‘Wavescraper’ gereleased en verder komt er deze week ook een release uit die ik samen met Justin Maxwell (minimal en tech house-producer die ook al jaren thuis is op Palette, red.) heb geproduceerd, getiteld ‘Let Us Put Our Music In You’. Het was alweer veel te lang geleden dat ik samen met hem een EP heb uitgebracht, dus daar ben ik erg tevreden over.”

Palette Recordings

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws