De ambitie van Ben Westbeech

Partyscene Redactie | 17 april 2007
interviews

          Ik wil mensen blij maken met mijn muziek          
          Voordat ik de track ‘So Good Today’ maakte, voelde ik me klote over mijn leven. Er zat geen toekomst in          

Roni Size liet hem overlopen naar het kamp van Gilles Peterson. Toch heeft de vijfentwintigjarige zanger, producer en kettingroker Ben Westbeech zijn drum & bass-roots niet verloochend. Welcome to the best years of your life heeft het allemaal: drum & bass, soul, jazz, funk en house. “Op mijn cd vind je geen muzikaal behang.”

Wat wil je aangeven met de albumtitel Welcome to the best days of your life?

Ben: “Ik wil mensen blij maken met mijn muziek, dus heeft de titel van het album een positieve vibe. Voordat ik de track ‘So Good Today’ maakte, voelde ik me klote. Ik zag geen toekomst in mijn leven, had geen ambities. Die plaat heeft me er weer bovenop geholpen.”

Je eerste productie, een samenwerking met Die & Clipz, kwam uit op het Full Cycle-label van Roni Size. Hoe is het mogelijk dat hij je vervolgens niet contracteerde voor een album?

Ben: “Na de release van die track op Full Cycle, ben ik samen met MC Sirplus de studio ingedoken om een hiphop- en drum & bass-album voor Full Cycle te maken. Helaas is het album nooit uitgebracht. Niet veel later produceerde ik ‘So Good Today’, dat Gilles Peterson grijs draaide in zijn show op de BBC Radio. Toen vroeg hij me of hij de single mocht uitbrengen op zijn nieuwe label Brownswoord Recordings. Een aanbod dat ik niet kon weigeren.”

Mijn sound is soulvol, ‘s zomers, scherp, positief en muzikaal.”Dus als Roni Size beter had opgelet, dan was Ben Westbeech een volwaardige drum & bass-producer geweest?

Ben: “Dat had best gekund. Ik was destijds op zoek naar mijn sound. Uiteindelijk is dat nu-soul met diverse invloeden, zoals drum & bass, geworden. Zou Roni Size mij hebben gevraagd om een Full Cycle-album te maken, dan had ik misschien wel een plaat met alleen drum & bass-tracks geproduceerd. Zo gek kan het gaan in de muziekwereld.”

Omschrijf jouw geluid in vijf woorden.

Ben: “Mijn sound is soulvol, ‘s zomers, scherp, positief en muzikaal.”

Welke muziek heeft een belangrijke rol gespeeld in je ontwikkeling als muzikant?

Ben: “Heb je een momentje? De muziek van Roy Ayers, D'Angelo, The Roots, Jay Dee, Tribe Called Quest, De La Soul, Slick Rick, Dj Shadow, Ella Fitzgerald, Miles Davis, John Coltrane, Herbie Hancock, The Nice, James Brown, Badly Drawn Boy, The Clash, The Sex Pistols, Nirvana, Dr Alimantado, Ray Barretto, NWA, Jeru the Damaja, Jimi Hendrix, Beastie boys, Aretha Franklin, Wu Tang Clan, The Neptunes, MJ Cole, Buddy Rich, Henryck Gorecki, Erik Satie, Quincy Jones, Curtis Mayfield, Stevie Wonder, Chuck Berry, Lewis Parker, Charlie Parker, Ray Charles, Slum Village en Ol Dirt Dog.”

Waarom zijn de tracks op je album zo van korte duur?

Ben: “De nummers zijn kort maar krachtig, zonder lange intro’s of outtro’s. Daarmee voorkom je dat de muziek gaat vervelen, zoals op zoveel albums het geval is. Op mijn cd vind je geen muzikaal behang.”

Je hebt hulp gekregen van drum & bass-producers Clipz en DJ Die. Dat verklaart de zware baspartijen op sommige tracks?

Ben: “Inderdaad. De breakbeat- en drum & bass-tracks zijn door hen geproduceerd. De ‘liedjes’ heb ik zelf voor mijn rekening genomen.”

Ben je tevreden met het huidige Britse clubklimaat? 

Ben: “Je moet even zoeken, maar in Engeland zijn er goede clubs voor ‘pak hem beet’ vierhonderd mensen die van een bepaalde underground-stroming houden. Vooral in Londen. De superclubs mijd ik liever.”

Je hebt gelijk man. Ik moet ermee stoppen.Je komt uit muziekstad Bristol. Hoe is het daar gesteld met de platenwinkels en daarmee de contacten tussen de dj/producers onderling?

Ben: “De ene na de andere platenzaak sluit de deuren. Dat is door de komst van de virtuele muziekwinkels onvermijdelijk. De artiesten spreken elkaar nog wel hoor, alleen steeds minder in de platenzaak, maar in een café of bar.”

Je bent al sinds je twaalfde een behendige dj die met name het scratchwerk tot in de puntjes beheerst. Is dat een overbodig talent geworden, nu het vinyl bijna is uitgestorven?

Ben: “Gelukkig niet. Ik gebruik Serato Scratch, waarbij mp3’s vanuit de laptop worden getransformeerd naar de draaitafels. Je scratcht als het ware met mp3’s via je platen. Daardoor komt mijn behendigheid achter de decks nog altijd prima van pas.”

Je bent een zware roker. Is dat niet schadelijk voor die mooie soulstem van je?

Ben: “Je hebt gelijk man. Ik moet ermee stoppen. Nee, de platenmaatschappij heeft het me niet verboden. (Neem nog een haal van zijn sigaret.) Misschien dat ik mezelf een verbod moet opleggen.”

‘So Good Today’ heeft in 2006 een Worldwide Award gekregen, ‘Get Closer’ is onlangs genomineerd voor een drum & bass Award. Pas je op dat je niet naast je schoenen gaat lopen?

Ben: “Dat nooit. Ik ben geen arrogant persoon. Tenzij ik die attitude in de toekomst moet aannemen, omdat ik een superster ben geworden.”

Wil je dat zijn?

Ben: “Natuurlijk. Er is toch niets mooiers dan dat er mensenmassa’s losgaan op je muziek?”

Ben Westbeech treedt donderdag 17 mei (live) op in de Amsterdamse Paradiso. 

Recensie Welcome to the best days of your life

Ben Westbeech @ MySpace

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws