Daniel Haaksman: ‘Baile Funk geen gangstermuziek’

Partyscene Redactie | 23 maart 2007
interviews

          Het geluid van Braziliaanse favela’s in onze eigen Paradiso          
          Baile Funk: nieuwe rage uit Brazilie waait over naar de Europese clubs          

Baile Funk, de Braziliaanse muziekstroming die al zo’n zes jaar de sloppenwijken van Rio de Janeiro domineert, begint langzaam maar zeker door te dringen tot het Europese vasteland. Daniel Haaksman uit Berlijn is vastbesloten om deze energieke mix van pop, electro, hiphop en funk te introduceren bij een groter publiek en vertelt waarom.

 

Tekst: Susanne Woning

Foto’s favela’s: Dani Dacorso/ State Magazine

Daniel Haaksman: ' Ik werd direct gegrepen door het frisse, energieke geluid en had nog nooit zoiets gehoord.'De eerste kennismaking met Baile Funk is meestal nogal verwarrend. Samples van werkelijk alle muziekstromingen van de afgelopen decennia komen erin voor: Van Quincy Jones via Eurythmics naar The Beatles. Ook zijn de producers niet vies van overbekende houseklassiekers en gitaar-riffs uit bekende rocktracks. Dit alles wordt ondersteund door dikke samples, beats en loops uit de hiphop en hypnotiserende, opruiende Portugese vocals van Braziliaanse mc’s. Het klinkt chaotisch, maar het resultaat is een erg opzwepende en creatieve muziekmix, die de bevolking van de armste wijken van Brazilië massaal naar de succesvolle bailes (feesten) trekt.

De Duitse dj Daniel Haaksman (met Nederlandse vader!), hoorde Baile Funk voor het eerst in 2002. Hij besloot de rest van de wereld op de hoogte te brengen van deze muziek en stelde daarom in 2004 de compilatie ‘Rio Baile Funk- Favela Booty Beats’ samen. Inmiddels heeft hij het label Man Recordings opgericht, waarop regelmatig tracks van nieuwe Braziliaanse artiesten en door hem zelf samengestelde compilaties uitkomen. Vrijdag 23 maart staat hij in Paradiso tijdens Kindred Spirits. Wij vroegen hem naar zijn passie voor deze muziek en de achtergrond ervan.

Hoe verliep die eerste ervaring met Baile Funk in 2002?

Daniel: “Een vriend van me heeft in dat jaar wat feesten in Rio bezocht waar Baile Funk-artiesten optraden. Hij had een aantal cd’s mee naar huis genomen en zei dat ik ze echt eens moest beluisteren. Ik werd direct gegrepen door het frisse, energieke geluid en had nog nooit zoiets gehoord. Het deed me eigenlijk nog het meest denken aan de spannende begindagen van de hiphop.”

Hoe zou jij deze muziekstijl zelf omschrijven?

Daniel: ”De producers van de tracks zoeken van allerlei soorten muziek de allerbeste samples met de beste grooves en maken daar een nieuwe track van met energieke mc’s. Ze komen uit arme wijken en hebben geen toegang tot alle instrumenten, platen en samples, zoals wij hier wel hebben. Ze kiezen dus gewoon wat goed klinkt en houden zich totaal niet bezig met de culturele context van de verschillende muziekstromingen. Dit levert hele krachtige en bijzondere combinaties op.”

          Baile Funk heeft een goed soundsystem nodig          

Wanneer ben je zelf voor het eerst naar de favela’s (sloppenwijken) vertrokken om het aan den lijve mee te maken?

Daniel: “Ik merkte dat het erg moeilijk was om vanuit Duitsland aan de echte goede platen in dit genre te komen, dus ik ben in 2004 naar Rio gegaan om de scene te leren kennen en te kijken of ik genoeg materiaal kon vinden voor een compilatiealbum. Ik ben er inmiddels zes keer geweest. Je moet er als toerist echt niet gaan rondlopen, want er is veel criminaliteit en er is geen politie te bekennen. Maar aangezien ik nu redelijk wat contacten heb, kennen de mensen me en kan ik er rondlopen. Dit gaat wel onder begeleiding van mensen uit die buurt en met toestemming van de personen die er de dienst uitmaken.”

Dat klinkt gevaarlijk…

Daniel: “Dat klopt, maar er wordt wel eens vergeten dat er ook normale mensen in de favela's wonen, die hun arme leventje zonder geweld en misdaad proberen te leiden. Het heeft de muziek trouwens ook een behoorlijk stigma bezorgd - het zou alleen maar gangstermuziek zijn en is daarom lange tijd niet buiten die buurten te horen geweest. Tegenwoordig is het echter zelfs op de Copacabana en in Ipanema te horen; ook in de rijke wijken is het nu de populairste muziekstijl. Samba en bossanova worden daar door de jongeren gezien als muziek voor oude mensen. Ik merk bij optredens in Europa trouwens ook nog vaak dat mensen verwachten dat ik dat soort Braziliaanse muziek zal gaan draaien.”

          De soundcheck is gedaan; het feest kan beginnen          

Hoe zit de muziekindustrie daar in elkaar?

Daniel; “Binnen de Baile Funk maken vier grote labels de dienst uit, waaronder Link Records en Furaçao 2000. Ze hebben eigen radiozenders en elk talent dat wil doorbreken moet dat via één van deze labels doen, anders maken ze geen schijn van kans. Ze doen dan hun ding in de studio en krijgen er weinig voor betaald. Hoe groot de track vervolgens ook wordt, de artiesten krijgen verder geen cent meer. Ze leven dan ook van hun optredens: Twaalf shows per week en soms zes à zeven optredens per avond. Naast de officiële releases van deze vier labels verschijnen er op de zwarte markt gelukkig veel bootleg-cd’s, waarop eigenlijk de beste tracks te vinden zijn en waar de artiesten ook meer credits en geld aan overhouden.”

Hoe gaat dat bij Man Recordings?

Daniel: “Bij onze eerste verzamelaar uit 2004, ‘Favela Booty Beats’, moesten we nog volledig samenwerken met de grote labels. Voor de opvolger in 2006, ‘More Favela Booty Beats’, lukte het om gedeeltelijk met de artiesten zelf samen te werken en kregen zij er dus meer voor betaald. Het is qua auteursrechten ook behoorlijk moeilijk om de tracks met erg bekende samples uit te brengen in Europa. Tijdens mijn gigs heb ik de vrijheid om ze wel te draaien, zodat het publiek toch goed meekrijgt wat Baile Funk inhoudt.”

Welke nieuwe releases kunnen we komend jaar op het label verwachten?

Daniel: “In de serie ‘Baile Funk Masters’ staan de beste Baile Funk dj’s en producers centraal. Er is net een release verschenen van DJ Sandrinho en er komt er één aan van Sany Pitbull. We hebben ook een reeks ‘Baile Funk Mundial’, waarbij Europese producers samenwerken met Braziliaanse mc’s zoals Sinden & Count Of Monte Cristal feat. MC Thiaguinho en Crookers feat.MC Leca.”

          
  • Baile Funk: muziekstroming om van te houden
          

Tijdens zijn set op Kindred Spirits zal Daniel Haaksman naast Baile Funk ook crunk, baltimore en dancehall laten horen. Voor een voorproefje kun je op de website van Man Recordings een recente set van Haaksman en de andere artiesten beluisteren. Lees HIER het persbericht over Kindred Spirits en de verdere line-up.

Daniel Haaksman

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws