Matrix valt niet in herhaling

Partyscene Redactie | 8 maart 2007
interviews

De meeste producers gaan te geforceerd op zoek naar een hit

In de voetsporen van zijn broer Optical bestormt Jamie Quinn alias Matrix eind jaren ’90 de drum & bass-scene met energieke releases en dito optredens. Op Virus Recordings verschijnt in 2000 zijn debuutalbum Sleepwalk - met een knipoog naar het werk van Ed Rush & Optical. Zeven jaar later komt Matrix, met de hulp van collega-producer Futurebound uit Liverpool, met opvolger Universal Truth. Interview met een ambitieus muziekdier. “Mijn muziek moet over tien jaar nog up-to-date klinken.“

Tekst: Aart Gaasbeek

Matrix en zijn nieuwe studiomaatje FutureboundVoor de cd-kopers is het na de release van het album Sleepwalk lang stil geweest rondom Matrix. De Londenaar is echter een zeer gedreven producer en heeft al die tijd niet stilgezeten. Op zijn eigen label, Metro Recordings, bracht hij geregeld sterke releases uit. Het was een bewuste keuze om zo lang met een nieuw album te wachten. “Nadat we de remix van American Beauty hadden gemaakt, wisten we dat het tijd was voor een nieuw album.”

Robert Owens

Die remix was pas de eerste samenwerking tussen Matrix en Futurebound, maar het was meteen raak. De 12”es gingen als zoete broodjes over de toonbank en de track werd grijs gedraaid in de clubs. Matrix had nooit gedacht dat er toekomst in de samenwerking met Futurebound zat. “Nooit verwacht dat het tussen ons zou klikken. Ik heb productioneel veel van hem geleerd. Zijn producties zijn zeer dansvloergericht, terwijl ik een experimentele inslag heb. Dit blijkt de ideale combinatie te zijn. Dansvloergericht, maar met diepgang.” Het resultaat van de samenwerking is een sterk en breed georiënteerd studioalbum. Ze wisten zelfs Robert Owens over te halen om een vocale bijdrage aan het album te leveren. De legendarische track ‘Tears’ uit 1989 van Frankie Knuckles vormde daar de basis voor. “We hadden de vocalen van Robert uit ‘Tears’ in onze track ‘Family’ gebruikt. Dit klonk zo goed, dat we eigenlijk liever de originele vocalen van Robert wilden hebben. We hebben het nummer naar zijn manager gestuurd en een paar dagen later hing Robert aan de telefoon. Hij was zo onder de indruk van de track dat hij hem graag bij ons in de studio van nieuwe vocalen wilde voorzien.”

Top of the Pops

Het bewerken van soundtracks blijkt Matrix op het lijf geschreven. Na American Beauty werd onlangs ook de themesong van Knight Rider in een drum & bass-jasje gehesen. Daar houdt Matrix het voorlopig bij. “Ik wil niet steeds hetzelfde kunstje flikken. Uiteraard zou ik ooit graag een soundtrack voor een film zou willen maken, maar zover is het nog niet.” Dat zo’n klus snel zou kunnen komen lijkt Matrix niet te beseffen. Toch heeft hij al wel een indrukwekkende discografie, met remixen voor o.a. Annie Lennox, Robbie Williams en Toni Braxton. Hij heeft zich zelfs al eens moeten melden in de studio van het Engelse Top of the Pops, vanwege een uit de hand gelopen househit die hij maakte met Danny J. “We wilden eens wat anders maken dan drum & bass, dus besloten we met house te gaan experimenteren. De eerste de beste track die we uitbrachten onder de naam Goldtrixx bereikte de Engelse top-10. Fysiek waren we niet aanwezig tijdens de uitzending van Top of the Pops, één of andere acteur die we niet kenden trad voor ons op. Hij stond een beetje lomp te dansen achter een keyboard. We hebben ons rot gelachen. Vanaf dat moment rolden de aanvragen binnen.” Zijn houseproducties hebben zijn visie op muziek verruimd. Er is meer dan drum & bass en al die ervaringen probeert Jamie nu in zijn muziek te combineren. Ook tracht hij tijdloze muziek te maken. De meeste producers gaan tegenwoordig te geforceerd op zoek naar een hit. Iedereen kan met de juiste software muziek maken, alleen is het in veel gevallen niet tijdloos genoeg. Daar waak ik voor: mijn muziek moet over tien jaar nog up-to-date klinken.”

Maak kans op vrijkaarten en misschien en ga zaterdag los op een drum & bass-versie van de themesong van de The Night Rider. Over nostalgie gesproken!Eighties revival

Ook Matrix is besmet geraakt met de eighties revival die momenteel veel te horen is in nieuwe drum & bass-platen. “We hebben gebruikt gemaakt van de elektrische gitaar op ‘Universal Truth’ en ‘Skyscraper’”, legt hij uit. “Ook in onze versie van ‘Knight Rider’ zit natuurlijk een link naar de jaren tachtig.” Toch heeft Jamie zijn roots niet verloochend. In lijn met de oude Virus-sound heeft hij ‘Rat Pack’ geproduceerd. “De oude donkere techno-achtige drum & bass, waarmee Ed Rush & Optical eind jaren succesvol waren, is weer zeer populair. Om ook mijn fans van het eerste uur tegemoet te komen, heb ik ‘Rat Pack’ gemaakt.” Centraal op het album staan vocalen. Naast de bijdrage van Robert Owens zingt Louis Smith, die vorig jaar debuteerde als vocalist van Ed Rush & Optical, een nootje mee. Tevens prijkt op het album een nieuwe, vocale versie van de Matrix-versie van ‘American Beauty’. “Dat is meteen wel de laatste versie van dat nummer, want ik wil niet in herhaling vallen, benadrukt Matrix tot slot.

De cd-versie van Universal Truth komt op 9 april uit. Voorafgaand aan de cd-release komen er vier albumsamplers uit. Inmiddels liggen er al twee in de winkel.

Aanstaande zaterdag presenteert Matrix zijn nieuwe album in de LVC te Leiden. Wij hebben vrijkaarten liggen voor deze party. Stuur een e-mail naar Aart en misschien ga jij zaterdag wel los op onder meer een drum & bass-versie van de themesong van de The Night Rider. Over nostalgie gesproken!

Matrix & Futurebound

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws