Steve Bug

Partyscene Redactie | 22 februari 2007
interviews

          Mijn muziekverslaving gaat nooit meer over          
          Steve vindt niet alleen nieuwe muziekgenres uit, hij is ook de man achter diverse danspasjes          

Hij heeft met zijn label Pokerflat aan de wieg gestaan van de nu zo populaire minimal-sound. Volgens de Duitse dj, producer en labelmanager Steve Bug is er nog geen verval in het dancegenre gekomen: “Ik ben er zeker van dat minimal zich verder zal ontwikkelen.”

 

Tekst: Susanne Woning

Op 30 april komt ‘Fuse presents Steve Bug’ uit op Music Man. Kun je iets meer vertellen over jouw connectie met deze club?

Steve: “Ik hoorde mensen vaak enthousiast vertellen over de Fuse, maar was er tot een paar jaar geleden nog niet geweest. Wat me bij mijn eerste bezoek opviel, was dat er nog steeds frisse, goede techno geprogrammeerd wordt, wat bijzonder is voor een club die al zo lang bestaat. Sinds twee jaar ben ik Fuse-resident, wat inhoudt dat ik er zo’n vier keer per jaar een avond draai.”

Ben je tevreden over het album?

Steve: “Het was een grote eer om een mixalbum in deze sterke serie te mogen maken en ik ben erg blij met het resultaat. Ik stond wel onder tijdsdruk in verband met mijn Zuid-Amerikaanse tour en het is ook lastig om een mix te maken die op het moment van verschijnen nog actueel is. Met alle promotie er omheen ben je al snel drie maanden verder. Ik heb daarom veel tracks gebruikt die rond de releasedatum van dit album uitkomen. Naast minimal en tech house heb ik er bewust wat deephouse in verwerkt, omdat ik dat ook nog steeds erg graag draai.”

Naast het tech house/ minimal label Pokerflat en het deephouse label Dessous, heb je anderhalf jaar geleden je derde label ‘Audiomatique’ opgericht. Wat is de filosofie achter dit laatste label?

Steve: "In elk genre zijn momenten waarop een stap terug wordt gezet en wordt teruggekeken op de ontwikkelingen tot dan."Steve: “We zijn aan het bekijken welke richting we met de labels opgaan. Of eigenlijk: waar de artiesten de labels naartoe brengen, want de richting wordt uiteindelijk bepaald door de betrokken artiesten. Tanzmann en Vincenzo waren jarenlang de ‘bekende gezichten’ van Dessous en na hun vertrek werd deze plaats overgenomen door Phonique. Vincenzo is sinds kort terug in Berlijn en zal ook weer voor Dessous aan de slag gaan. Pokerflat is inmiddels een bekende naam en zal zich voorlopig blijven richten op de diepere minimal en tech house. Audiomatique is daarentegen nog in opbouw. Op dit moment is het vooral een sidelabel voor ‘functionele’ tracks waarvan we zeker weten dat ze het goed zullen doen op de dansvloer. De labels zijn wel alledrie gebaseerd op mijn muzieksmaak, zodat het soms moeilijk te bepalen is op welk label een release moet uitkomen.”

Heb je onlangs nog nieuw talent binnengehaald waarvan je veel verwacht?

Steve: “Op Dessous gaan we de eerste release uitbrengen van een dj uit Londen. Hij is daar betrokken bij de ‘Secret Sunday’-feesten: housefeesten op een mooie locatie met een geweldig zonterras, waar ik twee keer gedraaid heb. Het wordt een bijzondere track met ritmische loops en strakke ‘harmony’. Bijzonder voor Pokerflat zijn de komende releases van Aril Brikha en Josh Wink. Die laatste had ik al lange tijd tegoed van Wink, na een track die ik voor zijn label Ovum had geproduceerd. Verder brengen we remixen uit van Lazy Fat People en Ripperton binnen het nieuwe ‘The Viewers’-project van John Dahlbäck.”

Klinkt allemaal goed, maar is het tijdperk van de Pokerflat-minimal niet bijna voorbij?

Steve: “Ik ben er zeker van dat minimal zich verder zal ontwikkelen. In elk genre zijn momenten waarop een stap terug wordt gezet en wordt teruggekeken op de ontwikkelingen tot dan. Vervolgens zijn er altijd artiesten die, al dan niet met behulp van nieuwe technologie, twee stappen vooruit zetten en verder bouwen op de fundamenten van dat genre. Wel denk ik dat het einde in zicht is voor de minimal die gemaakt wordt met de ‘presets’ van de verschillende softwareprogramma’s.”

Welke technologische ontwikkelingen verwacht jij zelf in de komende jaren?

Steve: “Voor mijn dj-sets gebruik ik Final Scratch. Ik houd er niet van om met cd’s te werken. Dat voelt gewoon niet lekker. Ik koop veel releases nog op vinyl en zet het vervolgens zelf in Final Scratch. Ik blijf van mening dat het geluid dan beter is. Je ziet het alleen al aan de ‘waveform’ bij de opname. Die is bij cd’s statisch en afgevlakt. Bij vinyl heeft de waveform een extra dimensie en lijkt de muziek meer te leven. Ik denk dan ook dat vinyl voorlopig niet verdwijnt. Voor startende artiesten en slaapkamer-dj’s is het wel handig dat ze toegang hebben tot allerlei technische mogelijkheden en niet zoveel geld hoeven uit te geven aan vinyl en hardware.”

Steve Bug: "Gelukkig zie ik nog steeds veel oudgedienden en nieuwe talenten in de scene die er ook niet voor het geld staan, maar vanwege hun passie voor muziek"Welke software gebruik je bij de productie van je eigen tracks?

Steve: “Daarvoor gebruik ik Ableton en ik probeer momenteel combinaties van deze software met verschillende soorten hardware uit, om zo de beste sound te vinden. Uiteindelijk maakt het niet uit of je nou alleen met Traktor werkt, Ableton combineert met een Allen & Heath, of één van de vele andere opties kiest. Iedereen moet gewoon zelf beslissen welke apparatuur het beste werkt en of een nieuwe ontwikkeling daar iets aan zal toevoegen.”

Heb je nog interessante projecten of gigs in de planning voor 2007?

Steve: “Morgen vertrek ik naar Japan, waar ik vijf gigs heb. Ik vind het een geweldig land, met heerlijk eten en relaxte mensen die goed kunnen feesten. Daarna reis ik door naar Zuid-Afrika waar ik voor het eerst ga optreden (Global Breakthrough, red.). Ik heb veel goede dingen over de dancescene daar gehoord, dus ik heb er erg veel zin in.”

Welke platen zitten al een jaar vastgeroest in je (gedeeltelijk digitale) platenkoffer?

Steve: “Er zitten nu vooral veel onbekende platen in. De bekende tracks heb je soms zo vaak gehoord dat je er op den duur genoeg van krijgt. Ik kan zo snel even geen titels bedenken.”

Kun je dan wel titels bedenken die van invloed zijn op jouw muziek?

Steve: “De grootste invloed was natuurlijk het moment dat ik voor de allereerste keer house hoorde. Ik was diep onder de indruk: “Wow! Wie heeft deze fantastische muziek bedacht?” Ik wist dat ik hier iets mee moest gaan doen. Als ik dan toch een naam moet noemen, denk ik dat Carl Craig veel invloed heeft gehad. Zijn muziek blijft up to date en klinkt ‘fresh’, maar je hoort er ook altijd de roots van de dance in terug.”

Is muziek na al die jaren in de scene nog steeds je passie?

Steve: “Ik merk dat nieuwe artiesten en stromingen binnen de dance me nog steeds diep raken en ben nog altijd nieuwsgierig naar nieuwe releases. Ik zal nooit genoeg krijgen van de mooie momenten waarop het losgaat in clubs en het publiek naar ‘the next level’ wordt gebracht. En ik heb het ook als ik bij vrienden thuis naar lekkere muziek zit te luisteren en de hihats er met perfecte timing inkomen: “Whoohooo!!!”. Gelukkig zie ik nog steeds veel oudgedienden en nieuwe talenten in de scene die er ook niet voor het geld staan, maar vanwege hun passie voor muziek. Mijn muziekverslaving gaat in ieder geval nooit meer over, dus ik hoop dit werk nog heel lang te kunnen doen.”

 

‘Fuse presents Steve Bug’ ligt eind april in de winkel. 28 april draait de Duitse Pokerflat-eigenaar in de Amsterdamse 11.

L2P-recensie Pokerflat Compilation

L2P-recensie Bugnology 2

Pokerflat

Steve Bug @ MySpace

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws