Kerri Chandler vindt troost in muziek

Partyscene Redactie | 6 februari 2007
interviews

Amerikaanse house-dj uit diep dal geklommen

Al meer dan twintig jaar draait Kerri Chandler mee in de clubs. Het liefst met platen, maar de sympathieke New Yorker, die in dienst van Pioneer dj-equipement test, heeft zijn mening na een brute diefstal bijgesteld. “Als die nieuwe Pioneer cd-spelers uitkomen, ga ík zelfs overstag!”

 

Tekst: Evert Jan Hofland

Foto’s: Jos Kottmann

Ik kom uit een heel muzikale familie. Mijn opa was jazzmuzikant en mijn vader dj.Hoe ben je in de muziekwereld verzeild geraakt?

Kerri Chandler: “Ik kom uit een heel muzikale familie. Mijn opa was jazzmuzikant en mijn vader dj. Hij leerde mij om te gaan met twee draaitafels en vinyl. Ook muziek maken leerde ik al vroeg. Van jongs af aan heb ik pianoles gekregen. Klassiek weliswaar, maar als ik goed mijn best deed, mocht ik na de les even achter de Fender Rhodes of de Hammond. Daarmee heeft de pianolerares me destijds erg geholpen, aangezien ik tijdens mijn sets regelmatig gebruikmaak van keyboards.

Al op mijn zestiende draaide ik in een club en rond mijn achttiende ben ik mijn eigen label Madhouse begonnen.”

Kon je al meteen leven van je inkomsten uit je dj-gigs en platenverkopen?

Kerri Chandler: “Tot de jaren negentig had ik een baan als technicus en in het weekend draaide ik in de clubs. Ik draaide al wel veel house, maar de muziek die ik produceerde was voornamelijk hiphop. Ik had een soort residentie in een club, genaamd club Amerika, en daar werkte een vriend van mij. Hij heeft me er toe aangezet om house te produceren.”

Welk moment uit die tijd zal je altijd bijblijven en is nu nog van invloed op je carrière?  

Kerri Chandler: “Een traumatische ervaring. Ik had een vriendin met wie ik zou gaan trouwen. Anderhalve week voor de trouwdatum was ze jarig. Ze vroeg of ik die nacht bij haar wilde blijven. Dat ging niet, want ik moest draaien in club Amerika. Die nacht is ze verkracht en vermoord door haar ex-vriend. Hij kon het niet kon hebben dat wij gingen trouwen.

Om deze gebeurtenis te verwerken, heb ik me rigoureus van de buitenwereld afgesloten en ben ik als een gek gaan produceren. Deze vrouw steunde mij altijd door dik en dun en gaf me zelfs mijn eerste keyboard. Die moord heeft me doen laten beseffen dat ik mijn droom moet volgen en muziek moet gaan maken. Als ik dat niet had gedaan, zou het voelen alsof ik haar heb bedrogen. Je hoort in mijn eerste producties ook naar voren komen hoe ik me in die tijd voelde. Overigens is het zo dat alles wat ik produceer, iets betekent - elke titel, elke sample en elke baslijn staat ergens voor.”

Ook nu produceer je op die manier platen?

Kerri Chandler: “Ja! Als ik de studio induik en iets produceer, dan doe ik dat met mijn gevoel. Als ik vrolijk ben, zal er een vrolijke plaat uitkomen. Voel ik me rot, dan hoor je dat terug in de lyrics. Ik zal je een grappig verhaal vertellen over het nummer ‘Bar A Thym’. Bar A Thym is een kleine club in Frankrijk, waar ik samen met Dennis Ferrer moest draaien. Tijdens het optreden van Dennis zag ik een koebel en een drumstokje liggen. Daar ben ik spontaan op gaan tengelen, dwars door de set van Dennis heen. Het publiek vond dat fantastisch. Dennis dacht tijdens mijn set: ‘ik zal die Kerri eens even terugpakken.’ Dat deed hij door met datzelfde drumstokje op een verlichte glasplaat aan het plafond te slaan. Dat klonk echt super grappig en het publiek vond het geweldig. Totdat hij iets te hard sloeg en het lampje ontplofte. Daar komt Dennis zijn track ‘a Drumstick and a light fixture’ dus vandaan. In de track ‘Bar A Thym’ heb ik het gevoel van die avond gestopt. Het stukje waarin het even heel rustig is, waarna de krachtige beats binnen komen rollen, is het moment dat het licht ontploft.”

Als ik de studio induik en iets produceer, dan doe ik dat met mijn gevoel.Wat kunnen we in de toekomst van je verwachten?

Kerri Chandler: “Ik blijf gewoon veel housemuziek produceren en ik vind het leuk om vaak te draaien. Op het moment ben ik ook bezig met een albumproject dat ik Deep Blue noem. Het wordt een jazzy en funky album, waarop ik bijna alle instrumenten zelf inspeel, behalve de blazers. Daar nodig ik andere muzikanten voor uit. Zeven nummers zijn inmiddels afgerond, en ik hoop dat het album begin 2007 in de winkels ligt. Verder produceer ik veel met Dennis Ferrer. We voelen elkaar perfect aan.”

Wat doe je naast produceren en draaien?

Kerri Chandler: “Dan werk ik voor Pioneer, en help ik het bedrijf met de ontwikkeling van nieuwe dj-apparatuur. Ik kan je alvast verklappen dat de nieuwe dj cd-spelers echt uniek zijn. Ik mag je er nog niets over vertellen, anders verkopen ze de oude spelers niet meer. Maar als die nieuwe spelers uitkomen, ga ik zelfs overstag en ga ik Finalscratch combineren met cd’s in plaats van vinyl. Begrijp me niet verkeerd: het liefst draai ik met platen, maar nadat er in Japan tijdens een twaalf uur durende set vijfhonderd platen zijn gestolen, ben ik overgestapt op Finalscratch, gestuurd op platenspelers. De cd-spelers van nu voel ik niet goed aan, maar die nieuwe Pioneers wel.”

Het nieuwe mixalbum van Kerri Chandler, Coast to Coast, ligt nu in de winkel. Een recensie van de cd verschijnt binnenkort op Love2Party.

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws