Rotterdam Electronic Music City: Benny Rodrigues

Partyscene Redactie | 3 november 2006
interviews

Vroeger was alles beter

Als je van piemeltjeshouse en urban houdt, zit je wel goed in RotterdamHet tweede weekend van november staat Rotterdam, zowel ’s avonds als overdag, drie dagen lang in het teken van elektronische muziek. Natuurlijk worden vele internationale artiesten naar de Maasstad gehaald, maar waar het tijdens deze testeditie van REMF vooral om gaat, zijn de dj’s en producers van eigen bodem. In deze serie enkele Rotterdamse dance-coryfeeën aan het woord. Dit keer Benny Rodrigues die ook het voordeel van een urbantempel inziet: "Daarmee houd je wel de kids van de straat."

Wat is voor jou de typische sound van Rotterdam? Zijn er naast gabber nog andere dance-stromingen die een typerende Rotterdamse sound hebben?

Benny: “Ik vind dat Michel de Hey met zijn EC Records een grote stempel op mijn persoonlijke perceptie van de Rotterdamse sound heeft gedrukt: Lichtelijk door Detroit beïnvloede tech-house, gemaakt door artiesten als Secret Cinema, Biological, Gerd-Jan Bijl, Chord Symbols. Ook de technoreleases van artiesten als Speedy J en Joris Voorn hebben de stad een gezicht gegeven. Verder belangrijk voor Rotterdam: de Clone-artiesten (ook Den Haag) en de Triple Vison-guys met hun drum & bass.”

 

Wat is volgens jou de mooiste plaat ooit door een Rotterdammer geproduceerd?

Benny: “Niet de mooiste plaat, maar wel degene waar ik een groot Rotterdamse gevoel bij krijg: ‘Poing’ van The Rotterdam Termination Source. Oh, en niet te vergeten ‘Pullover’ van Speedy J. Rotterdam is helemaal geen mooie stad, maar een rauwe stad. Dat hoor je goed terug in deze producties.”

Wat vind je van het huidige clubbeleid in Rotterdam?

Benny: “Als je van ‘piemeltjeshouse’ en urban houdt, zit je goed in Rotterdam. Verder is er sprake van teveel van hetzelfde, met verschillende organisaties in dezelfde club's met dezelfde dj’s (waaronder ikzelf, haha), maar wel onder een zogenaamd verschillend concept. Er zijn te weinig organisaties die zich aan andere muziekstromingen wagen dan urban en cheesy house. Er zijn weinig tot geen avonden die zich richten op diepere elektronische muziek. Dat kan bijvoorbeeld techno zijn, maar ook drum & bass. Vind dat een stad als Rotterdam genoeg te bieden moet hebben voor liefhebbers van de geliktere feesten, maar ook voor de muzikalere liefhebbers. Voor die laatste groep zijn er vrij weinig uitgaansmogelijkheden. Alles draait in het leven om balans en die is momenteel in deze stad erg ver te zoeken. Daarom hulde aan organisaties als Sound Architecture, die er het beste van probeert te maken. Ook al is daarmee niet het grote geld te verdienen.”

 

Met name de Future-avonden zijn voor mij als muziekliefhebber en later als dj/producer erg invloedrijk geweestKan Nighttown na de heropening, met dank aan een grote bierbrouwer, ooit de dance-tempel van weleer worden?

Benny: “Dat hangt af van het functioneren van het management. Er moet een team komen dat wat kan creëren in deze stad. Het is een pluspunt om een grote partij als partner te hebben, zodat er financiële mogelijkheden zijn om de club draaiende te houden. Time will tell.”

 

Ben je als artiest gezegend met de muzieksmaak van het Rotterdamse publiek?

Benny: “Moeilijke vraag, daar ik van mening ben dat er niet echt een Rotterdams publiek is, maar eerder een doelgroep per feest. Wel wordt het in Rotjeknor, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Amsterdam, op prijs gesteld dat het gaspedaal ingedrukt wordt. Daar voel ik me wel prettig bij. Verder merk ik dat urban en gelikte house steeds groter en invloedrijker worden in de stad. Dat baart mij als muziekliefhebber en dj die zichzelf niet telkens wil herhalen, grote zorgen.”

 

Welke reeds gesloten Rotterdamse club/disco mis je het meest?

Benny: “Nighttown, voor honderd procent! Daar liggen mijn roots. Met name de Future-avonden zijn voor mij als muziekliefhebber en later als dj/producer erg invloedrijk geweest. Verder de oude Now & Wow, waar ik ook mooie tijden heb beleefd. Eigenlijk ben ik een zwartkijker: Heb het vaak over ‘vroeger was alles beter’.”

 

Stelling: In het buitenland zeg ik meestal dat ik Amsterdammer ben, omdat ze anders geen idee hebben waar ik vandaan kom.

Benny: “Ik maak meestal het grapje dat Nederland de hoofdstad is van Amsterdam, en dan trappen ze er nog in ook. Nee, ik ben trots op het feit dat ik uit Rotterdam kom en iedereen mag dat weten!”

 

De gemeente Rotterdam wil vijftien miljoen uittrekken voor een urbantempel. Vind je dat een goed voornemen?

Benny: “Urban, vooral de straatcultuur, vindt zijn weg vanzelf wel. Daarbij wordt er tijdens vele Rotterdamse feesten al genoeg aandacht besteed aan de zogenaamde urban-jongeren. Dus Gemeente Rotterdam: besteedt het geld liever aan een goed poppodium dat eindelijk kan concurreren met bijvoorbeeld De Melkweg. Of stop het geld in andere projecten waar onze samenleving momenteel meer baat bij heeft. Aan de andere kant houd zoiets wel de kids van de straat. Daarom is er ook wel wat voor te zeggen. Moeilijk vraagstuk dus.”

 

Wie is veruit het meest belangrijk geweest voor Rotterdam als stad der elektronische muziek?

Benny: “Paul Elstak/Mid-Town en het hele gevolg, Speedy J, Ronald Molendijk, Michel de Hey, Ted Langebach (voor het feit dat ze zoveel Rotterdammers, zowel artiesten als feestgangers, hebben bewogen en geïnspireerd), Serge Clone en Joachim Soundarchitecture (voor het ‘ondergrondse’ karakter dat ze de stad hebben gegeven). Verder Joris Voorn, die er op dit moment voor zorgt dat Rotterdam in het geheugen van de technoliefhebbers wereldwijd gegrift staat. En last but no least Marko alias dj Dreazz, vanwege zijn drum & bass-feesten en drum & bass-releases die hij aanbiedt in de Triple Vision-winkel.”

 

Wie wordt de nieuwe Rotterdamse danceheld?

Benny: “Na Joris heb ik ‘m helaas nog niet zien rondlopen.”

 

Rotterdammers staan bekend als een zeer kritisch publiek. Zijn ze soms te kritisch of is dat juist een goede eigenschap?

Benny: “Wie ben ik om te zeggen dat mensen te kritsich zijn?”

REMF presents Now & Wow @ Maassilo, zaterdag 11 november

Artists: Secret Cinema vs Tok Tok live, Benny Rodrigues, Stacey Pullen, Monica Electronica, Starski & Tonic, Richelle Soigni.

Lees ook de antwoorden van Ronald Molendijk, Joris Voorn en Joachim Marijnen

Benny Rodrigues

REMF

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws