Rotterdam Electronic Music City: Joachim Marijnen

Partyscene Redactie | 29 oktober 2006
interviews

Als je het in Rotterdam kan, dan kun je het overal

Na een persstop, met gepaste maatregelen, is de mondige Joachim terug van weg geweest!Het tweede weekend van november staat Rotterdam, zowel ’s avonds als overdag, drie dagen lang in het teken van elektronische muziek. Natuurlijk worden vele internationale artiesten naar de Maasstad gehaald, maar waar het tijdens deze testeditie van REMF vooral om gaat, zijn de dj’s en producers van eigen bodem. In deze serie enkele Rotterdamse dance-coryfeeën aan het woord. Te beginnen met REMF-inspirator Joachim Marijnen. “als je iedere week hetzelfde trucje uithaalt, word je daar in de Maasstad keihard op afgerekend.”

 

Wat is voor jou de typische sound van Rotterdam? Zijn er naast gabber nog andere dance-stromingen die een typerende Rotterdamse sound hebben?

Joachim: “Techno en house hebben een typische Rotterdamse sound. Zo had je vroeger de Amsterdamse, de Belgische en de Rotterdamse sound. De Rotterdamse sound was altijd iets stoerder, strakker en steviger. Zo waren wij meer van de tech-house en techno, terwijl in Amsterdam een meer soulfull en housy geluid populair was.”

Wat is volgens jou de mooiste plaat ooit door een Rotterdammer geproduceerd?
Joachim: Dat zijn er een hoop, maar ik noem er vier die nu in me opkomen: Timeless Altitude van Secret Cinema, Pepper van Speedy J, Digital Fingerprint van Biological en natuurlijk Poing van The Rotterdam Termination Source.”

Wat vind je van het huidige clubbeleid in Rotterdam?

Joachim: “Qua beleid hebben we niets te klagen, al kan in sommige gevallen een wat uitdagendere programmering geen kwaad. Alleen vind ik wel dat de clubs zich wat meer moeten differentiëren van elkaar. Ook moet er snel een nieuw goed poppodium komen voor de middelgrote acts.”

Kan Nighttown na de heropening, met dank aan een grote bierbrouwer, ooit de dance-tempel van weleer worden?  

Joachim: “Natuurlijk kan dat, maar alleen als er een ander beleid wordt gevoerd. Daarom moeten de voorgaande beleidsbepalers van Nighttown plaatsmaken voor een fris team van mensen met visie en kennis op het vlak van promotie en programmering.”


De voorgaande beleidsbepalers van Nighttown moeten plaatsmaken voor een fris team van mensen met visie en kennis op het vlak van promotie en programmeringBen je als artiest gezegend met de muzieksmaak van het Rotterdamse publiek?  

Joachim: “Het hangt er vanaf waar je draait en voor wie. De Rotterdammer is over het algemeen erg kritisch, dus je weet dat je je best moet doen. Als je iedere week hetzelfde trucje uithaalt, word je daar in de Maasstad keihard op afgerekend. Dit houdt in dat je voortdurend wordt uitgedaagd om het Rotterdamse publiek te verbazen.”


Welke reeds gesloten Rotterdamse club/disco mis je het meest?

Joachim: “Zonder twijfel Parkzicht, vanwege de sfeer en het familiegevoel. Imperium, omdat je nooit wist wat te verwachten. De Energiehal, omdat je dan ongegeneerd kon hakken en kaken kon trekken, zonder dat iemand er last van had. Ook mis ik de SOLO, voor de leukste afterparty’s van Rotterdam. Wat een toptent was dat! En natuurlijk Nighttown in de goede tijd.”

Stelling: In het buitenland zeg ik meestal dat ik Amsterdammer ben, omdat ze anders geen idee hebben waar ik vandaan kom.

Joachim: “Rot op! Ik kom gewoon uit Rotterdam: the biggest commercial seaport of Europe, Electric City, home of REMF and the International Film Festival. Toegeven: ik ben in het Belgische Duffel geboren, maar dat kent écht niemand in het buitenland.”


De gemeente Rotterdam wil vijftien miljoen uittrekken voor een urbantempel. Vind je dat een goed voornemen?

Joachim: “Nog meer urban? Het is een belangrijke stroming, maar vijftien miljoen euro terwijl er in de begroting van 2008 en 2009 maar twee miljoen euro beschikbaar is voorRotterdam Jongerenstad, gaat mij te ver. Zeker gezien het feit dat we in een stad leven die niet eens een fatsoenlijk poppodium heeft of een inhoudelijk verzamelgebouw voor elektronische muziek en dance, waar in mijn ogen ook urban en hiphop onder vallen.

Dit plan moet terug naar de tekentafel. Ik denk dat er meer geld moet worden gestopt in het stimuleren en aanvoeren van toerisme door uitbreiding van Rotterdam Airport. Ook in het realiseren van gratis openbaar vervoer en een beter nachtnet.”


Wie is veruit het meest belangrijk geweest voor Rotterdam als stad der elektronische muziek?

Joachim: “Noem ze maar op: Jochem Paap, Gert Jan Bijl, Lucien Foort, Paul Elstak, Jeroen Verheij, Michel de Hey, Dj Rob, Maurits Paardekoper, Lukas Simonis en David Spaans.”

Wie wordt de nieuwe Rotterdamse danceheld? 
Joachim: “Jeng Do!”


Rotterdammers staan bekend als een zeer kritisch publiek. Zijn ze soms te kritisch of is dat juist een goede eigenschap? 

REMF Kick-off in Off_CorsoJoachim: “Kritisch zijn is een goede eigenschap. Zolang je maar niet met een afwachtende houding aan de zijkant van een dansvloer in een club staat toe te kijken en de betreffende dj probeert te betrappen op mixfoutjes. Ik vind dat je een positieve instelling moet hebben als je uitgaat. Trouwens, als je kijkt naar de avonden die in Rotterdam het beste lopen en de muziek die daar gedraaid wordt, is de Rotterdammer helemaal niet zo kritisch. Ik weet één ding wel: Als je het in Rotterdam kan, dan kun je het overal.”

Joachim's Sound Architecture organiseert, in samenwerking met Cocoon, op donderdag 9 november de REMF kick-off in Off_Corso
Main Hall: Ricardo Villalobos, Extrawelt live, Michel de Hey, Alden Tyrell vs Dexter. Lounge: Loud E, GERD, Eric Denz Da Denz. Visuals: Reach Visuals, Nog Harder and Eyesupply

Sound Architecture

REMF

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws