ADE Artist debate onder leiding van Pete Tong

Partyscene Redactie | 22 oktober 2006
interviews

iTunes vermoordt de dance

Armin van Buuren, Paul van Dyk, Nick Warren en DJ Pierre discussieren over het wel en wee van de dance

Tijdens de drukbezochte paneldiscussie op vrijdag in het Felix Meritis huis werd ontzettend veel besproken. Wij hebben de meest opvallende uitspraken van deelnemers Paul van Dyk, Joost van Bellen, Nick Warren, Armin van Buuren, DJ Pierre en gespreksleider Pete Tong op een rijtje gezet. Benni Benassi kwam, vanwege zijn gebrekkige Engels, slechts één keer aan het woord.

 

Tekst: Jeroen Veenstra

Foto’s: Marcel

Pete Tong leidt de discussieIs een platenmaatschappij belangrijk voor een artiest? 

Paul van Dyk: “Ik denk dat een publisher nog belangrijker is voor een artiest. Die staat toch dichterbij de artiest en loodst hem binnen bij de goede maatschappijen. Zo is het met mij gegaan.”

Armin van Buuren: “Jonge producers hebben nog geen maatschappij nodig. Die kunnen gebruik maken van Myspace en de andere mogelijkheden van internet om hun muziek onder de aandacht te brengen. Maar als zo'n producer op een gegeven moment groter wil worden, moet hij een team om zich heen verzamelen. Dat heb ik ook gedaan, en daaruit is mijn bedrijf Armada ontstaan. Ik vind het wel jammer dat veel talentvolle producers die daardoor ook dj-boekingen krijgen aangeboden, stoppen met produceren.”

Nick Warren: “Vroeger kreeg je als artiest een voorschot. Daar kon je van leven, een studio bouwen en heel de dag muziek maken. Toen waren maatschappijen heel belangrijk. Jonge opkomende producers kunnen zich het nu niet meer veroorloven om alleen maar aan muziek te werken. Ze hebben allemaal een bijbaantje.”

Door al het downloaden ken ik de namen van de nummers en artiesten niet meerDJ Pierre: “Ik denk dat een artiest eerst op lokale schaal populair moet worden. Want als je dan naar een maatschappij stapt, geloven ze in je en hebben ze vertrouwen. Bovendien hebben platenlabels A&R managers in dienst en zij kunnen je platen pluggen.”

Benny Benassi: “In Italië is de clubscene niet zo groot. Ik had dus een platenmaatschappij nodig om mijn eerste platen in de rest van Europa bekend te maken. Ik heb veel baat bij mijn platenmaatschappij gehad.”

De meningen over de rol van het internet, waaronder het downloaden van muziek, binnen de dancescene:

Pete Tong: “Er is geen muziekgenre zo rigoureus veranderd door de opkomst van het internet als elektronische muziek.”

DJ Pierre: “Door al het downloaden ken ik de namen van de nummers en artiesten niet meer. Ik weet alleen dat het nummer dat ik download vet is. Het visuele aspect, zoals hoezen, lijkt niet meer zo belangrijk te zijn. Dat vind ik jammer.”

Het is soms net het wildenwesten, waarin dj’s als cowboys in een soort rodeo zoveel mogelijk muziek vangenJoost van Bellen: “Op Myspace kan je heel goed een identiteit uitdragen hoor.”

Armin van Buuren: “Ik vind het jammer dat ik niet meer zo vaak naar platenwinkels ga. Er gaat zo een hele cultuur verloren: vrienden ontmoeten in de platenzaak en samen nieuwe muziek beluisteren. Nieuwe dj's draaien platen die ik nog niet eens heb, omdat ze die illegaal uit internetradioprogramma’s hebben geknipt. Ik vind dat een beetje vals spelen, maar aan andere kant blijf je daardoor scherp.”

Joost van Bellen: “Ik krijg via het internet ontzettend veel illegale tracks toegestuurd door bevriende dj's en artiesten. Als ik die nummers niet draai, ben ik de helft minder goed. Het is soms net het wildenwesten, waarin dj’s als cowboys in een soort rodeo zoveel mogelijk muziek vangen.”

Nick Warren: “Ik denk dat iTunes de dance vermoordt. Mensen zijn nu gewend 99 cent voor een track te betalen, 99 cent! Daar kan een artiest toch geen nummer voor maken?”

Armin van Buuren: “De opbrengsten van Beatport zijn het grootste deel van de inkomsten voor mijn label Armada. Internet heeft de dance ook wereldwijd bekend gemaakt. Ik krijg nu zelfs reacties uit Kazachstan.”

Pete Tong: “Van Borat zeker?”

Paul van Dyk en Armin van Buuren zijn het niet altijd met elkaar eensDe standpunten over het gebruik van dance in reclame en de filmwereld:

DJ Pierre: “Ik heb muziek voor films geproduceerd. Dat is interessant en het verbreedt je horizon.”

Paul van Dyk: “Als het een reclame betreft, moet ik me wel met het product kunnen identificeren. Ik zie mezelf niet in een haarspraycommercial opdraven. Maar ik heb bijvoorbeeld iets voor Motorola gedaan, want de telefoongigant wilde jongeren aanspreken. Dat sloot aan bij mijn bezigheden. Daarnaast zet ik me ook in voor goede doelen als Dance4Life.”

Armin van Buuren: “Als ik word gevraagd om me in te zetten voor een goed doel, dan doe ik natuurlijk mee. Als artiest weet je donders goed in welke situatie de wereld zich bevindt. Zo draai je de ene dag in Beiroet en de andere dag in Tel Aviv dezelfde platen, en het publiek gaat op beide feesten even los, alsof er niets aan de hand is. Wel bizar eigenlijk.”

Ik denk dat iTunes de dance vermoordt. Mensen zijn nu gewend 99 cent voor een track te betalen, 99 cent! Daar kan een artiest toch geen nummer voor maken?Hoe kunnen jonge artiesten doorbreken?

Joost van Bellen: “Je kunt bijvoorbeeld een eigen clubavond beginnen en op die manier een publiek aan je binden en iets creëren rondom je persoontje. Zo heb ik het ook gedaan.”

Armin van Buuren: “Je moet ervoor zorgen dat je platen bekend worden. En je moet jezelf onderscheiden. Doe eens wat anders dan de huidige toonaangevende namen.”

De toekomst van de dance en de huidige muziektrend:

Dj Pierre: “Misschien is het handig als dj's meer op de voorgrond gaan treden. Op die manier kunnen mensen zich gemakkelijk identificeren met dj's en producers. Nu zijn producers vaak alleen een mysterieuze naam en kent men het gezicht er niet bij.”

Paul van Dyk: “Mensen hoeven niet zoveel van mij te weten hoor. En ik volg geen trends. Zo ben ik niet kapot van die clickclack-muziek uit Berlijn, want er gebeurt zo weinig.”

ADE Paneldiscussie 1

ADE Paneldiscussie 2

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws