Cyantific

Partyscene Redactie | 1 januari 2005
interviews

We hebben nog een lange weg te gaan


Tien jaar na het begin van een drum & bass-tijdperk is het stil rondom dit genre. Wekelijkse clubavonden zijn verdwenen en de freaks zijn veroordeeld tot sporadische feesten van Major League, PRSPCT en Subtronics. Drum & bass is teruggekeerd in de underground, waar een comeback wordt voorbereid. Labels als Hospital en Soul:R borduren voort op het werk van 'founding fathers' als Roni Size, Grooverider en LTJ Bukem. Vooral Hospital Records lanceert het ene na het andere talent. Na albums van Nu:tone en High Contrast bewijzen de mannen van Cyantific met hun debuutalbum Ghetto Blaster dat drum & bass weer springlevend is.

Tekst: Aart Gaasbeek

Achter Cyantific schuilt een jong duo bestaande uit Jon Stanley en Matthew Whitehead. De muziek is de twee Londenaren met de paplepel ingegoten. Jon: "Ik heb de opkomst van drum & bass van dichtbij meegemaakt. In de jaren '90 werd nieuwe muziek alleen op piratenzenders gedraaid. Breakbeat, 2-step en drum & bass hebben hun bestaan aan de radio te danken. Dozen met tapes heb ik nog met sets van toen nog onbekende dj's als Fabio en Grooverider. Ik stortte me volledig op de opbloeiende ravescene. Toen was het al duidelijk dat mijn toekomst in deze muziek lag."

En zo geschiedde. Jon kocht platen, richtte een studio in en de lange weg naar de top begon. Jon: "Op de middelbare school experimenteerde ik al veel met muziek. Matt speelde in metalbands en had destijds zelfs nog nooit van drum & bass gehoord. Ik liet hem wat eerste probeersels horen en hij was meteen verkocht. Vanaf dat moment zijn we samen de studio ingedoken."
Toch duurde het lang voordat de eerste producties van de heren het levenslicht zagen. Jon: "We hebben vier jaar lang in de studio gezeten, voordat we overtuigd waren van onszelf. We hadden toen een track af genaamd 'Timescape' en hebben die naar een aantal vooraanstaande producers gestuurd. John B was de eerste die reageerde en vanaf dat moment is het balletje gaan rollen." Niet veel later kwam Cyantific in aanraking met Hospital. Jon: "Ik draaide een keer voor High Contrast en zette een eigen productie op. Hij was zo gecharmeerd van die track dat ik hem een kopietje heb gegeven. Dit is toen naar Hospital gegaan en al snel hing Tony Colham van London Elektricity aan de lijn of we het label wilden versterken."


De samenwerking met Hospital resulteert in het sterke debuutalbum Ghetto Blaster. Het album herbergt een mix van verschillende stijlen, maar met een centraal thema: drum & bass. Jon: "Ghetto Blaster is het resultaat van jarenlang produceren. Ik treed veel op als dj, dus heb ik me gericht op de tracks die het goed doen tijdens mijn sets."
Jon en Matt zijn muzikaal breed georienteerd. Dit komt de diversiteit op het album ten goede. Jon: "Producers als Johnny L, Ed Rush, Optical, Krust en Die zijn inspiratiebronnen voor onze muziek. We proberen daar andere elementen aan toe te voegen. Zo heeft dit album een sterke link naar disco, electro en techno." Ook het vocale aspect wordt niet overgeslagen. Ze hebben Diane Charlemagne (bekend van het legendarische Timeless album van Goldie) weten te strikken voor het nummer 'Don't Follow'. Jon: "Het was een eer met een begenadigd zangeres als Diane te kunnen werken. Ze kan een track echt een impuls geven. We hebben 'Don't Follow' eerst als 12" uitgebracht, en die sloeg in als een bom."

Met Hospital als 'werkgever' zijn de heren met de neus in de boter gevallen. Jon: "We zijn zeer trots op het feit om deel uit te mogen maken van een gerenommeerd label als Hospital. Iedere release is van zeer hoge kwaliteit en zij weten zowel nationaal als internationaal een groot publiek te bereiken. Producers als High Contrast en Nu:tone hebben zich in no-time weten te scharen onder de gevestigde orde. Wij hopen dezelfde weg te bewandelen."
Het debuutalbum ligt nog maar net in de winkel en er wordt al gewerkt aan een tweede lp voor Hospital. Jon: "We willen het volgende album rondom een thema produceren. Ghetto Blaster is een diverse partyplaat. In het nieuwe album moet meer lijn zitten."


Drum & bass is internationaal bezig aan een opmars die in Londen enkele jaren geleden al is ingezet. De goede signalen zijn echter nog geen reden voor euforie. Jon: "We hebben nog een lange weg te gaan om van drum & bass weer een internationaal gerespecteerd genre te maken. Het is heel goed voor de scene dat er veel nieuwe talenten zijn. Onder andere Logistics, Subfocus en Chase & Status zijn echt mensen om in de gaten te houden. Ook internationaal breken steeds meer goede producers door. Het is gelukkig niet meer alleen voorbehouden aan Engeland. Nederlandse producers als Martyn en Black Sun Empire zijn daar een goed voorbeeld van. Zo krijgt de muziek gelukkig internationaal ook meer draagvlak."

De clubavond van Hospital Records genaamd Hospitality komt naar Nederland. Op zaterdag 13 mei wordt het tienjarige bestaan van dit label gevierd in 11, Amsterdam (met London Elektricity & Logistics) in samenwerking met Subtronics. Op vrijdag 23 juni kun je Cyantific samen met Matrix bewonderen in Club Rotterdam.

Hospital Records

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws