Fohns, drilboren en Mickey Mouse Motherfuckers
|
Het duo Drillem won vorig jaar de Grote Prijs van Nederland in de categorie dance. De Rotterdamse zangeres Arjo Klingens (La Kidda) en de Amsterdammer Jan Willem van den Ban (Jillem) leerden elkaar kennen toen Jan Willem (Jillem) meedeed aan remix-wedstrijd van La Kidda. Samen gingen ze verder als Drillem en maken bijvoorbeeld gebruik van een fohn en drilboor in hun muziek. Jillem is van huis uit grafisch vormgever, zodat er bij Drillem ook veel aandacht voor het visuele aspect is.
Tekst: JRN
Dat aspect wilden ze ook in hun debuutalbum Fillem vatten. Zodoende is er uiteindelijk een DVD verschenen. Op de DVD kan door de angle worden gekozen uit de elektronische versie van een nummer (beatems) of de akoestische versie (rockems). Love2party sprak met Arjo Klingens over deze opmerkelijke release.
L2P: Eerst waren er enkel plannen voor een cd, uiteindelijk is er een DVD verschenen. Hoe is dat zo gekomen?
Arjo: "Het stond van begin af aan vast dat onze eerste release een DVD moest zijn, als de mogelijkheden er zouden zijn. Drillem heeft vanaf het begin met visuals gewerkt. Beeld en geluid zijn bij ons met elkaar verbonden."
L2P: Dus als de cd eerder was uitgekomen, was het niet zo'n volledig pakket geweest?
Arjo: "Ja. Misschien was er zelfs helemaal geen CD gekomen, maar alleen vinylreleases en downloads. Ik vind een traditionele studioalbum voor een act als Drillem achterhaald, en niet echt meer relevant. Ik weet dat pers een aanleiding nodig heeft om over ons te schrijven, maar volgens mij kan het publiek dit soort releasemomenten veel minder schelen."
Het debuutalbum Fillem is nu verkrijgbaar
|
L2P: Wiens idee waren de rockems. Kwam daar toch jouw bandjesverleden bovendrijven?
Arjo: "Dat was mijn idee. Zowel Jan-Willem als ik hebben trouwens een bandjesverleden. Dus dat maakte het mogelijk om tot zo'n idee te komen. Ik weet niet precies hoe ik erop kwam, het was gewoon 'een plus een is twee'. We hadden via De Grote Prijs studiotijd gewonnen in Wisseloord, maar wisten echt niet wat we ermee moesten doen. Drillem's muziek wordt voornamelijk thuis geproduceerd, we hebben daar geen grote studio's voor nodig."
L2P: Hoeveel fohns en drilboren zijn er al doorheen gegaan?
Arjo: "Als deze fohn het begeeft, ben ik mooi zuur. Ik had hem al erg lang, het is een echte kappersfohn, maar hij lijkt ook precies op de Drillem-fohn. Thuis fohn ik mijn haar allang niet meer - ik vergeet steeds een nieuwe voor in huis te kopen. Qua boren, dat stelt niet zoveel voor. We hopen snel een sponsor te vinden die ons wat interessante tools kan leveren, want het blijft toch wel een flinke investering, naast ons gewone instrumentarium en software. Maar wel erg leuk om te gebruiken."
L2P: Drillem doet veel met visuals, blijft drillem ook overeind zonder visuals?
Arjo: "Tja. Dat zal de toekomst uitwijzen, want als wij deze zomer overdag op een festival staan, dan is er natuurlijk geen visual te zien. We hebben overigens al eerder zonder visuals opgetreden. Dat is anders, maar het kan wel. Ik denk zeker met de uitbreiding van de set met onze rockems dat Drillem erg goed overeind blijft. Het blijft immers muziek. Daar kan je naar luisteren, maar ook op dansen."
Fillem for dummies
|
L2P: Wanneer spelen jullie weer in Rotterdam. Dat is toch jullie thuisbasis?
Arjo: "We hebben in december nog in Rotterdam gespeeld, op het Numoonfest. Ik denk dat ons volgende optreden in het kader van Drillem + the Hey Mickey Mouse Motherfuckers zal zijn. Een tour samen met de Rotterdamse band the Riplets en DJ Lady Aida. We gaan samen een vette set in elkaar draaien, met elkaar componeren en spelen. Dit alles is vanaf april in het hele land te zien. Zie ook
Driplets."
L2P: Hoe hebben jullie samengewerkt? Samen in de studio of via mail?
Arjo: "Beide, maar de meeste uren hebben we toch wel afzonderlijk van elkaar gewerkt. We werken dan inderdaad via het internet: niet alleen via e-mail, maar ook via chat en niet te vergeten via Dropload.com. Gewoon, je geluidsbestanden opladen naar elkaar, en daar in je eigen studiootje weer mee verder gaan. Overigens is het niet helemaal zo dat Jan-Willem alleen maar verantwoordelijk is voor de muziek, en ik alleen voor de zang, zoals vaak wordt gedacht. Dit meiske kan ook een beetje muziek produceren, Jan-Willem is zeker wel de leverancier van onze basistracks en ideeen, en daarmee de grootste richtinggever aan onze Drillemsound."
Albumpresentatie @ 11
Drillem