London Elektricity's Tony Colman

Partyscene Redactie | 1 januari 2005
interviews

Ik ben niet geinteresseerd in verkoopcijfers



Tony Colman

Op 9 september gaf de live drum 'n bass band London Elektricity een optreden in de Panama op het b-oost festival. Een energiek optreden dat in het teken stond van het nieuwe album 'Power Ballads'. Tijdens het optreden werd het oude en het nieuwe werk van London Elektricity ten gehore gebracht. Dit alles verpakt in een show waar menig (d&b) band jaloers op kan zijn. Na het optreden spraken wij met een vermoeide maar gepassioneerde Tony Colman, Hospital baas en initiator van London Elektricity. Een interview over het nieuwe album, live drum 'n bass, vinyl, zijn Hospital label en kwaliteitsmuziek.

Tekst: Aart Gaasbeek


Geinspireerd door het legendarische album 'Timeless' van Goldie verlaat Tony half jaren '90 de jazz om zich fulltime op drum & bass te richten. In Chris Goss vindt hij een geschikte partner en de heren richtten Hospital Records op. Onder de naam London Elektricity brengen ze klassiekers als "Song In The Key Of Knife" en het album "Pull the Plug" uit. Tot 2002 vormen de heren een succesvol duo. Het label vergt echter teveel tijd en Goss besluit zich fulltime op de zakelijke kant te richten. Tony blijft verantwoordelijk voor het muzikale gedeelte en gaat solo verder. Pas na de release van "Billion Dollar Gravy" besluit Tony een live band op te richten. Tony; 'Ik had het steeds voor me uit geschoven. Gezien wat ik deed voordat ik drum & bass muziek maakte (Tony heeft in meerdere jazzbands gespeeld), moest het er een keer van komen. Toen ik het album 'Billion Dollar Gravy' gereed had, heb ik alle muzikanten bijeen geroepen en zijn we begonnen met repeteren. Alle loops en samples hebben we geknipt en verdeeld over de keyboard en de rest van de muziek hebben we vertaald in instrumenten. Daarbij kwam ook kijken dat ik eindelijk met fantastische vocalisten als Robert Owens en Lianne Carol live kon optreden." Na een aantal wisselingen binnen de band is London Elektricity inmiddels een vast en bont gezelschap, te weten: twee toetsenisten (Colman en Landslide) een drummer (de jungle drummer), een bassist (Andy Watherworth), een MC (Wrec) en een uitzonderlijke goede zangeres (Lianne Carol). Deze optelsom van zeer goede muzikanten vertaalt zich op het podium naar een energieke en organische performance waar weinig mensen op stil kunnen blijven staan. Tony: 'LE is als een familie, de relatie die de bandleden met elkaar hebben is erg speciaal. We zitten allemaal op hetzelfde level, we spelen al sinds 2002 in deze formatie en zijn goed op elkaar ingespeeld.'

Power Ballads
Na het succes van het album 'Billion Dollar Gravy' is Tony direct begonnen met het schrijven van het nieuwe album 'Power Ballads'. Een erg typische titel bij een muziekvorm waar geen power ballads inzitten. Tony: 'Ik hou er van om titels te bedenken waar mensen vragen over stellen. Maar power ballads is een vorm van muziek waar ik persoonlijk niks mee heb. Eigenlijk haat ik power ballads.' Dit is echter niet de enige betekenis die de titel verklaart: 'Maar serieus, er is een connectie tussen power en London Elektricity. Er is ook een diepere betekenis. Toen we klaar waren met het schrijven van de nummers, bleek dat de nummers allemaal gaan over het gebruik van macht. In relaties, op labelscale. Ze zijn allemaal een protest tegen het misbruik maken van macht.'



De band

Wel of geen hekel aan Power Ballads, op het nieuwe album staan een aantal krachtige nummers die live goed tot zijn recht komen. Het album lijkt ook meer dansvloer georienteerd dan het vorige album: 'Ik heb op dit album meer aandacht besteed om de beats te verbeteren, ik vond dat de beats beter konden dan op 'Billion Dollar Gravy'. Het was erg moeilijk om continu te focussen op de beats en de breaks want ik hou van muziek maken, niet alleen van het creeren van beats. Maar ik heb erg veel vooruitgang geboekt met het programmeren van beats en dit verklaart ook voor een deel waarom het album meer dansvloer georiënteerd klinkt.'
Na het creeren van de beats zijn ontwikkelingen van het album verder gegaan. Ideeen werden uitgewerkt en andere bandleden werden bij de producties betrokken. Uiteraard ook Lianne, die van de BBC een award in ontvangst mocht nemen voor haar vocale kwaliteiten. Samen met Lianne heeft Tony de vocale invulling gegeven aan 'Power Ballads' . Daardoor is het een zeer divers album geworden. Zo is "watching you-wachting me' een electro-hip-hop achtige track dat niet puur valt te bestempelen als een drum & bass track. Tony: 'De diversiteit op het album vond ik erg belangrijk, zo heb je ook 'Out this world' dat juist weer heel live klinkt. 'Watching you-watchin me' was een van de muzikale ideeen. Dit nummer is ook ontstaan vanuit de drumpartij waar ik mee experimenteerde.'

Hospital
Tony Colman is niet alleen de initiator van London Elektricity. Ook runt hij het goed lopende drum 'n bass label Hospital. Het Hospital label laat zich kenmerken door zijn muzikale inslag, eigenzinnige releases en het herkenbare artwork. Volgens Tony is het succes van het label makkelijk te verklaren; 'Bij Hospital gaat het vooral om kwaliteit. Als ik iets niet goed vind breng ik het niet uit. Ik ben niet geinteresseerd in verkoopcijfers. Wanneer je als label kwaliteit biedt blijven de mensen je platen kopen.'
Hospital heeft een nauwe samenwerking met een aantal gerenommeerde drum'n bass artiesten die voor een frisse wind zorgen binnen de drum 'n bass scene. Bijna alle releases zijn afkomstig van deze groep producers. Interesse in een samenwerking met andere artiesten is er niet bewust; 'Op Hospital hebben we een aantal goede producers als Nu:tone, Logistics, Skc, Q project, High Contrast, Cyantific en Landslide. Ik heb dan ook geen interesse in het samenwerken met andere artiesten. Ik ben vooral geinteresseerd in het uitbreiden van het Hospital label'



London Elektricity at work

Binnenkort bestaat Hospital tien jaar en dat gaat gevierd worden met een aantal releases. Om te beginnen komt de honderdste release in 2006 in de winkel te liggen. Wat dat precies gaat worden, blijft nog een verassing. Maar als we Tony mogen geloven wordt het weer 'quality'. Naast deze honderdste release komt er nog een triple mix cd gemixt door twee gerenommeerde artiesten op het Hospital label.

Top of the Pops
Niet alleen op het muzikale gebied lijkt Hospital naar de toekomst te kijken ook met hun uitgebreide webshop van mp3, cd's, vinyl en merchandise onderscheiden ze zich van andere labels. Wanneer we echter vragen naar de toekomst met betrekking tot cd's en mp3's blijkt Tony een 'vinyl purist' in hart en nieren. Hij komt wat omhoog uit zijn stoel en begint met enthousiasme te vertellen over zijn liefde voor vinyl: 'Mp3 en cd's zullen het nooit winnen van vinyl, althans ik zal altijd met vinyl blijven draaien. Ik ben er ook van overtuigd dat er over 100 jaar nog steeds met vinyl wordt gedraaid. Het gaat bij een dj ook om de performance en met vinyl kan die beter gegeven worden. Als ik in States draai, zijn ze verbaasd en laaiend enthousiast dat ik met vinyl draai.'
Ook over de toekomst van London Elektricity bestaat er geen twijfel. Dat gaat gewoon door, alleen wanneer er gegrapt wordt over London Elektricity bij Top of the Pops kijkt hij vol verbazing en zegt: 'Wow, London Elektricity bij Top of the Pops, dat is een hele rare gedachte, ik denk niet dat ik dat zo leuk zou vinden.'

Hospital

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws