Maurice Spijker (5 Days Off)

Partyscene Redactie | 1 januari 2005
interviews

5 Days Off moet een stadsfestival worden


Van een eigen clubavond in het Utrechtse poppodium Ekko tot het creatieve brein achter een vijfdaags festival in de bekendste clubs van Amsterdam. Het zijn contrasten uit het leven van de 33-jarige boeker/promotor Maurice Spijker. Van woensdag 13 tot en met zondag 17 juli organiseert hij de vijfde editie van 5 Days Off. Locaties zijn net als vorig jaar de Melkweg en Paradiso. Daar zijn de Heineken Music Hall en het Nederlands Instituut voor Mediakunst bijgekomen. Het elektronische muziekfestival tracht dichter bij de Gentse grote broer 10 Days Off te komen. Qua grootte, hoeveelheid artiesten en diversiteit binnen het programma. Een gesprek met boeker/promotor Maurice Spijker.

Tekst: Marcel


Eind jaren tachtig is Maurice Spijker al van alle markten binnen de dancescene thuis. Hij is dj, eigenaar van een platenlabel (Link Records, red) en verkoopt muziek bij Twist & Shout in Utrecht. Daarnaast boekt hij menig dj en live-act op zijn eigen clubavonden in en rondom de Domstad. Ook het organisatorische talent van Spijker wordt al snel ontdekt. Na vier jaar werkzaam te zijn geweest voor Paperclip Agency, een boekingsbureau in het Oosten van het land, wordt hij binnen een week gevraagd door ID&T en Mojo. Hij kiest voor de laatste partij. Al meer dan tien jaar werkt hij voor de organisator, die zich sinds februari 'International Promotor of the Year' mag noemen. Samen met Daan Spoek en een aantal clubpromotors, is hij verantwoordelijk voor de productie van het meerdaagse indoorfestival 5 Days Off. Een interview met het creatieve brein van het jubilerende event.

L2P: Wat zijn voor jou de hoogtepunten van vijf jaar 5 Days Off?
Maurice: "Dat we de vijf jaar hebben gehaald. In het begin was er veel kritiek. We waren een slap aftreksel van onze Belgische collega's. Wij vonden het concept 10 Days Off in Belgie gewoon heel erg goed, dus belden we de Melkweg op: 'moeten we ook doen'. En zodoende. En ja, wij doen hier inderdaad precies hetzelfde. Maar is dat erg? 10 Days Off is toch leuk? Dan moet zoiets ook de ruimte krijgen in Nederland. In Gent vonden ze ons idee om een soortgelijk festival op te zetten destijds prachtig. Als dat niet het geval zou zijn geweest, hadden we het nooit gedaan. Het is ook een slimme samenwerking. Daar waar beide festivals in dezelfde tijd plaatsvinden, kun je de vele vliegtickets van artiesten uit andere werelddelen met elkaar delen. Essentieel, als je de prijzen van de kaartjes laag wilt houden en toch ook uit de kosten kan komen."



Gilles Peterson draait vrijdag 15 juli in Paradiso

L2P: Wat is de kracht van het festival?
Maurice: "Omdat we niet afhankelijk zijn van de Beatles en de Stones op dance-gebied, is er ruimte voor moeilijkere, frisse artiesten. Natuurlijk worden er op vele andere festivals ook minder bekende artiesten geboekt. Maar als dat zo is, zijn het er niet zoveel als bij ons en krijgen ze meestal speelruimte in podiumpjes achteraf. Bij 5 Days Off daarentegen zijn ze hoofdact.
Het verleden heeft bewezen dat als we te mainstream programmeren, de bezoekers afhaken. In de beroemde uitspaak van Johan Cruijff: 'elk voordeel heb z'n nadeel' kan ik me goed vinden. De Underwater-avond van ex-Underworld producer Darren Emerson, twee jaar geleden in de Melkweg, mislukte volledig. Veel te weinig bezoekers. Wat ik met zo'n opmerking van Cruijff wil zeggen, is dat wij ons kunnen richten op de diepere, meer alternatieve stromingen van de dance. Dat is een voordeel. Maar de sound van het Underwater-label, waar onder andere de populaire Engelse dj/producer Tim Deluxe onderdeel van uitmaakt, past niet binnen het profiel van 5 Days Off. Te bekend. Daar komen de bezoekers niet voor. Dat is dan enigszins een nadeel."

L2P: In welk opzicht onderscheiden jullie je van 10 Days Off?
Maurice: "Met het afsluitende concert van Underworld in de Heineken Music Hall. Zo'n mega-afsluiter heeft 10 Day's Off niet. Moet ik er wel bij zeggen dat als de mogelijkheden er zijn, de organisatie van 10 Days Off Underworld ook naar Gent zou hebben gehaald. Maar de locatie is niet groot genoeg voor zo'n populaire band.
Daarnaast zijn de omgeving, de clubs en het publiek in Amsterdam totaal anders dan in Gent. Dat is ook een wezenlijk verschil."



Akufen is op donderdag 14 juli te bewonderen in de Melkweg

L2P: Waarom is 5 Days Off opgezet in Amsterdam?
Maurice: "Dat is geen bewuste keuze geweest. De keuze om het festival in de Melkweg te organiseren echter wel. Dat is een mooie club met prima personeel. Bovendien kan de Melkweg rekenen op veel bezoekers die van buiten de randstad komen. Dat hebben de andere clubs veel minder.
Onze ambitie is om van 5 Days Off een echt stadsfestival te maken. We hoeven niet explosief te groeien, maar willen in de toekomst wel meer locaties bij het event betrekken. Dan richten we ons vizier waarschijnlijk op en rondom het Leidseplein. Daar heeft zo'n stadsfestival veel kans van slagen."

L2P: Waarom is de kaartprijs in Belgie lager dan in Nederland? Vooral in de passe-partoutkosten zitten grote verschillen.
Maurice: "Omdat je met je passe-partout in Nederland ook naar het concert van Underworld kan. Een los kaartje voor die laatste avond in de Heineken Music Hall kost 32 euro. Dat is ongeveer het verschil tussen een Belgische en een Nederlandse passe-partout."



M.I.A. geeft op zaterdag 16 juli een live-show in de Melkweg

L2P: Daar kun je echter wel vijf dagen meer van uit. Waarom zijn de kaartprijzen in het Belgisch clubleven vaak lager dan in Nederland?
Maurice: "Wat dit festival betreft, zijn de productiekosten in Gent lager dan in Amsterdam. Daarnaast passen er meer mensen in kunstencentrum Vooruit en het ICC Congrescentrum dan in Paradiso en de Melkweg. Dat houdt in dat je sneller uit de kosten bent en de ticketprijs laag kan houden."

L2P: Met een festival passe-partout van 5 Days Off, kun je - in tegenstelling tot vorig jaar - niet naar een willekeurige avond van 10 Days Off, of andersom. Waarom?
Maurice: "Dat heeft ondermeer te maken met de passe-partouts. In Nederland kost zo'n kaartje, dat geldige is voor alle avonden, 105 euro. In Belgie 65. Om te voorkomen dat handige Hollanders in Belgie een passe-partout aanschaffen om in Nederland te gebruiken, hebben we besloten de kaarten afzonderlijk te gebruiken."



Een optreden dat je niet mag missen: Autechre op donderdag in Paradiso

L2P: Sommige organisatoren moeten er alles aan doen om hun feest tot een goed einde te brengen. Neem de afgelopen editie van Innercity, waarbij uiteindelijk 2 kaarten voor de prijs van 1 werden verkocht. Waarom is dat bij 5 Days Off niet nodig?
Maurice: "Wat Duncan Stutterheim vorig jaar heeft gedaan, is natuurlijk best wel stoer. Hij heeft een ongeveer een miljoen euro ingeleverd om zijn feest te laten slagen. Een keiharde beslissing die toch enigszins heeft gewerkt. Bij ons is dat niet nodig. De kaartverkoop gaat als een trein. Over een paar weken zijn de passe-partouts van 5 Days Off uitverkocht. Ik ben er van overtuigd dat het te maken heeft met de programmering. Breng artiesten die het verschil maken en vernieuwend bezig zijn. Dan komen de mensen vanzelf. Maar vergeet niet: wij hoeven geen 40.000 mensen binnen te halen op een dag. Hooguit 20.000, verspreid over vijf dagen."

L2P: Er staan dit jaar weer opvallend veel live-optredens op het programma. Een bewuste keuze?
Maurice: "Ja. Het is essentieel dat je als artiest ook muziek maakt. Let wel: het is geen voorwaarde. Maar het merendeel dat op 5 Days Off staat, produceert muziek. Daarnaast is het toch leuk om naar een band te kijken? Dat er iets actiefs gaande is op de planken?
De dj-cultuur is eigenlijk niet zo interessant meer. Dj's die echt nog iets bijzonders doen, zijn steeds moeilijker te vinden. Gelukkig zijn ze niet onvindbaar. Neen nu Miss Kittin. Dat is een van de weinige dj's die, als ze een goede dag heeft, iets bijzonders kan laten horen."

L2P: Komt er een speciale verjaardagseditie van 5 Days Off op cd uit?
Maurice: "Ja. Net als vorig jaar brengen we in samenwerking met 10 Days Off een verzamel-cd uit. Misschien ook een DVD, maar daar zijn we nog niet over uit. Op de verzamelaar zullen alleen tracks worden geselecteerd van artiesten die dit jaar bij 10 Days Off en 5 Days Off hebben opgetreden."



Speedy J laat op zondag 17 july in de Melkweg (live) van zich horen

L2P: Wat is je persoonlijke favoriete avond?
Maurice: "Elke avond is voor mij een topavond. Maar met de donderdag in Paradiso ben ik erg blij. Wij zijn een van de drie festivals in Europa - samen met Roskilde en Glastonburry - die Autechre heeft geboekt. Daar ben ik trots op!"

L2P: Autechre, de experimentele elektronicaband uit Engeland. Behoorlijk zware kost?
Maurice: "Juist voor die muziek maken wij ruimte vrij op 5 Days Off!"

L2P: Hoe is de beleving onder de artiesten onderling?
Maurice: "Er is een grote 'zwaan kleef aan'-kliek ontstaan rondom 5 Days Off. Iedereen wil met elkaar spelen. Zo hebben wij bijvoorbeeld Mouse On Mars geboekt op woensdag. De reactie van andere artiesten is dan: "Als jullie Mouse On Mars hebben, dan komen wij ook. Willen jullie ons ook op woensdag programmeren?"

L2P: Underworld sluit het event af. Waarom? Een uitzondering op de underground-regel?
Maurice: "Vind ik niet. Underworld is een aansluiting met de mainstream. Een deel van het publiek kent deze Britse live-sensatie al heel lang, maar er zijn genoeg liefhebbers van elektronische muziek die deze pioniers nog nooit hebben gezien. Daarbij is het alweer twee jaar geleden dat Underworld voor het laatst een concert in Nederland heeft gegeven."

L2P: Stiekem toch ook een beetje fan?
Maurice: "Ja, natuurlijk! Heel wat jaren geleden heb ik zelf nog gedraaid met Underworld. Dat was begin jaren negentig in de Utrechtse Tivoli. Ik draaide die avond echt een van mijn beste sets ooit. Toen het de beurt aan Underworld was, kwam bandlid Darren Emerson naar me toe en zei: 'draai jij nog maar even door. Gaat prima zo'."



Underworld sluit in stijl af!

L2P: Waarom betrekken jullie het Nederlands Instituut voor de Mediakunst bij 5 Days Off?
Maurice: "Naast verdieping en verbreding van het muziekaanbod, streven we ernaar om andere kunstuitingen te tonen. Daarom werken we samen met het Nederlands Instituut voor Mediakunst. Zij zet ondermeer een tentoonstelling en een avondprogramma met mediakunst en installaties op."

L2P: Je begint een jaar van tevoren met het boeken van artiesten. Door wie laten jullie je tippen, opdat de programmering vooruitstrevend blijft?
Maurice: "Door ons eigen gehoor. De platenmaatschappijen, maar ook artiesten zelf, houden ons op de hoogte door hun nieuwste producties op te sturen. Verder hebben we vele contacten uit binnen- en buitenland: van collega-organisatoren tot fervente festivalbezoekers. We laten ons door iedereen tippen, maar beslissen pas als we de muziek zelf hebben gehoord. Dit alles met 1 doel: de artiesten boeken, die volgend jaar hot zullen zijn. Neem nu de Audio Bully's en T. Raumschmiere. Dat zijn live-acts die wij als eerste op een Nederlands festival lieten spelen, om het jaar erna door alle andere organisatoren geboekt te worden. Elk festivalseizoen komen we tot de conclusie dat we het jaar ervoor wel erg vooruitstrevend bezig zijn geweest."

5 Days Off

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws