Marc Leclair (Akufen)

Partyscene Redactie | 1 januari 2005
interviews

Akufen is een speeltuin voor mij


De Canadees Marc Leclair verwierf bekendheid onder het pseudoniem Akufen. Met zijn zogenaamde 'microsampling' creeerde hij een funky geluid dat zijn hoogtepunt vond in het invloedrijke album 'My Way' uit 2002. Op de tweede dag van de Red Bull Music Academy Taster was het zijn beurt om de aanwezigen te inspireren, maar ook te waarschuwen voor gevaren in de scene. Love2Party was erbij om hem na zijn lezing aan de tand te voelen over politiek, Montreal en het nieuwe Akufen-album.

Tekst: Menno Hoogendoorn

'My Way' was een vernuftig staaltje knip- en plakwerk. Het was een collage van korte geluidsfragmenten die in combinatie met traditionele house-elementen tot aanstekelijke grooves werden gesmeed. Het resultaat was een rauwe dansplaat die wereldwijd met gejuich ontvangen werd. Het maakte van Akufen in een klap een invloedrijke producer in de wereld van de clicks en de cuts. 'Microsampling' (het verknippen van samples tot korte geluidsnippers, om die vervolgens met elkaar te combineren) was het idee achter de plaat en het is onlosmakelijk verbonden met Akufen. Maar ook zijn werk onder andere namen wordt goed ontvangen vanwege de aansprekende manier waarop hij zijn zijn karakteristieke knip- en plakwerk toepast. Op de tweede dag van de Red Bull Music Academy Taster was hij de enige spreker.


Emilio Ferrera

Akufen

Koning van het knip en plakwerk
De aanwezigen op de Red Bull Music Academy wachten geinteresseerd op Marc Leclair. De lezing van Gert van Veen en Benny Sings op de eerste dag kon in ieder geval op de goedkeuring rekenen van Emilio Ferrera, een jonge dj/producer die ontspannen op de zitzakken ligt. Ook Marc Leclair lijkt hem wel wat: "Ik heb een paar producties van hem die ik erg goed vind. Hij gebruikt veel abstracte elementen in zijn muziek, die mij wel aanspreken." Hij is ook bezig met techno, electro en experimentele muziek. Zonder verwachtingen schreef hij zich in op de Academy Taster en was een van de gelukkigen die uitgenodigd werd. De open houding van alle aanwezigen ten opzichte van dit evenement werkt door in de gemoedelijke sfeer die er in het zaaltje hangt. Iedereen drinkt wat, zet een plaatje op, loopt wat rond. "Je kan hier heel veel leren, denk ik. Maar ik ben hier ook om gewoon leuke mensen te ontmoeten", zegt Juan Sanchez, ook dj/ producer. "Marc Leclair is een beetje de koning van het knip- en plakwerk. Ik zou het zelf nooit zo doen, maar ik vind het wel heel knap." Sanchez draait zelf vooral techno, daarbij voegt hij als live-element de elektrische gitaar toe.


De lezing van Marc Leclair gaat diep op zaken in als de gedachte achter microsampling, waar je voor moet oppassen in de scene, hoe je omgaat met remixen, de studio setup, etc. Naderhand banjert de kleine gestalte vriendelijk rond om her en der een babbeltje te maken en een interviewtje te doen. Of hij zin heeft om op het dakterras te zitten? Natuurlijk. De Canadees bekijkt het uitzicht door een klassieke zwarte bril en oogt fris. Tijd voor Love2Party om wat vragen te stellen.

L2P: Wat vind je van dit soort evenementen?
Marc Leclair: "Zo'n evenement als dit helpt de muziekgemeenschap echt hechter te maken. Mensen leren elkaar kennen, stellen zichzelf op de hoogte over wat er gebeurt. Daarom vind ik het ook leuk om hier te zijn, gewoon om op de hoogte te zijn hoe het er elders gaande is. Bovendien stelt het mij in staat om beginnende muzikanten te waarschuwen voor de schaduwkanten van deze wereld. Dit werk kan fantastisch zijn, maar ook een kwelling."


L2P: Waarom vind je het belangrijk om beginnende muzikanten te wijzen op gekonkel in de scene?
Marc Leclair: "Ik wil er graag over praten zodat het voor beginnende muzikanten gemakkelijk is om de gevaren te ontwijken. 'The first impression never lies'. Als ik iemand van een label voor het eerst ontmoet, weet ik eigenlijk al meteen of ik met die mensen ga samenwerken, of deze mensen mijn vrienden zullen worden omdat ze hetzelfde denken als ik. De beste ervaringen die ik heb gehad, waren met mensen waar ik geen geschreven contract mee had. Je wil als artiest niet te maken krijgen met een zakenman die je gouden bergen belooft, zulke mensen naaien je alleen maar en geven niks om de muziek."

L2P: Hoe belangrijk is Montreal voor je?
Marc Leclair: "Vroeger waardeerde ik de stad niet genoeg. Je beseft pas hoeveel geluk je hebt op de dag dat je vertrekt. Dan voel je dat een stad je thuis is. Montreal is de enige plek waar ik me echt thuis voel. Het is bovendien een stad met veel Europese invloeden: er wordt Frans gesproken, minderheden wonen met elkaar, het ligt ook strategisch tussen Amerika en Europa in. Al die elementen hebben nu ook een uitlaatklep via lokale muzieklabels en festivals zoals Mutek."


L2P: Zie jij jezelf als een soort rebel?
Marc Leclair: "Ik kom uit een gezin waar mijn emoties sterk onderdrukt werden, daarom wilde ik al op vroege leeftijd anders zijn. Door de jaren heen is het anders-zijn heel natuurlijk voor me geworden. Dat anders-zijn werkt ook op een muzikaal niveau. Iedere artiest gaat wel door een soort kopieerfase, waarbij ze iets horen wat hen inspireert en wat ze na willen doen. Dat levert altijd goede oefeningen op, maar na een tijdje moet je je eigen ding doen. Als puber had ik op een gegeven moment echt geen zin meer om alle solo's van anderen na te spelen in een donkere kelder. Elke artiest moet de invloeden die hem inspireren, vervormen naar iets nieuws. Eerlijkheid is daarbij erg belangrijk."

L2P: Over dat vervormen naar iets nieuws: moeten we je eigen label Musique Risquee ook zo zien?
Marc Leclair: "Musique Risquee is een logische stap geweest. Als je met veel verschillende labels hebt gewerkt en vaak je neus gestoten hebt dan denk je 'waarom zou ik deze muziek aan mensen geven die er geen bal om geven?' Via een eigen label kan ik beter van profiteren, maar de lokale scene kan er ook van meeprofiteren. Als er geen label bij je in de buurt is die zorgdraagt voor de muziek die er gemaakt wordt, dan wordt het elders uitgebracht. Het risico is dan dat je muziek langzaam verdwijnt, het mist wortels. Ik vind dat je als artiest op een gegeven moment ook voor je eigen lokale scene moet zorgen."

L2P: Je produceert onder verschillende namen. Waarom doe je dat?
Marc Leclair: "Ik doe het vooral om te voorkomen dat mensen mijn muziek gaan verzamelen, dat ze het kopen omdat het van Akufen is. Via andere pseudoniemen kan ik kijken of mensen nog open staan voor mijn muziek. Het alias Akufen is eigenlijk een speeltuin voor me, ik kan er vrijelijk mee experimenteren. Horror Inc bijvoorbeeld is weer wat meer voor donkere kanten en mijn eigen naam heeft weer een ander geluid. Zo pas ik voor elke naam mijn geluid aan."


L2P: Hoe belangrijk is erkenning voor je?
Marc Leclair: "Heel belangrijk. Maar het gaat in de eerste plaats om de expressie. Als je jezelf kan uiten dan is erkenning een belangrijke bonus. Maar het is de erkenning die de expressie betekenis geeft. Ik vind het heel leuk als mensen naar me komen en zeggen dat ze geraakt zijn door mijn muziek. Zo heeft een vriend van mij die een platenzaak runt zijn huidige vrouw ontmoet via mijn muziek. Ze kwam in de zaak vragen naar het Akufen-album en die vriend dacht toen 'ha, als ze naar Akufen vraagt zal ze wel interessant zijn!' en zo zijn ze bij elkaar gekomen. Als je het niet voor het geld doet, dan doe je het wel voor zulke anekdotes."

L2P: Wat kunnen we van het nieuwe Akufen-album verwachten?
Marc Leclair: "Het nieuwe album zal in ieder geval een veel bewuster proces worden. Dit tweede album is crucialer dan het eerste, omdat er nu verwachtingen zijn. Daarom moet je jezelf constant opnieuw uitvinden. Het nieuwe Akufen-album zal heel anders zijn, het zal iedereen moeten verrassen. 'My Way' was de kroon op de producties die ik had uitgebracht op labels als Trapez en Perlon. Het nieuwe album zal meer een bewuste benadering hebben. Ik wil weer langzamere tracks maken, met meer funk, vooral meer funk. Soms gaan we allemaal te snel en missen we wat er belangrijk is. Soms moeten we gewoon even aan de rem trekken."

Akufen draait donderdag 14 juli in de Melkweg tijdens 5 Days Off

Recensie Akufen - Fabric 17
Recensie Musique pour 3 femmes enceintes

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws