Daedelus

Partyscene Redactie | 1 januari 2005
interviews

"Without the sour you can't have the sweet"


Daedelus is iemand die met het ene been in het verleden staat en met het andere in de toekomst. Hij snuffelt in platenbakken naar filmmuziek uit de jaren dertig, loungemuziek uit de jaren vijftig en soul uit de jaren zestig, maar eenmaal terug in de studio verknipt hij deze muziek en past de productietrucjes van een volleerde electronicaproducer toe. Na samenwerkingen met grote namen als Prefuse73 en Madlib, en productiewerk voor onder andere Busdriver en Sa Ra is het de hoogste tijd voor een gesprek met deze sympathieke Amerikaan.

Tekst: Menno
Foto's: Daedelusdarling


"Alles is melodie"
Alfred Weisberg-Roberts bespeelde in zijn jonge jaren bas en basklarinet, liep mee in fanfarebands en ensembles en studeerde zelfs jazz. Alle voorwaarden voor een mooie carriere als conventionele orkestmuzikant, maar hij verloor zijn hart aan het enorme aanbod van muziek dat langzaam in platenbakken lag weg te stoffen. Een geschenk uit de hemel: "Los Angeles heeft een muziekscene die constant aan het doodgaan is. Die scene geeft zijn muziek vrij aan mensen zoals ik om er doorheen te spitten." Weisberg-Roberts lacht met een vriendelijke blik, met dromerige ogen. Hij voldoet niet aan het stereotiepe beeld van iemand die experimentele elektronische muziek maakt: geen brilletje of kort haar, maar een woeste haardos en gigantische bakkebaarden sieren zijn gezicht. Hij geeft toe dat hij een verstokt romanticus is, maar naast al die romantische melodieen liggen beats op de loer die varieren van Aphex Twin-achtig geratel tot zomerse hiphopritmes. "Alles is melodie. Als je luistert naar Venetian Snares dan merk je dat de drums de melodieen zijn. Ik heb veel waardering voor de opvatting dat een beat ook melodieus kan zijn."

Als je naar de muziek van Daedelus luistert, bekruipt je een gevoel van onderdrukte ongemakkelijkheid. Krakerige melodieen vol romantiek en jolige uitbundigheid worden afgewisseld door abstracte beats die af en toe tegen de hiphop aanleunen. "Without the sour you can't have the sweet," zegt hij over zijn muziek. Het is de treffendste omschrijving van een stijl die net zo donkerromantisch als kenmerkend voor hem alleen is. In vier jaar tijd heeft hij talloze releases uitgebracht op hoofdzakelijk Amerikaanse undergroundlabels zoals Mush, Hefty en Plug Research. Ook heeft hij met grote namen als Prefuse73 en MF Doom samengewerkt, die ook hun kunsten vertonen op het recent verschenen album 'Exquisite Corpse' op het Engelse Ninja Tune.


Hij woont al zijn hele leven in de omgeving van Los Angeles en dat maakt hem een kind van de undergroundscene aldaar. Het plaatselijke radioprogramma van Carlos Nuno en het internetradiostation dublab.com leggen verbindingen tussen verschillende muziekgenres en vormen de hoekstenen van de scene waar Daedelus uit voortkomt. Deze media spelen een sleutelrol in het samenbrengen van muzikanten met verschillende achtergronden. Als voorbeeld noemt Daedelus Madlib, die veel undergroundmuziek uitbrengt, maar tegelijkertijd ook produceert voor De La Soul. Niettemin wil Daedelus verder kijken dan zijn eigen scene, hoe fijn hij deze ook vind. "Het is zo comfortabel in LA, alles is goedkoop, er lopen goede muzikanten rond, de labels zijn er. Maar vorig jaar ontmoette ik wat mensen van het Laboratory Instinct label uit Berlijn. Al die andere muzikanten inspireerden me enorm. Daarom wilde ik bij het maken van het Exquisite Corpse-album samenwerken met mensen die niet bekend waren met de LA-scene."


Daedelus aka Daedelus
De samenwerking met Ninja Tune is nog pril. Daedelus vindt het verzamelen van de juiste groep mensen om een plaat uit te brengen maar een lastige klus, een noodzakelijk kwaad. Hij houdt zich liever met muziek bezig: "Een goede labelblaas heeft niet alleen de vaardigheid om nieuwe artiesten te ontdekken, maar ook het talent om die nieuwe artiesten op de juiste manier te presenteren. In dat laatste heb ik geen zin." Het gevolg van deze weerzin is wel dat sommige tracks anderhalf jaar oud zijn voordat ze uitgebracht worden. Toch komt er om het half jaar wel wat uit, allemaal onder de naam Daedelus. Het gebruik van verschillende namen, wat gebruikelijk is in de techno- en electronicawereld spreekt hem niet aan. "Ik zie het nut niet om telkens een andere identiteit te gebruiken voor mijn muziek. Ik denk dat ik mijn publiek wil uitdagen om mijn ontwikkeling te volgen. Men zal lang niet alles goed vinden, maar misschien zullen ze wel dezelfde sprongen kunnen maken."

Exquisite Corpse
Het nieuwe album 'Exquisite Corpse' kostte veel tijd om uit te brengen. Een hele waslijst aan klinkende namen prijkt op de tracklist: zo is er rustige 'spoken word' van Mike Ladd, zijn er scherpzinnige freestyles van MF Doom en Cyne, soulvolle vocalen van Laura Darling en beats van Prefuse73. Het is niet altijd even eenvoudig geweest om al deze mensen in zijn studio te krijgen. Een tijdrovend proces, maar gelukkig vergrijst de muziek van Daedelus niet snel. Op het album fungeren de gastartiesten als sprekers op een begrafenis waar hij de ceremoniemeester van is. De herinnering aan de overledene wordt levend gehouden met hun verhalen. 'Exquisite Corpse' is een collage, een ingetogen trip langs 'memory lane'. En in ieder geval zolang deze uitvaart duurt wordt deze oude, vergeten muziek nog even uit de handen van Magere Hein gehouden.


Meer info:
Daedelusdarling
Ninja Tune

WIN WIN
We mogen twee exemplaren weggeven van 'Exquisite Corpse'. Stuur daarvoor voor 10 maart het goede antwoord op de volgende vraag naar Nico:
Noem minstens drie artiesten die meegewerkt hebben aan het Exquisite Corpse album. Let op alleen reacties voorzien van naam en adres worden in behandeling genomen!

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws