Diplo

Partyscene Redactie | 1 januari 2005
interviews

"Ik hou van onverdunde feestmuziek"


De Amerikaan Wes Gully houdt van dinosaurussen, moerassen en frisse muziek. Onder de naam Diplo bracht hij op Big Dada zijn debuutalbum 'Florida' uit dat door de pers enthousiast ontvangen werd. Een album waar veel verschillende muziekstijlen een plaats vinden, maar dan wel met een Diplo-twist. Van dancehall tot hiphop en elektro: in een handomdraai maakt Diplo er iets eigens van. Genoeg reden voor Love2party om hem te bellen en wat vragen te stellen over diepe feestmuziek en zijn onvermoeibare honger naar nieuwe muziek.

Tekst: Menno
Foto's: Big Dada


Paleontologie? - "Botten."

Hoe belangrijk is optreden voor je?
- Heel belangrijk, ik heb nog geen fatsoenlijke tour, maar het draaien in Europa maakt mij wat bekender, niemand weet nog wie ik ben. Ik hou ervan om gewoon feestmuziek te draaien en dat te combineren met mijn eigen dingen. Ik wil heel graag dingen laten horen die mensen nog niet kennen.

Welk gedeelte van bezig zijn met muziek vind je het leukst? Produceren, draaien, je CD in de winkel zien liggen, reizen?
- Absoluut dj'en. Mijn droom is om diepe feestmuziek te maken. Net zoals onder andere Daft Punk en Prince gedaan hebben. Gewoon muziek waar je op kan feesten maar die tegelijkertijd niet zo vluchtig is.

Politiek? - "Shit."

Je beats en je kijk op muziek is altijd vooruit gericht, hoe komt dat zo?
- De samples op het album zijn natuurlijk uit het verleden, maar ik wil het helemaal 2004 maken. Het gaat er om dat ik in staat ben om het publiek nieuwe dingen te laten horen. Dit album is belangrijk voor me om meer kansen te krijgen om dat te doen. Ik blijf er niet te lang bij stilstaan.

Diplo is vooral een doener, altijd vooruitkijken en eigenlijk niet teveel analyseren. Zijn antwoorden zijn kort en worden gegeven met een schouderophalen die zelfs door de telefoon te horen is. Hij kan niet genoeg herhalen dat het zijn hoofdtaak is om het publiek nieuwe muziek te laten horen, om ze te laten proeven van rauwe, onversneden muziek.

Rjd2? - "Homo! Nee, Ohio."


Hoe belangrijk is het voor je om erkenning te krijgen voor dit album?
- Als het maar genoeg verkoopt om mijn naam naar buiten te brengen. Op die manier bouw ik een energie om de dingen die ik doe. Zo kan ik weer betere kansen krijgen om nieuwe muziek te draaien.

Hoe kom je terecht op het Big Dada label?
- Toen ik bezig was met produceren, bracht Big Dada wat dancehall dingen uit die ik goed vond. Ik zond mijn demo er heen in een impuls. Het lijkt misschien vreemd dat ik op Big Dada zit, maar het is een goede plek met goede mensen.

De toekomst? - "Marty McFly."

Wat moet een goede mixtape bevatten?
- Muziek die je goed vindt. Muziek die mensen willen horen.

Hoe weet je wat mensen willen horen?
- Je moet natuurlijk een beetje uitproberen. Maar als je een goede dj bent, en je hebt een goede muzieksmaak dan willen mensen het horen. Het is misschien gewoon een persoonlijk talent: dat je gewoon met de laatste ontwikkelingen mee blijft gaan en voeling hebt met wat er speelt.

Diplo woont tegenwoordig in Philadelphia waar hij furore maakte als een helft van het dj-duo Hollertronix. Ze draaiden alles door elkaar heen met maar 1 doel: een energiek knalfeest geven. Met dat dj'en zit het dus wel goed. Begin november stond hij nog samen met Mr. Scruff in de Melkweg om een goed feestje te bouwen. Alweer een stapje naar wat meer bekendheid. Als iemand die constant de vinger aan de pols houdt in de underground reist hij af naar landen als Brazilie en Engeland om mixtapes te verzamelen, allemaal om het beschikbaar te maken en te integreren in zijn eigen werk. Over Braziliaanse mixtapes? "It's like raw, so raw."

Europa? - "Kaas!"


Zijn er nog bepaalde muziekscenes waar je enthousiast over bent?
- De club-scene in Baltimore is nu erg goed, evenals de hiphop-ontwikkelingen in Houston. Ook de grimescene in Londen vind ik erg gaaf, hoewel dat steeds meer versneden raakt door de toenemende populariteit in de mainstream. Ik hou van onverdunde feestmuziek. De muziekfeesten in Brazilie zijn zo puur als het maar kan. Op deze Favela's waar geen enkele Westerling komt klinkt de muziek schel, er wordt vanalles gesampled en vermengt met grote basshits. Dat is zo rauw en puur. Het is eigenlijk een beetje zoals Henry Miller, de man die in de jaren 50 en 60 allerlei folk- en country artiesten opnam. Dat doe ik ook.

Ben je niet bang dat jij er een oorzaak van bent dat deze muziekscenes langzaam verdunnen naar de mainstream?
- Ik ben niet bekend genoeg om dat te doen. Ik heb lang niet genoeg muzikale invloed daarvoor. Als ik dat wel had dan zou ik het niet doen. Maar op het moment gaat het prima.

Irak? - "Iran."


Hoe zie je jezelf in deze muzikale ontwikkelingen?
- Ik wil al deze stijlen met elkaar integreren, er mijn eigen draai aan geven. Mijn album is ook een verzameling van allerlei muziekstijlen waar ik in de loop van de jaren mee in aanraking gekomen ben.

Wat is het grote verschil tussen de mainstream en de underground?
- Het verschilt waar je zit. In Europa is de muziekscene veel meer 'grass-roots', er is overal publieke radio die creativiteit en kunst stimuleren. In Amerika is 90% van de radiostations in handen van een mediagigant. Daar wordt mainstream en commercialiteit veel meer gesteund. Maar dat geeft niet, ook de mainstream heeft ook haar eigen stijlen ontwikkeld waar ik blij mee ben. Zolang wij in de underground maar genoeg herrie maken, dan kunnen we de mainstream ook een beetje vormen.

Heb je nog wat te zeggen aan het Amerikaanse volk?
- Ik wil even zeggen dat jullie flink in de war zijn. Maar dat geeft niks, ik hou toch van jullie...Trouwens, heb je nog wat woorden voor me?

Feest? - "uhm...Feest!"

Meer info:
Big Dada
Hollertronix


Love2party essentials:
Diplo - Florida

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws