Elektronische pioniers: Richard Devine
|
21 oktober was er in Paradiso weer een Warp-night waarin de experimentele elektronica ruim baan kreeg. Met een line-up, bestaande uit onder andere Jamie Lidell, Milanese en Plaid kon de elektronicaliefhebber weer zijn neus ophalen. Love2party was aanwezig en daalde af in de catacomben van Paradiso om wat vragen te stellen aan de mannen achter de laptops.
Tekst: Menno
In dit derde en laatste deel duikt love2party de diepte in met duizendpoot Richard Devine. Zijn debuutalbum 'Aleamapper' is uitgebracht op Warp, maar sindsdien brengt hij ook veel muziek uit op andere labels, zoals het Amerikaanse label Schematic, dat hij runt met het duo Phoenecia. Geluid is zijn passie en zijn talloze projecten behelzen niet alleen muziek, ook muziek voor film- en tv-commercials, of de geluidseffecten voor het Xbox-spel Halo neemt hij voor zijn rekening. Een man die veel te vertellen heeft over zijn grote passie: geluid.
|
high-tech kunstmuziek
Richard Devine is een fijnproever op het gebied van geluid. Voor zijn optredens moet alles tot in de puntjes geregeld zijn. Geen verrassing voor wie bekend is met het studiowerk van Devine. Dichtgeplamuurde composities met ontelbare samples en details die overal op je af worden gevuurd. Muziek die op het eerste gehoor stug klinkt, maar zijn vele geheimen pas prijsgeeft als de luisteraar er net zoveel instopt als Devine dat heeft gedaan. "De meeste mensen die naar mijn muziek luisteren, vinden het kunst, digitaal gemanipuleerde kunst. En zo zie ik het ook, gewoon een andere vorm van kunst, ik maak geen muziek om mee te neurien onder de douche. Ik concentreer me op niet zo voor de hand liggende emoties. Het gaat niet om verdriet of tevredenheid of blijheid. Ik bekijk de dingen vanuit een veel wiskundiger perspectief. Er zijn niet veel artiesten die hierin zover als ik ga, maar ook zij kunnen artistiek en expressief te werk gaan. Ik wil dat mijn muziek klinkt als high-tech kunstmuziek, zodat mensen denken 'dit is vreemd', ik wil ze een intense ervaring laten meemaken."
|
"Ik wil luisteraars meenemen naar de toekomst"
En zijn optreden op de Warp-avond was veruit de vreemdste van de avond. Een enorme barrage van geluid werd over het publiek uitgestort. Er gebeurden teveel dingen, te snel, te subtiel. Het gevolg was een optreden waar men met ontzag naar luisterde. Snel doemt er een onvermijdelijke vergelijking op met het Engelse duo Autechre. Een opmerking die hij vaak hoort. "Onze muziek is in die zin vergelijkbaar, dat het de volledige aandacht van de luisteraar opeist. Het liefst moet je er naar luisteren in het donker met een goede koptelefoon zodat je echt een intense ervaring hebt. Ik wil mensen meenemen naar plaatsen waar ze nog nooit geweest zijn, ze meenemen naar de toekomst. Ik gebruik geen traditionele apparatuur, zodat mijn muziek wat moeilijker in een tijd te plaatsen is... Het moet altijd met de laatste technologische ontwikkelingen meekunnen."
Devine is een goede bekende van Warp Records, hij spreekt met veel affectie over de mensen die muziek uitbrengen op het label. "Ik heb altijd ontzettend veel zin om met deze jongens op te treden, sommigen ken ik al jaren en zijn goede vrienden van me, het is voor mij een soort familiereunie. Ik heb mijn eerste album bij hun uitgebracht, maar ik doe ook andere dingen voor labels als Ghostly International en Asphodel. Ik wil niet vastzitten aan 1 label. Ik wil constant nieuwe uitdagingen aangaan." De sonische en visuele wereld zijn voor Devine twee gebieden die zeer aan elkaar verwant zijn. "Ik ben begonnen als visueel vormgever, ik haal er nog steeds veel inspiratie vandaan. Ideeen uit de architectuur pas ik vaak toe in geluid, je kunt alle elementen uit het visuele ontwerp omzetten naar geluid, zoals textuur, kleur, toon. Zelfs als ik in mijn studio ben dan teken ik dingen uit als ik iets wil sequencen."
De Timbaland van de IDM-wereld?
Zijn technische benadering op muziek en zijn onstilbare honger naar nieuwe uitdagingen zorgen ervoor dat hij ook meewerkt aan project waarin een onwaarschijnlijke combinatie van mensen samenkomen. De zanger van Faith No More, Mike Patton, is bezig met een nieuw album waar Richard Devine productiewerkzaamheden voor gaat doen. Andere mensen die eraan meewerken zijn klinkende namen als Massive Attack en Dan The Automator. "Mike Patton is al jaren fan van de muziek die we uitbrengen op Schematic. Het is niet een project waar ik normaliter aan werk, maar dat is juist de uitdaging! Ik probeer voor dit project een beetje de Timbaland van de IDM-wereld te zijn. Het is altijd leuk om mijn talenten te kunnen aanwenden voor iets wat meer in de mainstream zit. Ik heb respect voor Patton dat hij dit aandurft. Bovendien worden mijn ogen misschien geopend voor dingen waar ik voorheen niet aan gedacht had."
|
|
"We worden allemaal oud"
De reflecties over Warp zijn op een Warp-night in Paradiso niet van de lucht. Ook Devine heeft zo zijn visie op de huidige staat van het label. "Je kunt niet voor altijd in de elektronische wereld blijven" -en voordat hij verder gaat, zegt hij dat hij spreekt vanuit het labelperspectief en niet het artiestenperspectief- "de tijden veranderen, de technologie verandert. De manier waarop we naar muziek luisteren en hoe we het kopen verandert. Het wordt steeds moeilijker om platen te verkopen, ik merk het zelf bij mijn eigen label. We moeten twee keer zo hard werken om de boel op de rails te houden. Bij Schematic proberen we dit te ondervangen door bijvoorbeeld speciale verpakkingen en dergelijke. Warp heeft hier ook mee te maken. Warp is altijd een innovatief label geweest met mensen die vooruit denken. De andere richting van Warp staat veel mensen niet aan, maar je moet bedenken dat het label ook van binnenuit is veranderd. Met de dood van Robert Mitchell is er al veel veranderd, veel mensen die er vroeger werkten, werken er nu niet meer. Ook is het zo dat de bekendste artiesten op Warp ook in een andere, rustigere levensfase komen. Het is moeilijk om iedere keer met wat nieuws te komen. We worden allemaal oud."
Meer info:
Warp Records
Schematic
Richard Devine
Love2Party Essentials:
Warp Night @ Paradiso, 21 oktober 2004
Interview: Jamie Lidell
Interview: Milanese