Rotterdam Weekly als een persoonlijke 'kenner'
|
Alweer zo'n gratis flyerkrantje? We hebben toch al de GLAMCULT en Guestlist? En het R'Uit magazine, de Dimi en alle andere krantjes, nieuwsbrieven, internetsites, flyers en mailings. Overbodig? Niet dus! De in dit najaar uit te komen Rotterdam Weekly wil een bepaald gat vullen en op een zo complete, objectieve, snelle en eerlijk mogelijke manier het uitgaansnieuws brengen. Het 0-nummer kwam door veel inspanning en met medewerking van velen tot stand. Op z'n Rotterdams, dus met de schouders eronder.
Door: FF Erik
Love2party sprak met hoofdredacteur Mike van Gaasbeek over dit nieuwe initiatief n.a.v. de feestelijke presentatie van het 0-nummer op 14 mei jl. in Off Corso.
Wat is de Rotterdam Weekly?
In de factsheet is te lezen:
Rotterdam Weekly is de wekelijkse cultuur- en uitgaanskrant van Rotterdam. Je vindt er de meest actuele agenda met informatie over concerten, voorstellingen, films, feesten, expo's en meer. Verder brengt de Weekly nieuws, reportages, interviews, reviews over alles wat Rotterdam te bieden heeft. Van vlammende MC Battles tot jazzconcerten, van graffiti tot Van Gogh, via Indierock naar dance nights of literaire avonden, de nieuwste eettentjes, shops, trends en niet te vergeten de festivals.
De missie is 24-7 informatieverstrekking over culturele activiteiten en het stadsleven, branding van Rotterdam in Nederland en het buitenland als (jongeren)cultuurstad en uitgaansstad. Bottom-up benadering van het culturele leven in Rotterdam. De Weekly houdt contact met de voedingsbodem en verschaft daarmee een podium voor alle Rotterdamse creatievellingen. De Weekly weet alles over high brow en low brow en grote en kleine initiatieven.
een deel van de apetrotse redactie
|
Waarom de Rotterdam Weekly?
Mike van Gaasbeek (1974), die het kortweg over de Weekly heeft, dus dat doen wij vanaf nu dan ook maar, zegt: Net als in andere wereldsteden zou in Rotterdam 1 handzaam medium moeten zijn waarin je alles kan vinden. In London heb je de Time Out, een begrip. Iedereen die er woont of op bezoek komt weet dat je met de Time Out alle info over leuke dingen die er te doen zijn binnen handbereik hebt. De Weekly zal handig zijn voor dagjesmensen maar ook de Rotterdammers helpen dingen te ontdekken in eigen stad. Het aanbod is de laatste jaren zo ontzettend groot geworden dat de Weekly je misschien op mooie dingen kan wijzen die bij wijze van spreken naast je eigen voordeur gebeuren terwijl je er geen weet van had. Stel je hebt een vriend/vriendin een weekend bij je te logeren, dan pak je even de Weekly, kijkt bij de dag en ziet in een oogopslag waaruit je allemaal kan kiezen.
De Weekly wil objectief zijn en kritisch wanneer dingen niet goed zijn. Overal op internet is bij de previews (logisch) maar ook de reviews nogal veel zoete kritiek te lezen. Organisaties kunnen juist scherp blijven wanneer de waarheid geschreven wordt. We willen zeker geen zuurpruimenblad worden, maar je geloofwaardigheid is groter wanneer je ook schrijft dat een party gewoonweg slecht was. Aan zoiets heeft de lezer meer, want als je op alle lovende verhalen afgaat en het blijkt naderhand tegen te vallen dan voel je je aardig bekocht.
Het is op dit moment lastig om via een neutraal medium te weten te komen waar je nou naartoe moet. Je moet je persoonlijke 'kenners' raadplegen. Wil je zaterdag naar een technoparty dan bel je een vriend die daar helemaal in thuis is. Wil je zondagmiddag een tentoonstelling bezoeken dan sms je die vriendin die kunstgeschiedenis studeert. Wil je naar een bandje dan klop je aan bij je buurjongen die elke OOR van voor tot achter leest. De Weekly wil deze omslachtigheid voorkomen door overal iets op een eerlijke en daardoor geloofwaardige manier over te schrijven.
de Weekly leest lekker weg op een terrasje
|
Wat is de doelgroep?
Zoals al gezegd, dagjesmensen en toeristen (er is een English section) en iedereen in de regio Rijnmond in de leeftijdscategorie 18-32. Dit moet je ruim zien. Die leeftijden zijn indicatief. Je kan het zo bekijken, je hebt de Dimi voor de vrij jonge mensen, je hebt het R'Uit Magazine voor het (iets) oudere uitgaanspubliek en wij willen daar een beetje tussenin gaan zitten.
Wat is het verschil met Guestlist en GLAMCULT?
Zij voorzien prima in een behoefte. Wij zien hen ook niet als concurrenten. De Weekly heeft een andere insteek, een andere manier van brengen. Wij doelen op jonge mensen met een brede blik die geinteresseerd zijn in high brow (bijvoorbeeld nieuws over de aanbouw van Boijmans die iedereen toen wilde checken) en in low brow (waar kan je nou een goed broodje kip kerrie eten). Een voordeel is ook dat de Weekly wekelijks is en daardoor erg actueel. Stel dat bij een clubavond/concert een act of dj komt te vervallen en door een andere, misschien wel heel bekende vervangen wordt. Dan kan je als organisator nog even snel, net voor de deadline de Weekly bellen om dit nieuws te verspreiden.
ochtendgloren
|
hij is er jongens!
|
|
Michel Smit
|
Hoogtepunt tot nu toe?
We hebben tijdens het ochtendgloren, toen we hier op de redactie op de West-Kruiskade nog hard aan het werk waren een paar keer de vogeltjes horen fluiten en de zon op zien komen. Mooi hoor, zo midden in de stad.
Dieptepunt tot nu toe?
We hebben eigenlijk alleen maar mazzel gehad en veel hulp van iedereen gekregen. Super!
Okee dan, misschien is het een heel klein dieptepunt dat we niet direct verder kunnen en moeten wachten tot het najaar. Er zijn zelfs mensen geweest die hier nu al om de nieuwe Weekly kwamen vragen.
bingo!
|
Noor Bongers...
|
...ontvangt...
|
...het 1e exemplaar. |
Noem eens wat rubrieken?
Er komt in de Weekly naast de uitgebreide weekagenda ook een rubriek 1in1mini waarin je bij wijze van spreken publiciteitsruimte krijgt voor een birthdayparty op je dakterras. Er is sowieso de mogelijkheid voor veel inbreng uit de stad. Bijvoorbeeld Watzeggie?! (straattaal), mosterd na de maaltijd (reviews), k*nk#rst@d!! (met klachten over Rotterdam). Ook handige info zoals een stadsplattegrond en gimme gimme (gadgets). Verder cd-recensies, boek- en filmbesprekingen en nieuws. Er was wat gemor dat er in het 0-nummer teveel Now & Wow stond, maar dat kwam omdat juist die week de opening was. Was het 0-nummer in januari gepresenteerd dan had het waarschijnlijk vol met artikelen over het Filmfestival gestaan.
Wie maken de Weekly?
De redactie bestaat uit diverse freelancers en mensen uit het veld. Ik ben hoofdredacteur en Michel Smit vormt samen met Elbert Kelholt en Chantal Mies het bestuur. Eigenlijk zijn het er teveel om op te noemen. Er komt ontzettend veel kennis en input uit de stad. Iedereen wil eraan meewerken omdat de drive om Rotterdam op de kaart te zetten groter is dan in andere steden. Zou het komen door die zogenaamde achtergestelde positie?
Wanneer komt de Weekly uit?
Na het 0-nummer wat met ongekend enthousiasme overal ontvangen is gaan we nu proberen alle partijen bij elkaar te krijgen. De planning is dit najaar.
Wat is jouw doelstelling voor de Weekly?
Dat binnen onafzienbare tijd in internationale reisgidsen zoals bijvoorbeeld The Lonely Planet het zinnetje staat:
When you enter Rotterdam, one of the very first things you must do to know where the action is, is getting a Rotterdam Weekly!
Aan de Rotterdam Weekly werken mee: Rotterdam 2002, Calypso, Rotterdam Marketing, Baroeg, Passionate, Nighttown, Waterfront, Off Corso, Worm, SBAW en Now & Wow
Rotterdam Weekly