Beanfield (Compost Records)

Partyscene Redactie | 1 januari 2005
interviews

'een zoektocht naar onze (muzikale) identiteit'


Beanfield is het project van Jan Krause en Michael Mettke. Op hun nieuwe cd, Seek, op Compost records, horen we een nogal soulvol brokenbeats-geluid. Dit in tegenstelling tot de vorige twee cd's die aanmerkelijk koeler klonken. Belangrijk verschil is natuurlijk de supergevoelige zang van de Zweed Ernesto en de hulp van zangeressen Bajka en Marzenka. Koele electronica en warme zang en even warme instrumentatie. Zelf noemen ze het dan ook maar Soulful Electronics. Maar het is dan ook moeilijk iets met woorden te beschrijven, als het eigenlijk voor je oren is gemaakt, aldus Jan. Proberen we het toch maar een beetje.

Tekst: John
Foto's: Compost


Het Duitse duo Beanfield bestaat tegenwoordig uit man van het eerste uur Jan Krause en nieuw lid Michael Mettke, die onder andere ook al meespeelde bij het Truby Trio. Ruim drie jaar na de split van het originele team, zijn er weer wat tekenen van leven. Natuurlijk is er wel het een en ander veranderd na die jaren van stilte. In positieve zin, dat wel.

Het originele geluid was er volgens eigen info eentje geinspireerd door Braziliaanse jazz, Afrobeat, fusion en funk. Terugluisterend klinkt het echter toch meer als een nogal saaie opeenstapeling van flauwe electronica en technogeluiden, en spacey nummers met inderdaad zo hier en daar wel een beetje funk en zeker wat latinritmes. Besloten werd niet langer te sampelen, maar alles zelf in te spelen. Vanzelfsprekend kwam er een overgang naar een organischer geluid, en wat past daar beter bij dan het oudste instrument ter wereld, juist, de stem. Voor de gevoelige noot vroegen ze o.a. de Zweed Ernesto. De verfijnde muziek hierbij combineert ook nog eens perfect het geluid van traditioneel klinkende instrumentatie met modern technisch vernuft. Wij zochten contact met Beanfield.


Love2Party: Met welke muziek zijn jullie zelf opgegroeid?
Mettke:
1989 is voor mij wel de omslag geweest. Op het televisiemuziekkanaal Tele 5, dat al lang weer verdwenen is, waren er overdag altijd genregerichte programma's. Daar zag je dan o.a. Dee-lite, Massive attack, Soul 2 Soul, Native Tongue en Stone Roses voorbijkomen. Die muziek is altijd blijven hangen. Later ben ik nog wel door allerlei alle andere fases gegaan. Van punk, via jazz naar klassiek. Toen via Roy Ayers en Stevie Wonder naar club, broken beat, techno, House enzovoort.
Krause: Michael is 24, ik ben 36, dus ik heb wat andere helden. Naast Gil Evans, Mccoy Tyner en Alice Coltrane vooral Stevie Wonder. Ik beschouw hem als 1 van de beste artiesten van de vorige eeuw. Hij is toch wel mijn grootste voorbeeld. Zoals die man het schrijven, arrangeren, produceren en uitvoeren van muziek combineert, dat is nogal uniek.

Jan kocht op zijn 13e een basgitaar, leerde zichzelf spelen en richte al
snel zijn eerste band op. Michael zat thuis al vroeg op zijn ouders piano te rammelen, dus de eerste schreden op het muzikale pad werden al vroeg gezet.

Love2Party: Wat vinden jullie eigenlijk van Munchen, jullie geboortestad?
Krause:
Het is de ideale stad voor ons. Niet te klein en niet te groot. Het is er nogal relaxed, en het is vooral ook een veilige stad! Daarnaast is er inspiratie genoeg. Er zitten nogal wat platenlabels, Compost natuurlijk, maar ook Gomma, International Dee Jay Gigolos, Disko B, Hausmusik, Erkrankung durch Musik en nog een heel stel andere.

Love2Party: Hoe goed kunnen jullie eigenlijk met elkaar, en met de rest van de wereld overweg?
Krause:
We zijn het wel eens oneens, maar zeker muzikaal zitten we toch wel op 1 lijn. Dezelfde smaak en dezelfde ideeen, en dat is best handig als je samen een project hebt. Daarnaast zijn we ook nog eens VRIENDEN, en dat is natuurlijk helemaal top, zo hebben we samen ook nog een hoop lol in de studio.
Mettke: We zijn eigenlijk best wel tevreden mensen. We zijn in een lekker vredige omgeving opgegroeid en zijn daar ook best dankbaar voor. Maar we zijn natuurlijk niet blind voor wat zich in de rest van de wereld afspeelt. Onze muziek is basically nogal positief. Dat is ook wat we willen. Iets positiefs bijdragen, op een muzikale manier dus.

Beanfields eerste album, het gelijknamige Beanfield, kwam in 1997 uit. De opvolger Human Patterns verscheen in 1999. Nu in 2004 is er dan eindelijk een opvolger. Daar zat nogal wat tijd tussen.

Love2Party: Waarom duurde het eigenlijk zo lang?
Krause:
De belangrijkste reden was een personeelswisseling. Tobias (Meggle) had altijd al andere projecten naast Beanfield. Toen we in 2000 ineens best succesvol werden had hij hier ineens geen tijd meer voor. En we waren het ook niet meer zo eens over de richting waar we met Beanfield heen wilden. Ook had hij plannen een studio op het platteland te beginnen. Heeft hij ook gedaan, leuke studio trouwens in een plaatje van een landschap. Dus verliet hij de groep.

Ik wilde wel verder met het project, we kregen net wat waardering, en ja, het is een beetje mijn kindje, zeg maar. Maar dan niet alleen! Via Fauna Flash ontmoette ik Thomas, die bij diverse groepen keyboards speelde. We bleken dezelfde ideeen te hebben, gingen samen de studio in, en dat beviel goed. We besloten hiermee verder te gaan. Alleen was het nog niet echt duidelijk hoe het moest gaan klinken. In de tussentijd hadden we overigens zat te doen. Remixen voor Peace Orchestra, Jazzanova etc, produceren voor anderen en muziek voor commercials schrijven! De tijd tussen de laatste 2 albums was dus eigenlijk een zoektocht naar onze (muzikale) identiteit. Vandaar dat het album dan ook Seek heet.

Een van de nieuwste projecten van Tobias is het latin-georienteerde Sandboy. De cd Wanderlust is zojuist officieel verschenen.

Love2Party: Wat vind je van het album?
Krause:
Ik vind het een goed album, ook al is het totaal anders dan het onze. We hadden afgesproken onze albums aan elkaar te laten laten horen. Dat was best wel een beetje spannend en opwindend ook. We zijn nog steeds echt heel goede vrienden, ook al zijn dan we muzikaal elk onze eigen weg ingeslagen. De belangrijkste reden voor de split was toch wel de verhuizing naar het platteland en het zoeken naar zijn eigen muzikale Ding.

Love2Party: Het verhaal gaat dat deze cd 100% samplefree is, speelden jullie echt alles zelf?
Mettke:
We speelden alle gitaren, keyboards en bassen zelf. Wolfgang Schlick speelde fluit op 1 nummer. Het samplevrije verhaaltje is een beetje onzin. De beats zijn geprogrammeerd, en gewoon electronisch, behalve de toegevoegde live percussie dan. We hebben dus heus wel wat drumgeluiden gesampled, en ook onszelf, om het een beetje te re-arrangeren en door elkaar te gooien. Maar we hebben inderdaad geen dingen van andere artiesten gesampled.



Luisteren naar: Seek

De naam Beanfield werd samen met medeoprichter Michael Reinboth, labelbaas van Compost verzonnen.
Krause: We moesten een projectnaam verzinnen bij de 1e single, in 1995. In een documentaire over de microcosmos in een bonenveld, zagen we een overeenkomst tussen al de onzichtbare / onhoorbare dingen in dat veld en in ons project. Vandaar de naam dus. Leek ons een goed symbool hiervoor.

Love2Party: De naam Reinboth is trouwens helemaal verdwenen, waarom?
Krause:
Beanfield was samen met Michael opgericht voor twee singles: 'Charles' en 'Keep on believing'. Het eerste album is geproduceerd door Tobias. Michaels input beperkte zich slechts tot het adviseren vanuit, zeg maar, een DJ point of view. Bij het tweede album had hij zelfs daar de tijd niet meer voor. Zijn baan als labelbaas kost hem gewoon 7 dagen per week 24 uur per dag. Deze keer hebben we hem dus maar niet meer genoemd. Schept wat meer duidelijkheid ook.

Love2Party: En wat doen jullie nu zoal?
Mettke:
We zijn on tour! Met een live band, 5 mensen totaal, en we hebben Ernesto daar ook bij zitten. Nu nog in Duitsland, maar in het najaar willen we graag de grens over. Naar Holland bijvoorbeeld, als het even kan. Waarschijnlijk doen we van de zomer ook nog wat festivals. En deejayen, natuurlijk. Doen we ook graag.

Love2Party: Wat zijn jullie favoriete plaatjes eigenlijk?
Mettke:
Best moeilijk om er een paar te noemen, er zijn zoveel leuke nummers, maar wat me nu zo te binnen schiet: Agoria: "All i Need", The Backroom: "Defenition of a track", Francin Mcgee: "Delirium", Hudson People: "Take a Trip to your Mind", Lawrence: "Coltsfoot", Antonio Carlos Jobim: "Boto", Manzell: "Space Funk", Clatterbox: "Clatterbox", Pepe Bradock: "4", Sascha Funke: "Soso", Gil Evans: "Las Vegas Tango", Doris: "Whispering Pine/Grey Rain of Sweden", Letta Mbulu: "What's wrong with groovin", Truby Trio: "Bad Luck/Cruisin", Jazzanova: Alles!, Lionel Hampton: "Vibramatic!" (Joakim Rmx), Class action: "Weekend", Jaylib, Slum Village, Metro Area: "caught Up", LFo: "Freak", Tim Hardin: "It'll never happen again", David Amram: "Waltz from after the Fall", The Jazz Symphonics: "Apollo", The Ronettes: "Walking in the Rain"...etc
(lukt hem dus best aardig nog!)

Groeten uit Munich,
Jan & Michi


Beanfield - Seek is nu verkrijgbaar via Lowlands.
Meer info en mp3's: Compost Records

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws