Richard van Kruijsdijk / Sonar Lodge

Partyscene Redactie | 1 januari 2005
interviews

Geen vragen beantwoorden, maar vragen oproepen

Deze week verschijnt het album Needlework, een vloeiende mix van de eerder alleen op vinyl verschenen singles van Sonar Lodge. Inclusief remixen van Attica Blues, Cellvocie, Domu, Kasar, Max 404 en Relaxo Abstracto en niet eerder verschenen materiaal. De zang van Marie-Claudine Vanvlemen verdween grotendeels in de mix, die is opgebouwd uit de vier 12-inches van Sonar Lodge. Fraai gecomponeerd, hunkerend naar een dansvloer, verrassend in z'n ritmes en structuren. Een mooie gelegenheid om ons oor weer eens te luister te leggen in Eindhoven. Uit wiens brein komt al die jazzy drum 'n bass, avant-gardistische triphop, ofwel "trip noir", waar in veel gevallen de melancholie vanaf druipt?


Tekst: Nico
Foto's: Music For Speakers


Het is de in 1967 in Eindhoven geboren producer en muzikant Richard van Kruijsdijk, die al heel wat jaartjes lijkt mee te draaien in de (internationale) muziekwereld, want al in 1986 zette hij als drummer zijn eerste stappen in het 'bandjescircuit'. Het duurde tot 1992 voordat Van Kruijsdijk de eerste stappen als soloartiest zette. In dat jaar studeerde hij cum laude af aan de Kunstacademie van 's-Hertogenbosch, hetzelfde jaar waarin hij als muzikant solo debuteerde op het podium van Paradiso. Het leverde hem gelijk een platendeal op met het Duitse label Unclean Production, waardoor Van Kruijsdijk al snel ging samenwerken met de industriele band Phallus Dei. Een band die niet bepaald zachtzinnig met het begrip muziek omgaat. Harde, compromisloze, industriele noise. Nog steeds werkt Van Kruijsdijk samen met leden van Phallus Dei, en brengt het collectief tegenwoordig onder de naam PHD2 diepe, langgerekte "dark ambient" uit, waarvan vorig jaar nog het album Resource verscheen op Dark Vinyl. In mei komt er een cd ('Osmose') en lp ('Phimose') met ouder werk van Phallus Dei uit op dit label.

Surrealistisch
In 1992 rondde Van Kruijsdijk tevens zijn eerste film af: "Inkt", een korte, surrealistische 16 mm film die tijdens de Nederlandse Filmdagen in Utrecht in premiere ging en naderhand in verschillende filmhuizen vertoond werd. In 1996 werd de film overigens op video uitgebracht als onderdeel van "Nether Horror Collection" van Cult Classics. Weer een jaar later richtte Van Kruijsdijk de groep Sonar Lodge op, een band die in het alternatieve circuit al snel furore maakte dankzij de verrassende optredens en donkere, melancholieke releases. Live ondersteund door de visuals die Van Kruijsdijk er onder de naam VJ Soulslice ook al schijnbaar moeiteloos uit zijn mouw weet te schudden. Evenals de muziek, waarvoor Van Kruijsdijk, samen met muzikale geestverwanten Madcap, Sandor Caron, Aardvarck, David Caron en Marie-Claudine Vanvlemen in 2000 het label Music for Speakers oprichtte.

Marie-Claudine Vanvlemen
Sonar Lodge is de naam waaronder Richard van Kruysdijk vanaf 1997 samen met zangeres Marie-Claudine Vanvlemen muziek maakt. Met het internationaal lovend ontvangen album Sound Effects, debuteerde het duo op Music For Speakers. Een prachtig sfeervol downtempo album vol ingetogen, maar meeslepende ritmes, duistere melancholieke sferen en jazzy invloeden. De muziek van het uit Eindhoven afkomstige duo Sonar Lodge gaat van hectische jazzy drum'n'bass tot avant-gardistische triphop. Zelf omschrijven ze het als Trip Noir. Deze week ziet het nieuwste project van Sonar Lodge het daglicht: Needlework, eerder verschenen singles, remixen en niet eerder uitgebracht materiaal dat in een vloeiende mix wordt gepresenteerd.

Het zijn tracks en interpretaties van de ep's Celsius', 'Buzzin', 'Interior Backgrounds' en 'L.O.V.E.' Je hoort verschillende versies van hetzelfde nummer achter elkaar, zonder dat het je eigenlijk opvalt. Van krakerige dub techno en ingenieuze broken beats tot uitzinnige breaks, percussie en een moddervette bas op de Cellvoice remix van 'Buzzin'. Van abstracte jazz tot dansvloergedreven beats, in een vloeiende mix. Overigens verschijnt naast de "gewone" (digisleeve-)cd een gelimiteerde digipak editie van Needlework in een oplage van 500 stuks, allen met de hand genummerd! Een mooie gelegenheid om ons oor weer eens te luister te leggen in Eindhoven. Uit wiens brein komt die melancholieke, altijd wat donker getinte jazzy drum 'n bass, avant-gardistische triphop en broken beats?

Naam: Richard van Kruijsdijk

Woonplaats: Eindhoven

Geboren: 24 december 1967

Opvoeding: Door ouders, vrienden en muziek.

Relatie: Ik woon samen met mijn vriendin Marie-Claudine Vanvlemen, tevens zangeres van Sonar Lodge.

Kinderen: Nul. Lijkt me ook helemaal niks.

Opleiding: Kunstacademie.

Jeugdidealen: Jeugdidealen... dat klinkt een beetje triest. Alsof je idealen van 'vroeger' niet stand kunnen houden. Ik heb nooit grootse idealen als 'wereldvrede' of iets dergelijks gekoesterd. Daarvoor had ik al vroeg een nogal sombere kijk op de dingen. Er liggen nu eenmaal bepaalde dingen in de aard der menschen die ik in ieder geval niet kan veranderen. Bovendien is het gros simpelweg te dom om een beetje overzicht te kunnen hebben en gecompliceerde zaken genuanceerd te kunnen bekijken, of om uberhaupt het interesse op te kunnen brengen in de wereldwijde processen die ons leven bepalen. Wat moet je dan? Als de realiteit zo plat is en vulgair? Mijn ideaal was en is nog steeds dat ik me bezig kan houden met die dingen die daar, naar mijn idee, boven uit steken. Dat ik (d.m.v. muziek) een gevoel materialiseer dat ik niet in woorden kan vatten. En dat misschien anderen ook het gevoel geeft dat het ergens over gaat. (Dat het een keer ergens anders over gaat dan over geld.)



Buzzin

Ik wil met onze muziek geen vragen beantwoorden, maar vragen oproepen. Mijn ideaal is dat ik de vragen zo goed en mooi mogelijk kan formuleren, en op een manier dat iemand anders ze verstaat. Muziek maken is voor mij telkens opnieuw zoeken naar dat gevoel dat je iets ontdekt hebt dat waarde heeft - wat zelden gebeurd - maar wat je geen rust geeft tot je het hebt gevonden. Ik probeer zoveel mogelijk de valkuilen van 'makkelijk scoren' te vermijden, en voor de hand liggende melodieen, ritmes en arrangementen vind ik niet uitdagend. Mijn muziek is ook niet vaak 'catchy', maar heeft tijd nodig en vraagt aandacht van de luisteraar. Commercieel is dit natuurlijk een doodzonde. Maar de functie van muziek is niet om troost of (schijn)zekerheid te bieden, of om de economie te stimuleren. Het is een van de weinige middelen om iets waarachtigs te zeggen.

Karakter: Ambitieus, maar lui. A-principieel, maar moralistisch. Einzelganger, maar niet egoistisch. Melancholiek en nostalgisch, maar niet zweverig. Zwaarmoedig en continue bewust van de absurditeit van het leven. Gedreven door innerlijke onrust en doodsangst. Muziek en liefde houdt me op de been. En nieuwsgierigheid. Het leven is zinloos, maar niet per se waardeloos.
Bijverschijnsel van alles relativeren is dat je jezelf ook niet zo serieus neemt. Ik kan ook niet goed omgaan met mensen die dat wel doen.

Hoe omschrijven jouw vrienden je? Volgens mijn vrienden ben ik vroeger in de ketel gevallen. Zonder chemische, biologische en/of alcoholische supplementen ben ik blijkbaar al vrij weird. Ik weet nooit zo goed wat ze bedoelen, maar dat zal er wel bij horen... Bij een beetje weird zijn.

Hobby's: Ik begrijp het concept hobby niet zo goed. Geen, dus.

Sport: Voetbal. Jawel.

Vakantie: Lekker, maar niet te vaak. Heb daar over het algemeen niet zo'n behoefte aan. The mind travels further than the body.

TV: Geweldige uitvinding.

Vrije tijd: Altijd. Soms ga ik wel eens werken in m'n vrije tijd.

Stad: Eindhoven. Heb me altijd meer tot (muziek uit) industriele steden aangetrokken gevoeld; Manchester, Sheffield, Bristol, Dusseldorf, Detroit. Hiermee vergeleken is elke stad in Nederland natuurlijk Madurodam, maar goed. Berlijn vind ik trouwens ook geweldig.



Needlework

Bewondering voor? Zal ik dan een paar namen noemen? Of misschien een selectie van mijn 'all time favourite albums' die ik zwaar essentieel vindt, of die in ieder geval erg belangrijk voor me zijn (geweest):
Talking Heads - Remain in Light
Joy Division - Unknown pleasures / Closer
Tuxedomoon - The ghost Sonata
King Crimson - Red
Brian Eno - Apollo
David Bowie - Low / Heroes / Lodger
Blaine L. Reininger - Night Air
Wim Mertens - Educes Me
David Sylvian - Brilliant trees / Blemish
Virgin Prunes - Heresy
Arthur Honegger - Pacific 123
Duet Emmo - Or so it seems
Pink Floyd - alles tot The Wall
Killing Joke - Extremities, dirt and various repressed emotions
Bauhaus - Mask
Beasty Boys - Hello nasty
Attica Blues - Attica Blues
Talk Talk - The laughing stock
Herbert - Bodily functions
Amoeba - Pivot / Watchful
Anja Garbarek - Smiling and Waving

En vorige week vond ik de limited edition box met allen negen Electro LP's uit 1984. Als je het over roots hebt... (ik kan nu even geen TR-707 meer horen!!!)

Spender of spaarder? Spender.

Waar geef je het meeste geld aan uit? Muziekinstrumenten.

Wat doe je 's ochtends als eerste? Koffie!



L.O.V.E.

Persoonlijk hoogtepunt? Persoonlijke hoogtepunten zijn misschien wel de momenten waarop ik bevestigd werd in de manier waarop ik 'de dingen' ervaar. En dat je het gevoel hebt dat je echt Begrijpt waar iemand het over heeft. Dat je even deel uit maakt van iets wat er toe doet. Bijvoorbeeld bij het lezen van boeken als 'De Mythe van Sysiphus' van Albert Camus en 'De Zangen van Maldoror' van Comte de Lautreamont. Of de collageromans van Max Ernst. Kippenvel!
Heb onlangs eindelijk 'Un Saison en Enfer' van Rimbaud gelezen. Heftig!
Daarnaast is er natuurlijk de Liefde. Maar om daar over uit te weiden wordt me iets te persoonlijk...

Persoonlijk dieptepunt? Mijn geboorte.

Muzikaal hoogtepunt? Vele. Eigenlijk alle momenten waarop ik met andere muzikanten samen speelde en er iets bijzonders ontstond. Live is dat denk ik het concert in een overvolle Stadtgarten in Keulen geweest, tijdens onze tour door Duitsland met London Elektricity vorig jaar.

Muzikaal dieptepunt? De inbraak en diefstal uit onze repetitieruimte. Customized Fender Telecaster, Fender Jazzbas uit 1973, DAT-recorder (met tapes!), FX processor.... Allemaal gejat.

Met wie zou je een dagje willen ruilen? Niemand.

Grootste zonde die je in je leven hebt begaan: Ja daaag.

Doelstelling dit jaar: Dingen die we willen verwezenlijken in 2004:
- release Needlework CD
- release LP met Niels van Hoorn (Legendary Pink Dots)
- meer optredens met Sonar Lodge
- nieuw project: Music for Speakers Amplified (met Roomtone, Bart Maris, Sandor Caron en SL band)
- nieuw material opnemen met Sonar Lodge
- bijdrage aan 12" met Sandor Caron en Hermes (M4S) op Vynalogica label.
- bijdrage aan 'Nippon Connection 2' compilatie-cd (CPK / Poets Club Rec)
- en....


Meer info: Love2Party labelimpressie M4S

WIN WIN WIN
Maak kans op een van de vijf digipacks van Needlework, die wij mogen weggeven. Stuur voor 11 maart het goede antwoord op de volgende vraag naar Nico: Welke vier 12-inches vormen de basis van Needlework?
(alleen reacties voorzien van naam en adres worden in behandeling genomen!)

Needlework (Music For Speakers) is nu verkrijgbaar via Rushhour

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws