Amp Fiddler

Partyscene Redactie | 1 januari 2005
interviews

'I am Amp Fiddler because I like distortion'


Amp Fiddler behoeft geen introductie meer. Ik heb zijn producties met regelmaat besproken in de Gerd essentials. Deze lp zat er al een tijdje aan te komen. In de essentials van januari vorig jaar schreef ik al over 'Unconditional Eyes', dat toen, naast 'Eye to Eye', een van mijn favoriete Amp nummers was. Toen alleen nog op cd-r, en ik was in de veronderstelling dat het album snel zou volgen. Maar in de muziekbizz weet je het maar nooit. Nu een jaar later is het dan eindelijk zo ver. Gelukkig!

Tekst: Gerd
Interview: Dave Stenton


Amp Fiddler was toetsenist bij en reisde over de gehele wereld met George Clinton. Hij heeft gewerkt met de groten der aarde zoals Maxwell, Brand New Heavies, Lucy Pearl, etc. Sinds zes jaar, tussen het touren door, werkte hij samen met house producers zoals Kenny Dixon Jr. en Only Child en schreef hij voor zijn eigen album. Het resultaat is te horen op Waltz of a Ghetto Fly. We praten met de man over muziek maken, optreden, zijn teksten en natuurlijk over: Unconditional Eyes...

Love2Party: Omdat jij van een vroegere generatie bent, heb je de overgang van disco naar house meegemaakt. Hoe ervaarde je dat?
Fiddler:
Toen ik in de tachtiger jaren ging toeren, kwam ik eerlijk gezegd niet zo vaak in clubs enzo. Ik hoorde house op de radio want op een gegeven moment draaiden de meeste dj's uit Detroit alleen deze stijl nog maar. Ik vond het te gek! So, I have always loved that music, man! Ik heb altijd van house muziek gehouden zoals ik ook van R&B, Soul, Reggae en Klassiek houd. Ik houd van alle soorten muziek. Als het goed is, is het goed!

Love2Party: Vind je het niet vreemd dat je nu je werkt met minder bekende artiesten zoals Kenny Dixon Jnr, Only Child, Carl Craig, John Arnold, etc. veel meer bekendheid geniet en in de spotlights staat dan tijdens de periode dat je met de groten der aarde werkte?
Fiddler: Nou nee, eigenlijk niet. Weet je, het verschil is dat ik nu samenwerk met producers als artiest, met mijn eigen stem. Toen ik nog met wereldsterren als Prince werkte, was ik de toetsenist. Nu herkennen mensen mij als zanger. Vroeger was het belangrijk voor mij om me te vestigen als (sessie-) muzikant. Nu heb ik de kans om meer en meer mijn stem te ontwikkelen. Ik heb ook meer te vertellen dan vroeger. Of dit het juiste moment is voor mij als zanger?... Exactly!

Love2Party: Je hebt samengewerkt met een groot aantal underground producers. De namen zijn simpelweg indrukwekkend. Je zult in de nabije toekomst nog veel meer samenwerkingen aangaan met andere artiesten. De aanvragen stromen binnen, nietwaar? Onlangs was je nog te horen op twee tracks van Justin's Only Child project. Find a Way en U bring me Vibes zijn krakers. Hoe gaat dat in zijn werk?
Fiddler:
Mijn platenmaatschappij kwam met een cd van Justin. Daarop stonden wat basisideeen. Toen ik er voor de eerste keer naar luisterde vond ik het erg okay. Als ik er niets bij had gevoeld, had ik er niet op geschreven maar wat hij gestuurd had was cool en het voelde goed. In de toekomst zal ik waarschijnlijk wel kieskeuriger zijn dan in het verleden. Als iemand mij nu een sketch zou opsturen, moet die wel erg goed zijn. Is het goed, dan ga ik de samenwerking aan. De tracks met Justin zijn een aantal keren heen en weer gestuurd. Ik zing wat, Justin produceert er wat omheen waardoor ik weer geinspireerd raak om nog iets anders te zingen. Tot het moment daar is dat we allebei tevreden zijn met het resultaat. Op deze manier hebben we 4 tracks gedaan maar zijn er slechts twee uitgebracht. Die waren gewoon het best.

Love2Party: Veel van de artiesten waarmee je hebt gewerkt komen uit de house, nietwaar? Soulvolle house. Hoe sta je tegenover de hardere vormen van house? Zou je bijvoorbeeld ook kunnen zingen op een Underground Resistance track?
Fiddler:
Do I like techno? Ja, de eerste Detroit producers zijn vet. We zijn tegerlijkertijd opgekomen, nietwaar? Ik heb het altijd prachtig gevonden waar zij mee bezig waren. En nog steeds kan ik het waarderen omdat ik het zo creatief vind. Althans de meeste dingen. En weet je, ik houd van creativiteit. Als er creativiteit in muziek zit, vind ik het tof. Dus al die gasten, Mike Banks van UR enzo, ken ik al jaren. Voordat hij zijn technoding uitvond, zat hij in een R&B band. Ik ken hem nog uit de tijd dat hij in dezelfde studio opnam als George Clinton. Maar hij kreeg genoeg van die R&B sound dus ik herinner me nog dat hij overstapte op techno. Juan Atkins ken ik ook al jaren. Toen ik nog met george tourde, hadden we al plannen om met z'n drieen wat tracks op te nemen. George, Juan en ik! Het is er nog nooit van gekomen maar ik hoop dat ooit nog eens te doen. Trouwens we hebben het er pas nog over gehad...



'Als er creativiteit in muziek zit, vind ik het tof'

Love2Party: Je hebt ook met de legendarische producer Carl Craig gewerkt op het ambitieuze Detroit Experiment project. Hoe was het om deel uit te maken van zo'n goed ontvangen album?
Fiddler:
That was fun! Ik vond dat te gek omdat er zoveel goede muzikanten bij betrokken waren. Het was een initiatief van Carl om mij uit te nodigen voor dat project. We kenden elkaar niet goed. We hadden elkaar weleens ontmoet maar meer ook niet. Dus op een gegeven moment belde hij mij. Fransisco Mora, Marcus Belgrave, Allen Barnes, Jaribu Shahid de bassist en Karriem Riggins... Allemaal top muzikanten... and when you play with musicians like that it's going to be an experience for real!

Love2Party: De manier waarop je produceert is nogal traditioneel. Je maakt al je tracks in je eigen homestudio, nietwaar? Waarom?
Fiddler:
Ten eerste spaar ik veel geld uit! Ten tweede heb ik niet te maken met zo'n engineer die me vertelt hoe ik dingen moet doen of niet moet doen. Zo van: "Je gooit die fader veel te ver open, het geluid is overstuurd! Het moet wat zachter zodat het signaal clean!" Soms neem ik dingen heus wel clean op maar dan wil ik dat het clean klinkt. Mensen houden juist van vervorming. I am Amp Fiddler because I like distortion. Weet je, soms houd ik ervan om dingen tot in het extreme te versterken en lekker te oversturen. Dus in mijn eigen studio kan ik mijzelf voor de volle 100% uiten.

Love2Party: En hoe werk je dan aan je nummers. Schrijf je eerst de tekst en dan pas de muziek of is het juist andersom?
Fiddler:
Dat verschilt per track. Soms maak ik eerst een track en schrijf dan de tekst. Maar soms verzin ik eerst woorden en dan zoek ik er een bepaalde track bij. Soms gooi ik teksten gewoon op een nummer dat er totaal niet bijpast. Dan bewerk ik het zo, dat het toch een geheel wordt.

Love2Party: Deze manier van werken wordt steeds populairder. Ja, underground producers werken al jaren zo, maar nu lijken grote namen ook graag in hun homestudio muziek te maken. Een wederopstanding van thuis geproduceerde albums. Cody Chestnutt is daar een goed voorbeeld van. Hij deed het ook op deze manier en won het grote publiek voor zich. Denk je dat artiesten zoals jezelf en Cody een soort van tegenreactie zijn op de overgeproduceerde en klinische popmuziek van tegenwoordig?
Fiddler:
Het is gewoon een relatieve manier van werken. Ik denk niet zozeer dat er sprake is van een wederopstanding ofzo. Het is maar net wat de mogelijkheden voor en van de artiest zijn. Kijk als ik volgend jaar besluit om mijn nieuwe album in een professionele studio te maken, hoop ik dat ik dezelfde ongedwongen sfeer kan creeren. Het is natuurlijk te gek om wanneer het mogelijk is om in een grote studio te werken. Want er zijn studios die gewoonweg briljant zijn, zoveel mogelijkheden en al die analoge apparatuur enzo. Als je in zo'n studio werkt, hoeft het natuurlijk niet zo te zijn dat je plaat gelijk klinkt zoals alle andere platen. Je kunt het nog steeds zo maken, zoals je zelf wilt. Het ligt er natuurlijk aan in welke studio je werkt.


'And they're so caught up in their world, they don't see what's at hand - and what's really important to speak about, other than the bullshit that they write in songs'

Love2Party: Trouwens nu we het hebben over het maken van albums. Wat zijn de thema's op je Waltz album? Waar gaat je muziek over?
Fiddler:
Boven alles is dit album een soort van gesprek met mezelf. Wie ik ben, hoe ik me voel, nu op dit moment. Zeker nu met oorlogen, rascisme and things like that. Ik ben dus meer geinspireerd door de dingen die ik ervaar dan door de muziek die ik hoor.

Love2Party: Welke boodschap hoop je dat de luisteraar eruit zal halen?
Fiddler:
Ik hoop dat er, zeker voor mensen die anders denken dan ik, wat blijft hangen van wat ik zeg. Dus dat mensen hun mening een beetje kunnen bijschaven en dingen misschien een klein beetje anders gaan zien.

Love2Party: Twee tracks die jouw persoonlijke mening in ieder geval duidelijk blootleggen zijn nummers als 'Unconditional Eyes' en 'Love & War'.
Fiddler:
Ja, 'Unconditional Eyes' gaat in feite over vooroordelen. Ik zou willen dat mensen een beetje meer open voor elkaar zouden staan en niet snel oordelen. Het is zo makkelijk om naar iemand te kijken en tegen je vrienden te zeggen: ziek, lelijk, te dik, te dun, of wat dan ook en een oordeel te vellen over wie zo iemand is. Mensen moeten elkaar de kans geven alvorens een oordeel te vellen in plaats van simpelweg uitgaan van wat je ziet. Dat gebeurt te vaak in het leven: prejudice, being judgemental... vandaar...
Did I feel almost compelled to address the issue of war? Definitely. Ik wist al heel lang dat ik hier een nummer over wilde schrijven. Ik wist alleen nog niet hoe. Toen luisterde ik eens naar een track die ik eerder had gemaakt en werd het me duidelijk. Ik wilde niet preken, of zo. Ik wilde gewoon dat mensen zouden horen hoe ik er over denk.

Love2Party: Veel artiesten waren het niet eens met de aanval op Irak. Zowel in de Amerikaans als in de Europese media was er veel kritiek op het feit dat deze artiesten deze mening wel in hun priveleven ventileerden maar nooit hun bezorgdheid in hun muziek lieten horen. Is er een reden waarom artiesten bang zijn om dit onderwerp aan te gaan in hun muziek?
Fiddler:
Ik ben natuurlijk van een geheel andere generatie. Bij de Motown artiesten is dit altijd al een thema geweest toen ik nog maar een kind was. Ik groeide met deze protestsongs op. Ik zag het, hoorde het. Misschien is het zo dat de nieuwe generatie zich er niet van bewust is dat het juist belangrijk is om je mening over deze zaken in hun muziek te adresseren. Dat is belangrijker dan die bullshit waar ze over schrijven. Misschien zijn ze zelfs wel zo opgesloten in hun eigen rijke leventje dat ze het helemaal niet door hebben. Dat is ook nog een mogelijkheid.
Misschien krijg ik het ook wel te verduren in de pers. Maar dat kan me niets schelen. Ik heb het daarom ook op een andere manier getracht te doen. De indirecte manier. Ik richt me meer op het thema liefde. Als ik het niet zegt, wie zegt het dan wel? If somebody doesn't say it, then, damn, what good are we?



'Boven alles is dit album een soort van gesprek met mezelf'

Love2Party: Effe wat anders, naar welke muziek luister je zelf?
Fiddler:
De laatste tijd hoor ik veel hip hop. Mijn zoon is een hip hop junkie, weet je. Hij vindt Slum Village helemaal te gek. En alles uit het Eminem kamp natuurlijk: Obie Trice, 50 Cents, enzo. Mijn nichtje, die dezelfde leeftijd heeft, houdt van al die andere popmuziek. Backstreet Boys, Britney, The Neptunes en al dat soort dingen. We kijken alle videos, so I am into the popular stuff. Natuurlijk luister ik nog naar dingen die ik zelf mooi vind, Soul, Jazz, R&B, ik bedoel... ik luister echt naar alles omdat ik open minded moet blijven. House, techno en heel veel Reggae.

Love2Party: Samenspel met andere muzikanten is jouw ultimate high, toch? Kun je de sensatie die je voelt wanneer je live op het podium speelt, beschrijven?
Fiddler:
Euforie...(lacht)... misschien? Het is puur genieten, dat zeker! Het is ongelooflijk wanneer je die adrenaline voelt opkomen. Ik denk dat dj's dat gevoel ook wel kennen. Er moet een parallel te leggen zijn. Ik heb veel respect voor dj's. De track 'You play me' op het album is een hommage aan de dj.

Love2Party: Tot dusver heb je drie Europese optredens gedaan: Nederland, Belgie en Engeland. Hoe waren die?
Fiddler:
Dat waren mijn eerste Amp Fiddler optredens ooit. And I am blown away by them! Je moet weten, het gaat om de totale band natuurlijk. Ik heb dit altijd willen doen. Ik wist dat het zou gaan gebeuren als ik de juiste mensen zou ontmoeten. Nou, dat is gebeurd.

Love2Party: Wat gaat er gebeuren met Amp Fiddler nadat je klaar bent met touren en promoten van je album?
Fiddler:
Meer nummers schrijven. Werken met andere artiesten. Maar ik denk eerlijk gezegd niet dat er snel een eind aan dat touren zal komen. Zeker niet met al die fans die ervan genieten om ons live te zien. Dus het zal wel een combinatie van alles worden.

Waltz of a Ghetto Fly zal op 26 januari uitkomen op Genuine (PIAS).
De single 'I believe in You' staat gepland voor 16 februari.

Meer info en luisteren naar: Amp Fiddler

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws