Gerd

Partyscene Redactie | 1 januari 2005
interviews

"Wij gaan voor de radicale aanpak"

Vanaf 9 juni ligt hij in de winkels; Modified Selected Re:mixes. Een verzameling remixen die Gerd maakte, officieel op verzoek van de artiesten, of gewoon voor de fun, met soms opmerkelijke resultaten. "Wij hebben onlangs een remix voor Phil Asher's 'Focus' gedaan. Dit is op dit moment een enorme hype aan het worden in het dj-circuit. Overal waar 'ie gedraaid wordt gaat het dak eraf! Gilles Peterson, Dego & Marc '4hero', Mr. Scruf, Chris 'Zero DB' Vocado, Rainer Truby, Alex & Jurgen 'Jazzanova', Jimpster, Bugz in the Attic, iedereen draait hem grijs!", roept Gerd enthousiast. Deze (nog) niet officiele remix vind je niet op Modified, maar niet getreurd, er is genoeg lekkers te vinden, dat met het net zoveel gemak de weg naar de platenkoffers van de wereldwijd toonaangevende dj's wist te vinden."

Tekst: Nico

De verzoeken voor remixen komen uit de hele wereld, zoveel zelfs dat er keuzes gemaakt moeten worden. Met het grootste gemak belanden zijn mixen in de platenkoffers van de toonaangevende dj's, waaronder Dorfmeister, Laurent Garnier, Rainer Truby, Gilles Peterson, noem maar op. Toch lijkt de hele bloei van broken beats, nu-jazz en downbeat een beetje aan Nederland voorbij te gaan. Laten de Nederlandse media het op dit vlak afweten? "Gevoelig punt... euhm... De Nederlands pers laat het op alle gebieden afweten," merkt een wat teleurgestelde Gerd op.

Wat van ver komt is lekker. Veel te vaak wordt vergeten dat de lekkerste dingen onder handbereik liggen, zo maar voor het oprapen. Toch schijnt er altijd eerst een wereldwijd omtrekkende beweging gemaakt te moeten worden, om in Nederlands uiteindelijk op erkenning te mogen rekenen. Gert-Jan Bijl; de muzikale kameleon, dit keer in de veelkleurige huid van Gerd, wordt er wel eens moe van: "Het geeft aan in wat voor muzikale cultuur wij in Nederland leven, maar ja dat is een ander verhaal." Met zijn label 4Lux biedt hij een platform voor Nederlands talent, maar ook vanuit die hoek laat Nederland het nog afweten: "Ik sta te popelen om meer Nederlandse artiesten uit te brengen. Maar vooralsnog is het aantal uit ons kikkerlandje toegestuurde demos erg minimaal. In een jaar tijd zeven demos, waarvan er tot nu toe 1 is uitgebracht. Hallo Nederland, waar zijn jullie helemaal mee bezig, wakker worden!"
De release van Modified was voor Love2Party aanleiding om hem op te zoeken. En als het over muziek gaat, weet de veelzijdige producer, dj en remixer echt van geen ophouden!

L2P: Wie worden er tot de vaste bezetting van Gerd gerekend en wat is globaal de inbreng van alle betrokkenen?
Gerd: "Dat verschilt, zelf zit ik in ieder geval altijd achter een Gerd release, remix or whatever. Daarnaast is het zo dat ik het laatste jaar meer en meer ben samen gaan werken met Paulo Delgado. Wanneer wij samenkomen dan is er een onbeschrijflijke synergie. We inspireren elkaar en vullen elkaar aan. Verder doe ik veel met DJ Pathless waarmee ik een niet te stoppen passie voor het verzamelen van muziek deel. Ten slotte is er een aantal gastmusici waar wij regelmatig mee werken: Rene Acda (sax), Fred V. (bas en akoestische bas), Frans Friedrich (trompet), Peter Ernest (drums en percussie). In de toekomst zal deze groep mensen alleen nog maar groter worden!"

L2P: Waar laat je je door leiden bij een aanvraag voor een remix?
Gerd: "Ten eerste is poen een hele belangrijke drijfveer. Men moet wel flink schuiven voor een remix! Nee hoor, even serieus: de belangrijkste reden is dat het te remixen nummer ons moet inspireren. Als we het gevoel hebben dat we er niets aan kunnen toevoegen en wanneer we in onze ogen er geen meerwaarde aan kunnen geven, dan zullen we niet ingaan op de aanvraag."



Zuco 103 over Gerd's Zuco remix:
"Wow, This is just one of those brilliant remixes you receive once in a while!"

L2P: Als je akkoord gaat met een remixaanvraag, hoe gaat dat dan in zijn werk?
Gerd: "We krijgen altijd alle takes (de muziekingredienten) apart opgestuurd, maar wij gaan voor de radicale aanpak. In muzikale zin dan wel! Meestal gooien we er alles uit en gebruiken we alleen de originele zang. Hier en daar gebruiken we ook de meegestuurde akoestische instrumenten zoals fluit, sax or whatever... Productioneel gezien houden we het vrij netjes. Dus bewerken we stukken niet met ranzige filters en dergelijke. Alleen de zang het nummer 'It's in the music' van Warm hebben we flink toegetakeld, verknipt en gefilterd. Bovenstaande wil niet zeggen dat we productioneel niets toevoegen, want als je goed luistert zit de plaat vol met productionele truckjes en foefjes, maar alles subtiel en geraffineerd. Vandaar dat ik zeg dat we het vrij netjes houden, terwijl in feite alle geluiden, zanglijnen, instrumenten flink bewerkt worden met effecten, filters en andere randapparatuur."



Het Zweedse jazzduo Koop over Gerd's remix:
"Gerd gave this song an even more soulful feel. It's the best remix we received for our Waltz of Koop album!"

L2P: Hebben artiesten of labels wensen voor de mix en zo ja; hoe ga je daar mee om?
Gerd: "Nou, dat wordt (gelukkig) steeds minder. De laatste jaren heeft Gerd vrij veel remixen gedaan die stuk voor stuk goed zijn ontvangen. Dus meestal kunnen we doen wat we willen. We krijgen wel van die aanvragen van: 'Willen jullie een remix voor ons maken in de richting van die mix die jullie voor Koop of voor Zuco 103 hebben gedaan?' Maar uiteindelijk moet de originele track het wel toelaten. Meestal worden we gevraagd voor vocale stukken en mensen vergeten dan dat je meestal al een bepaalde richting opgeduwd wordt. Je hebt te maken met de zanglijnen die op bepaalde akkoordschema's zijn ingezongen en die in een bepaalde pace, zeg maar 'swing' of 'flow' in te passen zijn."

L2P: Aan welke remix beleefde je zelf het meeste plezier om te maken en waarom?
Gerd: "We hebben het meeste plezier beleefd aan Heavenly Social's 'Just Me' remix. Tim en Dee Ferguson zijn enorme talenten. Wat voor mij vroeger gold, alsof ik al zo oud ben, hahaha, geldt nu ook voor hen. Als zij in Engeland zouden wonen, zouden zij met een project allang getekend zijn door een Island, Virgin of zo. Niet dat dat altijd goed uitpakt, kijk maar naar Spacek's Curvetia, een album dat flink verpest is door Island, maar het geeft wel aan in wat voor muzikale cultuur wij in Nederland leven, maar ja dat is een ander verhaal. Om terug te komen op je vraag: Wij beleefden gewoon onwijs veel plezier aan het werken met de zanglijn zoals die is ingezongen door Dee. We vonden het heerlijk om de akkoorden van Tim om te buigen tot een totaal ander arrangement. De beats zijn cool, de breaks goed! Gewoon onze beste remix to date!"


'Just Me' is gewoon onze beste remix to date!

L2P: Hoe lang ben je over het algemeen bezig met een remix?
Gerd: "Gemiddeld 2 tot 3 weken!"

L2P: Welke actuele track zou je dolgraag onder handen nemen en waarom?
Gerd: "Redelijk actueel: Zero 7 - Lo... Dit is een single die Zero 7 heeft uitgebracht in eigen beheer, nog voordat ze bekend werden. De plaat is, anders dan dat het album doet vermoeden, heel elektronisch, maar toch ook weer akoestisch en apart! Donkere downtempo met een super vette groove en echt heel aparte geluiden. Wij hebben voor optredens wel eens een andere versie gemaakt, maar wij zouden toch wel eens graag met officiele takes aan de slag gaan."

L2P: Welke klassieker zou je graag aan je remixen toevoegen en waarom?
Gerd: "Het zou geweldig zijn om een keer een plaat van Roy Ayers ofzo te remixen, maar dat ligt misschien erg voor de hand. Ik zou niet eens weten of het wel verstandig is om zoiets te doen. Misschien alleen als de naam Gerd in de toekomst wordt beschouwd als een 'top-remixer'... misschien dat wij dan minder bescheiden zouden zijn en meer lef zou hebben om te zeggen: die plaat gaan we doen en we maken er een rete-vette remix van!"



Luister naar: Cinerex - Shine Gerd 'Wide' version

L2P: Door wie zou je graag nog eens een Gerd track laten remixen?
Gerd: "Phew, dat is moeilijk. Maar mijn favoriete remixers zijn toch wel Thru Thought's 'Quantic' en Sonar Kollektiv's 'Forss.' Verder natuurlijk 4hero! En nieuwkomer 'Dimlite' kan er ook wat van. Ten slotte ook heel interessant: Madlinsky, Kaminsky Experience, Stateless (Andreas Saag), Bugz in the Attic, Jazzy Jeff, GZA/Genius, Dwele, Amp Fiddler, Sandboy, Q-tape... teveel goede namen om op te noemen!"

L2P: De hele bloei van downbeat, nu-jazz, broken beats noem maar op, lijkt aan Nederland voorbij te gaan. Laten de Nederlandse media het op dit vlak afweten?
Gerd: "Gevoelig punt... euhm... De Nederlands pers laat het op alle gebieden afweten. Ik lees recensies, artikelen en/of interviews en dan denk ik echt: 'Waar heeft die journalist het over?' Het lijkt wel alsof men alleen afgaat op de info die op de persberichten vermeld staat. Verder beperkt de kennis van het gros van de journalisten zich tot bands/artiesten waarvan zij de albums opgestuurd krijgt en dan nog lijkt het soms alsof die kennis niet verder gaat dan een paar jaar terug. Of je het nu over Dub, Hip Hop, Latin, Bossa, Klassiek, Jazz of Funk hebt, men heeft het veelal niet over de standaard dingen en dat vind ik jammer want dan blijft er inderdaad een heel terrein onbesproken... op welk gebied dan ook. Niet dat ik nou zoveel weet, in tegendeel, maar ik ben geen journalist. En als je als journalist bepaalde uitspraken doet middels een snelle pennelik, moet je toch uitkijken. Om verder in te gaan op de bloei van de in je vraag genoemde stijl(en). Tja, dat gaat voor een groot gedeelte aan Nederland voorbij. En dat vind ik best wel jammer."



4Lux Records "Hallo Nederland, wakker worden!"

L2P: Vorig jaar ben je het label 4Lux gestart. Is dit een platform voor Nederlands talent of krijgen ook buitenlandse act de kans?
Gerd: "Ik sta te popelen om meer Nederlandse artiesten uit te brengen. Maar vooralsnog is het aantal uit ons kikkerlandje toegestuurde demo's erg minimaal. In 1 jaar tijd zeven demo's, waarvan er tot nu toe 1 is uitgebracht (Heavenly Social)! Hallo Nederland, waar zijn jullie helemaal mee bezig, wakker worden :)! Uit het buitenland krijg ik echter bakken met demo's toegestuurd. Voornamelijk uit Duitsland, Frankrijk, Scandinavie en Engeland. Daar zitten echt rete-goeie, originele en creatieve dingen tussen en die gaan het komende seizoen allemaal uitgebracht worden!"

L2P: Welke criteria hanteer je of een plaat er wel of niet op wordt uitgebracht? En wie beslissen daar over?
Gerd: "In principe beslis ik daar zelf over. Criteria zijn: Stijl, creativiteit, productie en muzikaliteit."



Duplex - Late Night Cycling Gerd's 4Lux Remix

L2P: Draai je liever in de Bacardi Bat Beats op Lowlands of op zondagmiddag bij een van de strandtenten op het strand bij Bloemendaal?
Gerd: "Het maakt ons helemaal niet uit, als er maar mensen zijn die net als wij 'Pathless' zijn!"

L2P: Deze zomer draai je in Prachtig in Rotterdam. Wat kunnen de bezoekers verwachten?
Gerd: "Pathless Soulful International Mayhem! Gewoon super dansbare muziek!"



Gerd's Tesao Clashing Egos Vocal Remix
L2P: Wat is de omvang van je platencollectie?
Gerd: "Ik verzamel platen samen met DJ Pathless. Wij hebben ongeveer 5.000 platen. Niet zoveel dus. Als we echt elke plaat die wij de afgelopen 15 jaar in onze handen hebben gehad, gehouden zouden hebben, dan zou onze platencollectie wellicht rond de 30.000 hebben gelegen. Maar wij zijn niet echt van die verzamelaars die alles houden... Wij zitten nou eenmaal in zo'n verzamelaarscircuit, dus wij ruilen veel en verkopen veel door! Alleen de echte klassiekers houden we zelf."

L2P: Wat is de meest bijzondere plaat in je collectie?
Gerd: "Meest speciale plaat in onze verzameling is toch wel Lexxia - Rainsong. Ligt een beetje tussen de Peddlers en Silverapples in! Erg zeldzame plaat. Heerlijk psychedelisch en donker!"


L2P: En naar welke plaat ben je nog steeds op zoek?
Gerd: "Wanted, Alive and Kicking (maw: puntgaaf): Boy Katindig LP. Reward: 1.500 Euros. Mail: info@4lux.com"

L2P: Er ligt ook weer een nieuwe Literon in de schappen. Waar komt die drang vandaan om op iedere keer weer op verschillende terreinen te produceren?
Gerd: "Het house-gevoel of techno-gevoel of hoe-je-het-ook-wilt-noemen-gevoel spreekt mij nog steeds erg aan, vandaar dat ik het nog steeds maak. Ook is het een goede afleiding voor de dingen die ik als Gerd doe."

L2P: Wat kunnen we dit jaar allemaal van je verwachten?
Gerd: "Wij hebben onlangs een remix voor Phil Asher's Focus gedaan. Dit is op dit moment een enorme hype aan het worden in het dj-circuit. Overal waar 'ie gedraaid wordt gaat het dak eraf! Gilles Peterson, Dego & Marc '4hero', Mr. Scruf, Chris 'Zero DB' Vocado, Rainer Truby, Alex & Jurgen 'Jazzanova', Jimpster, Bugz in the Attic, iedereen draait em grijs. De plaat komt in ieder geval op Versatile uit. Ik wil hem ook graag op 4lux hebben, dus daar zijn we nu mee bezig! Verder zijn we hard bezig met de voorbereidingen van het nieuwe Gerd album, de 'echte' opvolger op High, Wide And Wonderful!, zeg maar. Ten slotte hebben we met Gerd nog een stuk of acht remixes te gaan. Die zullen na september allemaal uitgebracht worden.

L2P: En wat wil je de bezoekers van Love2party als laatste nog willen meegeven?
Gerd: "Dank!
May the Pathless Soulful International mayhem guide you! Stay lovely!"


WIN! WIN! WIN! WIN!
Wij mogen vijf exemplaren van Modified weggeven. Noem ons vijf pseudoniemen waar Gert-Jan Bijl, al dan niet alleen, zijn veelzijdige muziek onder uitbracht en uitbrengt. Het antwoord, voorzien van naam en adres, stuur je voor 9 juni naar Nico



Gerd - Modified Selected Re:Mixes is vanaf 9 juni verkrijgbaar

16 augustus draaien Gerd & DJ Pathless eindelijk hun Pathless Soulful International Mayhem Show in Nederland, tijdens H4O Fluid Grooves, waar wij uitgebreid verslag van zullen doen. Mis het niet!

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws