Heavenly Social

Partyscene Redactie | 1 januari 2005
interviews

Warmbloedige soul en broken beats van Nederlandse bodem

Ze leerden elkaar eind 1999 kennen bij 1 van de Crime Jazz avonden en begonnen aanvankelijk snel met het opnemen van tracks. Maar erg veel haast had het tweetal niet met Heavenly Social. Producer en bassist Tim Berkestijn had en heeft het ontzettend druk met zijn bands, evenals zangeres en tekstschrijfster Dee Ferguson. Begin dit jaar zette het duo dan toch wat meer vaart achter het project. Een contact met Gert-Jan Bijl zorgde ervoor dat Vote Revolution, het debuut van Heavenly Social, nu dan is verschenen op het Nederlandse label 4Lux, het muzikale platform voor downtempo, broken beats, nu-jazz en dus ook nu-soul. Want soul heeft Heavenly Social. "Really cool twelve conforming all the good I already thought of the label so far....The future sound of the Netherlands," volgens Laurent Garnier."


Tekst: Nico
Foto's/meer info: 4lux


Het is pas de derde release op het nieuwe Nederlandse label 4Lux. Een label van Gert-Jan Bijl (Sensurreal, Literon en Gerd) waarmee hij een muzikaal platform biedt voor Nederlands talent. Gert-Jan is een man met een missie: "Ik vind dat het spectrum broken-beat/funky break beats/nu-jazz/nu-soul etc. in Nederland zwaar ondervertegenwoordigd is. Daarom ben ik onlangs een nieuw label gestart, '4lux Recordings' genaamd. Op dit label wil ik nieuw talent, dat nergens anders de kans krijgt om een plaatje uit te brengen, ten gehore brengen." De naam van Gerd staat inmiddels in de broken beat/nu-jazz scene garant voor de nodige aandacht. Voor Heavenly Social maakte Gert-Jan aka Gerd een remix van het nummer Just Me. En het is met name deze mix die in veel playlists van de "grote" mannen uit de scene terechtkwam. Waarmee voor Gert-Jan een belangrijk onderdeel van de missie is volbracht: "Op dit moment is het erg moeilijk voor beginnende bands/producers om bekendheid te verwerven bij de big dicks(de grote namen die je plaat kunnen maken en breken). Met de vele remixen van het afgelopen jaar voor vooral buitenlandse artiesten, is Gerd op dit moment een bekende remixnaam aan het worden. Dus daar probeer ik dan bij toekomstige releases (van zoals gezegd nieuw en/of onbekend talent)gebruik van te maken. De praktijk leert dat een 4lux plaat met daarop een Gerd-remix sneller beluisterd wordt dan 1 zonder.". We zochten contact met Heavenly Social, zangeres en tekstschrijfster Dee Ferguson en producer Tim van Berkestijn.



Gerd's platform voor "broken-beat/funky break beats/nu-jazz/nu-soul etc"

L2P: Wie zijn Dee Ferguson en Tim van Berkestijn?
Dee: "Ik ben 22 jaar oud en woon en werk in Rotterdam. Ik ben een fulltime student aan de Erasmus universiteit, richting kunst en cultuur. Geboren als kind van een Gambiaanse vader en een Nederlandse moeder. Gek van alles wat met muziek en creativiteit of sport(13 jaar basketball) te maken heeft."
Tim: "Ik ben 25 jaar, woon in Den Haag. Heb sonologie(electronische muziek) aan het conservatorium in Den Haag gestudeerd. In die tijd maakte ik al hiphopbeats. Nu ben ik dus producer en heb ook een soloproject (Benny sings, komt ook over een tijdje uit), waarbij ik zelf zing. Daarnaast maak ik ook nog theatermuziek, etc.."

L2P: Wat is jullie muzikale achtergrond?
Tim: "Conservatorium dus, en ik speel ook al een paar jaar bas bij de hiphop-formatie Abstract Dialect. Al mijn hele leven in bands etc. gezeten ook."
Dee: "Op jonge leeftijd schreef ik al liedjes en deuntjes, maar het heeft pas tot mijn vijftiende geduurd voordat ik een instrument ging bespelen. Daarna heb ik door zelfstudie mijzelf de beginselen van het gitaar- en basspel geleerd. Drums heb ik ook gedaan, al ben ik daar niet in verder gegaan. Door het vele opnemen kan ik ook redelijk mijn weg vinden in programma's zoals Logic en Cubase. Ik heb in diverse bands gespeeld waaronder van 1997 tot 2000 in Rice, een rock/jazz/soul/funk getint bandje waarmee we op verschillende grote festivals hebben gespeeld, waaronder Double Talk, Lowlands en een vaste avond op de maandelijkse Crime Jazz avonden in Nighttown, het Paard en het LVC. In 1999 kwam ik tijdens een optreden in Amsterdam de producer Jay Soul tegen en besloot met hem samen te werken onder de naam NineFifty. Met dit project speelden we op het Dunya festival en kwamen we in de halve finales van de Grote Prijs, maar hebben we voor het optreden besloten elk onze eigen weg te gaan. Vanaf medio 2001 werk ik ook samen met de Belgische rapper Krewcial, en doe ik achtergrondzang in zijn band. Naast deze projecten heb ik veel buitenlandse en binnenlandse artiesten begeleid op de Crime Jazz avonden. Een paar namen: Rha Goddess (waarmee ik 16 nov ook in Paradiso sta op het Double Talk festival) en Jessica Care Moore."



Vote Revolution + remixes

L2P: Hoe zijn jullie met elkaar in contact gekomen?
Dee: "Op een van de Crime Jazz avonden eind 1999 kwam ik in contact met Tim en na het beluisteren van zijn soloproject was ik zo enthousiast dat we begin 2000 twee nummers hebben opgenomen. We waren allebei erg enthousiast over het eindproduct, maar door tijdgebrek hebben we de uitwerking uitgesteld tot begin dit jaar.
Tim:"Eigenlijk via Philip Powel, een bekende naam in het circuit (hiphop, etc.)in Rotterdam. Ik stuurde hem wat beats, waar hij de tekst voor schreef, en dan zou Dee dat zingen. Philip had het erg druk met organiseren van dingen, dus zijn Dee en ik overgebleven."

L2P: Hoe lang werken jullie al samen?
Tim: "Nou dat ik die eerste muziek naar Philip opstuurde (dat is de muziek in Vote Revolution), is echt al bijna vier jaar geleden. We hebben het allemaal erg druk en zien elkaar eigenlijk zelden, vandaar nu pas deze eerste paar nummers, maar we gaan er nu wat meer vaart achter zetten."

L2P: Kun je iets vertellen over de totstandkoming van de tracks op Vote Revolution?
Dee: "Los en spontaan. Er is geen enkel moment druk gezet op de totstandkoming ervan. Lukte het niet, dan probeerden we het twee maanden later weer. Voor deze nummers heeft Tim de muzikale basis gelegd, heb ik de teksten erop geschreven en terplekke een vibe en de koortjes bedacht."



Distributie 4Lux: Clone Records

L2P: Welk nummer ligt je het meest aan het hart van de drie?
Dee: "State of mind, niet omdat ik dat het beste nummer vind, maar de emotie en de spontaniteit waarmee het opgenomen is. De take die ervoor is genomen, is ook echt de eerste, en kwam er uit tijdens de opnames van Vote Revolution, toen Tim nog meer materiaal wilde laten horen. We hebben tien minuten geluisterd naar het nummer en toen meteen opgenomen."
Tim: "State of mind is mijn favoriet. Gewoon het meest catchy naar mijn gevoel, doet me wat, dat nummer."

L2P: Welke remix spreekt jou persoonlijk het meest tot de verbeelding?
Dee: "De Gerd remix moet ik eerlijk zeggen. Ik ben trots dat hij een remix wilde maken, en trots op het eindproduct. Ik ben een grote 4hero fan en die remix heeft toch een beetje dat broken beats gevoel, heel anders dan de originele versie, maar ik vind hem wel erg lekker."
Tim: "je hoort gewoon wel dat Gert-Jan het verst is in dit genre: superbeats, mooie akkoorden, warm geluid. Maar de remixen van Doubleyou T.K. en Quench vind ik ook zeker wel lekker."

L2P: Is de opvolger al in de maak?"
Tim: "We gaan weer aan de slag, en tja, dit is pas echt het prille begin. Zoals ik al zei hebben we nog niet zoveel samengewerkt. Er is al veel interesse in een album, dus als we er even voor gaan zitten, moet daar wel iets bijzonders uitkomen."


Tracklisting
A1 Vote Revolution
A2 State Of Mind
A3 Just Me
B1 Just Me (Gerd Remix)
B2 State Of Mind (Doubleyou t.k. Remix)
B3 Vote Revolution (Quench Remix)

Recente Love2Party broken beat/nu-jazz/nu-soul artikelen
Gerd's Essentials
Interview The Underwolves
Impressie Kyoto Jazz Massive
Impressie Jazzanova

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws